Review

Viking: Battle for Asgard
subtitle
Viking: Battle for Asgard is vooral een leuke, heerlijk ongecompliceerde hack-and-slash titel die wat het mist aan diepgang, compenseert met puur spelplezier. De belegeringen met duizenden eenheden vormen de kers op de taart.
- Pluspunten
- Veel vrijheid. Epische eindgevechten. Lekker vechtysteem. Leuk!
- Minpunten
- Framerateprobleempjes tijdens de eindgevechten. Niet veel diepgang. Verhaal hangt er maar wat losjes bij
intro text
Van de Griekse
mythologie die in het populaire God of War centraal staat, was het voor
ontwikkelaar Creative Assembly geen grote stap naar de Noorse mythologie die
als achtergrond dient voor hun hack-and-slasher
Viking: Battle for Asgard. Maar waar God of War één en al Grieks was, had
Viking evengoed in een willekeurige Middeleeuwse wereld plaats kunnen vinden. Misschien
is dat te wijten aan onze beperkte kennis van de Noorse mythologie. Vikingen associëren
we hooguit met koddige mannetjes met lange baarden en dito vlechten in schepen
met een draak op de boeg, twee elementen die ik Viking : Battle for Asgard niet
heel nadrukkelijk naar voren komen.
Het verhaal in Viking: Battle for Asgard wordt ook lang niet
zo sterk verteld als dat in God of War het geval is. Geen prachtige voorgerenderde
tussenfilmpjes, maar louter wat abstracte plaatjes vertellen de hoofdlijnen van
het verhaal, terwijl de details aan bod komen in de niet-interactieve
gesprekken die je met de personages in het spel zult hebben. Als het plot de
voornaamste drijfveer was om verder te komen in het spel, dan zou niemand het
einde ooit gezien hebben. De premissie is simpel. Hel, de god van de
onderwereld, is verbannen uit Asgard, de wereld van de goden, en zoekt wraak.
Ze zet een troepenmacht, de Legion,
op poten en zaait daarmee dood en verderf in Midgard, de wereld van de mensen.
Jij speelt Skarin, een held die in zijn eentje de last op zijn schouders krijgt
om de troepen van Hel uit Midgard te verdrijven. Dit doe je door stukje bij
beetje gebieden te zuiveren van de Legion
en je eigen manschappen te bevrijden uit de handen van Hel.
Creative Assembly
heeft met de Total War-reeks naam gemaakt met grootschalige gevechten en uiteraard
zijn deze ook in Viking van de partij. Met duizenden eenheden tegelijk beleger
je vijandige steden. Het is een prachtig gezicht om te zien hoe jouw en de
vijandige manschappen op elkaar afstormen, hoe de twee fronten zich in elkaar
verweven en hoe de stampende voeten plaatsmaken voor wapengekletter. Je voelt
je zelf maar een radertje in het grote geheel en vecht je net als de rest een
weg door de vele manschappen. Even over de linies heen springen is er niet bij,
want voor je het weet zit de hele vijandige macht in je nek. Stukje bij beetje
schuift de frontlinie op en kun je vijandige doelen uitschakelen om
uiteindelijk de stad te vervoeren. Deze grootschalige gevechten vormen de kers
op de taart, maar voordat het zover is, zal je een aantal voorbereidende
missies moeten doen om genoeg manschappen en middelen tot je beschikking te
krijgen. En deze missies zijn - in tegenstelling tot Assassin's Creed - wél leuk om te doen.
In de voorbereidende missies sta je er alleen voor. Meestal
is het de bedoeling om manschappen te bevrijden, die zitten opgesloten in
mijnen, boerderijen en wijngaarden die in het bezit zijn van de vijand. Je
loopt alleen op zo'n locatie af en hakt daar de aanwezige Legion in de pan. Lukt het je om ongezien binnen te sneaken en je
manschappen te bevrijden voordat je zelf al iedereen in de pan hebt gehakt, dan
zullen je manschappen een steentje bijdragen aan het gevecht. Echt lastig zijn
deze voorbereidende missies zelden, al is het vaak verstandig om de vijandige
troepenmacht zoveel mogelijk uit te dunnen voordat er alarm geslagen wordt,
want tegen een echte overmacht moet je het nog wel eens afleggen.
Eenmaal je je manschappen hebt bevrijd, klaart de lucht op
boven die locatie. Zo krijg je echt het gevoel dat je de wereld zuivert van Hel's
troepen en dat Midgard aan de beterende hand is. Voordat de bevrijde
manschappen je bij zullen staan in het eindgevecht, moet je nog een extra
missie voor ze doen, vaak het vinden van een voorwerp of het doden van een
legertje vijanden.
Wanneer je de voorbereidende missies gedaan hebt, moet je
vaak ook nog een missie doen in de stad die je uiteindelijk moet belegeren. Het
is in deze missies belangrijk ongezien te blijven, want wanneer je in zo'n stad
de hele troepenmacht achter je aan krijgt, kun je het vergeten. Er komt soms
wel wat trial-and-error kijken bij de
stealth-gedeeltes, mede doordat het spel inconsistent is in de objecten die je
kunt beklimmen, iets wat ook vervelend is in de sporadische platformgedeeltes.
Gelukkig hebben de tegenstanders stront in hun ogen waardoor je ze redelijk
makkelijk kunt passeren, iets wat wel prettig is in een spel dat niet louter om
de stealth draait. Juist hierdoor zijn deze onderdeeltjes nog best te smaken en
vormen ze een leuke afwisseling.
De wereld van Viking: Battle for Asgard is behoorlijk vrij
opgezet. Van echte free roaming is
misschien geen sprake, want het spel bestaat uit drie afzonderlijke eilanden
die je in volgorde afwerkt, maar op die eilanden krijg je enorm veel vrijheid.
