Viking: Battle for Asgard | Gamer.nl

Van de Grieksemythologie die in het populaire God of War centraal staat, was het voorontwikkelaar Creative A embly geen grote stap naar de Noorse mythologie dieals achtergrond dient voor hun hack-and-slasherViking: Battle for Asgard. Maar waar God of War één en al Grieks was, hadViking evengoed in een willekeurige Middeleeuwse wereld plaats kunnen vinden. Mi chienis dat te wijten aan onze beperkte kennis van de Noorse mythologie. Vikingen a ociërenwe hooguit met koddige mannetjes met lange baarden en dito vlechten in schepenmet een draak op de boeg, twee elementen die ik Viking : Battle for Asgard nietheel nadrukkelijk naar voren komen. Het verhaal in Viking: Battle for Asgard wordt ook lang nietzo sterk verteld als dat in God of War het geval is. Geen prachtige voorgerenderdetu enfilmpjes, maar louter wat abstracte plaatjes vertellen de hoofdlijnen vanhet verhaal, terwijl de details aan bod komen in de niet-interactievegesprekken die je met de personages in het spel zult hebben. Als het plot devoornaamste drijfveer was om verder te komen in het spel, dan zou niemand heteinde ooit gezien hebben. De premi ie is simpel. Hel, de god van deonderwereld, is verbannen uit Asgard, de wereld van de goden, en zoekt wraak.Ze zet een troepenmacht, de Legion,op poten en zaait daarmee dood en verderf in Midgard, de wereld van de mensen.Jij speelt Skarin, een held die in zijn eentje de last op zijn schouders krijgtom de troepen van Hel uit Midgard te verdrijven. Dit doe je door stukje bijbeetje gebieden te zuiveren van de Legionen je eigen manschappen te bevrijden uit de handen van Hel. Creative A emblyheeft met de Total War-reeks naam gemaakt met grootschalige gevechten en uiteraardzijn deze ook in Viking van de partij. Met duizenden eenheden tegelijk belegerje vijandige steden. Het is een prachtig gezicht om te zien hoe jouw en devijandige manschappen op elkaar afstormen, hoe de twee fronten zich in elkaarverweven en hoe de stampende voeten plaatsmaken voor wapengekletter. Je voeltje zelf maar een radertje in het grote geheel en vecht je net als de rest eenweg door de vele manschappen. Even over de linies heen springen is er niet bij,want voor je het weet zit de hele vijandige macht in je nek. Stukje bij beetjeschuift de frontlinie op en kun je vijandige doelen uitschakelen omuiteindelijk de stad te vervoeren. Deze grootschalige gevechten vormen de kersop de taart, maar voordat het zover is, zal je een aantal voorbereidendemi ies moeten doen om genoeg manschappen en middelen tot je beschikking tekrijgen. En deze mi ies zijn - in tegenstelling tot A a in's Creed  - wél leuk om te doen.In de voorbereidende mi ies sta je er alleen voor. Meestalis het de bedoeling om manschappen te bevrijden, die zitten opgesloten inmijnen, boerderijen en wijngaarden die in het bezit zijn van de vijand. Jeloopt alleen op zo'n locatie af en hakt daar de aanwezige Legion in de pan. Lukt het je om ongezien binnen te sneaken en jemanschappen te bevrijden voordat je zelf al iedereen in de pan hebt gehakt, danzullen je manschappen een steentje bijdragen aan het gevecht. Echt lastig zijndeze voorbereidende mi ies zelden, al is het vaak verstandig om de vijandigetroepenmacht zoveel mogelijk uit te dunnen voordat er alarm geslagen wordt,want tegen een echte overmacht moet je het nog wel eens afleggen. Eenmaal je je manschappen hebt bevrijd, klaart de lucht opboven die locatie. Zo krijg je echt het gevoel dat je de wereld zuivert van Hel'stroepen en dat Midgard aan de beterende hand is. Voordat de bevrijdemanschappen je bij zullen staan in het eindgevecht, moet je nog een extrami ie voor ze doen, vaak het vinden van een voorwerp of het doden van eenlegertje vijanden. Wanneer je de voorbereidende mi ies gedaan hebt, moet jevaak ook nog een mi ie doen in de stad die je uiteindelijk moet belegeren. Hetis in deze mi ies belangrijk ongezien te blijven, want wanneer je in zo'n stadde hele troepenmacht achter je aan krijgt, kun je het vergeten. Er komt somswel wat trial-and-error kijken bij destealth-gedeeltes, mede doordat het spel inconsistent is in de objecten die jekunt beklimmen, iets wat ook vervelend is in de sporadische platformgedeeltes.Gelukkig hebben