Vechten. Misschien is het wel één van de meest primaire bezigheden van de mens. Het vechten is geëvolueerd van simpel knokken met de vuisten tot het bedienen van lasergeleide wapens. En omdat we zo van vechten hielden, gingen we het naspelen om het aan anderen te laten zien op een televisie. Aangezien we in het huidige moderne tijdperk nog steeds een voorliefde voor vechten hebben, creëren we een digitale wereld waarin we het kunnen doen. De nieuwste digitale vechtwereld is Virtua Fighter 5. Deze reeks kent een roemruchte geschiedenis en is één van de meest geliefde titels voor in de arcadehallen. Virtua Fighter, en natuurlijk ook weer deeltje 5, is vooral hardcore. Eén tegen één, een vierkante arena zonder poespas, en knokken maar. Geen neppe speciale aanvallen waarmee je met een bliksemschicht in één keer je vijand sloopt, geen objecten waarmee je je vijand tot pulp herleidt. Nee, Virtua Fighter 5 is een vechtgame in zijn puurste en eerlijkste vorm. En wát voor een vechtgame! Virtua Fighter 5 is zonder enige twijfel de absolute koning in zijn genre. De game doet namelijk alles goed wat een vechtgame goed hoort te doen. De besturing is in eerste instantie eenvoudig, maar om het geheel honderd procent onder de knie te krijgen heb je jaren nodig. Wat, jaren? Jawel, want de tientallen knoppencombinaties die te maken zijn, en vaak ook nog eens per personage verschillen, leer je niet eventjes zomaar. Je mond zal werkelijk openvallen als je de schier oneindige waslijst aan verschillende knoppencombinaties ziet. En nog veel knapper is dat er ook nog eens een perfecte balans is gevonden. Geen enkel personage heeft een oneerlijk overwicht ten opzichte van de andere, maar elk personage speelt toch net even weer anders. Als je als ontwikkelaar dit allemaal goed weet te doen, ben je een hele grote. Virtua Fighter 5 kent een aantal speelmodi. Er is een Arcade modus waarin je een aantal tegenstanders op rij moet verslaan alvorens je bij een eindbaas komt. Bovendien is er een Quest modus, welke de hoofdmoot van de singleplayer vormt. Het verhaal is, houd je vast, als volgt: jij bent een Virtua Fighter speler en je reist diverse Sega-arcadehallen af om het daar tegen andere spelers van verschillende moeilijkheidsgraden op te nemen. Goed, als je toch geen goed verhaal kunt bedenken, dan moet je ook geen poging wagen. Deze Quest modus is niet al te boeiend. Je wint wat kleertjes, maar daar houdt het ook wel bij op. De ultieme drive om door te gaan is niet geheel aanwezig en de opbouw is nogal simplistisch. Uiteraard kun je tegen elkaar spelen, wat zoals verwacht weer lekkere knokpartijen oplevert. Jammer genoeg is er geen online multiplayer aanwezig. Volgens Sega is in deze game timing van zo’n ultiem belang, dat een ietsje pietsje lag de volledige ervaring zal verpesten. Een online ranking systeem is er overigens ook niet. Als we toch met minpuntjes bezig zijn: de training had wel wat uitgebreider gemogen. Nu is er slechts een dojo waarin je combinaties kunt oefenen, maar de echte verfijndheden worden niet uitgediept. En juist bij een spel als Virtua Fighter 5 is dat nodig. Virtua Fighter 5 heeft zijn overstap naar de nieuwe generatie consoles met verve gemaakt. De game ziet er namelijk oogverblindend mooi uit. De personages zijn ongelooflijk scherp en gedetailleerd. De bewegingen worden voortreffelijk weergegeven, en de kleding die de personages aanhebben wappert precies mee zoals het hoort. Je zit echt te watertanden bij de aanblik van de extreem overtuigende graphics. Dit is ongetwijfeld een heel groot pluspunt van de game. Overigens zal het geheel maximaal op 720p draaien, en dus niet op 1080p.

De twee nieuwe vechtersbazen, El Blaze en Eileen

Virtua Fighter is de nieuwe koning in het fighting genre. Gameplay is nog nooit zo puur, zo gebalanceerd en zo diepgaand geweest. Alle fans van de serie zullen dit nieuwe deel met open armen ontvangen en blij zijn om het fantastische grafische jasje en de ijzersterke gameplay. Bovendien overtuigen de nieuw twee vechters: de Mexicaanse worstelaar El Blaze en de als een aapje vechtende vrouw Eileen. Helaas zullen mensen die niet bekend zijn met de serie ook door deel vijf niet aangetrokken worden. Daarvoor is de game een tikkeltje te hardcore. Maar als je ook maar lichtjes interesse hebt in de game, is het een must-buy. Sowieso heb je schier oneindige herspeelbaarheid door het steeds maar beter onder de knie krijgen van je favoriete personage. En als je een vriend hebt die ook helemaal dol is van Virtua Fighter 5, koop dan meteen een PlayStation 3 met twee controllers!