Je kunt de volgorde van de missies zelf bepalen, maar je zult ze vaak toch
allemaal moeten volbrengen voordat je klaar bent voor de climax: de belegering
van een stad met je verzamelde troepenmacht. Het verkennen van de wereld wordt
ook beloond, want er zijn her en der vastgebonden extra troepen en goud te
vinden. Dit goud kan gebruikt worden om bijvoorbeeld nieuwe aanvallen,
gezondheidsdrankjes, bijlen of een grotere gezondheidsbalk te kopen. Wanneer je
het meeste goud opraapt kun je in principe alles kopen wat het spel voor je in de
aanbieding heeft. Een RPG is Viking overigens zeker niet. Je kunt geen outfit
bij elkaar scharrelen en de karakterontwikkeling is niet uitgebreider dan
bijvoorbeeld God of War.Een goede hack-and-slash
game valt of staat bij het vechtsysteem en daarin laat Viking gelukkig geen
steekjes vallen. Toch voelen de gevechten aanvankelijk wat traag en stug en
zijn de mogelijkheden misschien wat beperkt, maar wanneer je eenmaal de smaak
te pakken hebt blijkt het vechtsysteem vooral erg doelgericht en nauwkeurig.
Zelden lukte me het zo vaak om de geplande aanval ook echt uit te voeren, in
plaats van dat er ineens een heel andere aanval plaatsvindt. Het weren van
aanvallen van de tegenstander en op het juiste moment counteren is van
levensbelang. Wanneer tegenstanders bijna dood zijn kun je spectaculaire,
bloederige fatalities uitvoeren, terwijl
de grotere vijanden via quick-time events
om zeep worden geholpen. Spectaculair om te zien, vooral in het begin want het
aantal fatalities is beperkt.
Voor het doden van tegenstanders ontvang je 'rood spul'
waarmee je mythische krachten los kunt laten. Je hebt er vrijwel vanaf het
begin drie tot je beschikking, die helaas nauwelijks van elkaar verschillen.
Elk van de drie krachten zorgen ervoor dat je aanvallen een positief bijeffect
krijgen, zij het vuur, bliksem of bevriezing. Wanneer er vriendschappelijke
troepen om je heen zijn, dan zullen zij ook gezegend worden met de prettige
bijkomstigheid. Bevriezen verschilt nog het meest van de andere twee omdat
tegenstanders dan even niets kunnen doen, wat vooral bij de sterkere vijanden
goed van pas komt. Wat meer variatie hierin was welkom geweest en had de
tactische mogelijkheden in de eindgevechten wat verder uitgebreid.
Viking: Battle for Asgard is een aardig lang spel. Er staan
drie uitgestrekte eilanden tot je beschikking met elk twee steden die je moet
belegeren, plus nog een groot aantal voorbereidende missies. Heel lastig is het
spel zelden en het is daarbij erg vergeeflijk. Tijdens de eindgevechten wordt
je bijvoorbeeld gewoon teruggeplaatst aan de rand van het gevecht en kun je
doorvechten waar je gebleven was. Wanneer je er objectief naar kijkt, dan is
Viking eigenlijk een redelijk eentonig spel. Je hakt maar en hakt maar en hoe
je het precies doet, maakt uiteindelijk weinig verschil. Maar op de een of
andere manier geeft het enorm veel voldoening. Het hakt zo heerlijk. Je wil
telkens nog even een missie doen. Dat nog één keer dat heerlijke gevoel je
meester maakt wanneer de wolkjes wegtrekken en de sombere wereld in een groen
paradijsje verandert.
Geen krachtige verhaallijn, geen diepgaand vechtsysteem met
honderden combo's en verschillende wapens, geen puzzels, nauwelijks karakterprogressie, redelijk
repetitief, een framerate die af en toe flink inkakt, inconsistente
beklimbaarheid van de omgeving, weinig invloed op het daadwerkelijke
spelverloop; en toch. Toch is Viking: Battle for Asgard een enorm leuk spel. Echte
hack-and-slash-fans zullen er
misschien hun neus voor ophalen, maar de wat minder beoefende gamers zullen erg veel plezier
uit deze titel halen. Gewoon om even lekker vrijblijvend te hakken, het bloed
te zien vloeien en niet keihard bestraft te worden wanneer je even de verkeerde
combo uitvoert. Misschien wel juist omdat alle diepgang en al het oponthoudt
ontbreekt, is Viking zo lekker toegankelijk en vrijblijvend gebleven en geeft
het zoveel voldoening om weer even een legertje tot hompjes vlees te herleiden. Maar wie zoekt naar een nieuwe God of War, Fable of Devil May Cry, moet zijn verwachtingen toch wat bijstellen.
Reacties op: Viking: Battle for Asgard
diTani
of benk scheel geweest ^^, anders is de keuze sneller gemaakt , eerst maar GT5:p en GTA4
anonymous
Abyss
Metsada
De eerste review van deze game die ik heb gelezen, wel positief maar niet de absolute onverwachte topper waarop ik hoopte. Ik twijfel zwaar of ik hem wel zal halen.
jmdeking
JetSetRadio
JetSetRadio
Slekuerb
En dat is maar goed ook want het is gewoon heel vet
violentchild
=HellFire=
berzeb
Lud0v1c
tante soesa
StormX
Lud0v1c
Vorlon
tante soesa
want ik moet nog heavenly sword, bioshock, half life 2 kopen en voor in de toekomst nog gta, fable 2 en star wars force unleashed. dus viking moet nog goedkoper worden.
tante soesa
Jvp
Jvp