de tegenstanders stront in hun ogen waardoor je ze redelijkmakkelijk kunt pa eren, iets wat wel prettig is in een spel dat niet louter omde stealth draait. Juist hierdoor zijn deze onderdeeltjes nog best te smaken envormen ze een leuke afwi eling. De wereld van Viking: Battle for Asgard is behoorlijk vrijopgezet. Van echte free roaming ismi chien geen sprake, want het spel bestaat uit drie afzonderlijke eilandendie je in volgorde afwerkt, maar op die eilanden krijg je enorm veel vrijheid.Je kunt de volgorde van de mi ies zelf bepalen, maar je zult ze vaak tochallemaal moeten volbrengen voordat je klaar bent voor de climax: de belegeringvan een stad met je verzamelde troepenmacht. Het verkennen van de wereld wordtook beloond, want er zijn her en der vastgebonden extra troepen en goud tevinden. Dit goud kan gebruikt worden om bijvoorbeeld nieuwe aanvallen,gezondheidsdrankjes, bijlen of een grotere gezondheidsbalk te kopen. Wanneer jehet meeste goud opraapt kun je in principe alles kopen wat het spel voor je in deaanbieding heeft. Een RPG is Viking overigens zeker niet. Je kunt geen outfitbij elkaar scharrelen en de karakterontwikkeling is niet uitgebreider danbijvoorbeeld God of War.Een goede hack-and-slashgame valt of staat bij het vechtsysteem en daarin laat Viking gelukkig geensteekjes vallen. Toch voelen de gevechten aanvankelijk wat traag en stug enzijn de mogelijkheden mi chien wat beperkt, maar wanneer je eenmaal de smaakte pakken hebt blijkt het vechtsysteem vooral erg doelgericht en nauwkeurig.Zelden lukte me het zo vaak om de geplande aanval ook echt uit te voeren, inplaats van dat er ineens een heel andere aanval plaatsvindt. Het weren vanaanvallen van de tegenstander en op het juiste moment counteren is vanlevensbelang. Wanneer tegenstanders bijna dood zijn kun je spectaculaire,bloederige fatalities uitvoeren, terwijlde grotere vijanden via quick-time eventsom zeep worden geholpen. Spectaculair om te zien, vooral in het begin want hetaantal fatalities is beperkt. Voor het doden van tegenstanders ontvang je 'rood spul'waarmee je mythische krachten los kunt laten. Je hebt er vrijwel vanaf hetbegin drie tot je beschikking, die helaas nauwelijks van elkaar verschillen.Elk van de drie krachten zorgen ervoor dat je aanvallen een positief bijeffectkrijgen, zij het vuur, bliksem of bevriezing. Wanneer er vriendschappelijketroepen om je heen zijn, dan zullen zij ook gezegend worden met de prettigebijkomstigheid. Bevriezen verschilt nog het meest van de andere twee omdattegenstanders dan even niets kunnen doen, wat vooral bij de sterkere vijandengoed van pas komt. Wat meer variatie hierin was welkom geweest en had detactische mogelijkheden in de eindgevechten wat verder uitgebreid. Viking: Battle for Asgard is een aardig lang spel. Er staandrie uitgestrekte eilanden tot je beschikking met elk twee steden die je moetbelegeren, plus nog een groot aantal voorbereidende mi ies. Heel lastig is hetspel zelden en het is daarbij erg vergeeflijk. Tijdens de eindgevechten wordtje bijvoorbeeld gewoon teruggeplaatst aan de rand van het gevecht en kun jedoorvechten waar je gebleven was. Wanneer je er objectief naar kijkt, dan isViking eigenlijk een redelijk eentonig spel. Je hakt maar en hakt maar en hoeje het precies doet, maakt uiteindelijk weinig verschil. Maar op de een ofandere manier geeft het enorm veel voldoening. Het hakt zo heerlijk. Je wiltelkens nog even een mi ie doen. Dat nog één keer dat heerlijke gevoel jemeester maakt wanneer de wolkjes wegtrekken en de sombere wereld in een groenparadijsje verandert.Geen krachtige verhaallijn, geen diepgaand vechtsysteem methonderden combo's en verschillende wapens, geen puzzels, nauwelijks karakterprogre ie, redelijkrepetitief, een framerate die af en toe flink inkakt, inconsistentebeklimbaarheid van de omgeving, weinig invloed op het daadwerkelijkespelverloop; en toch. Toch is Viking: Battle for Asgard een enorm leuk spel. Echtehack-and-slash-fans zullen ermi chien hun neus voor ophalen, maar de wat minder beoefende gamers zullen erg veel plezieruit deze titel halen. Gewoon om even lekker vrijblijvend te hakken, het bloedte zien vloeien en niet keihard bestraft te worden wanneer je even de verkeerdecombo uitvoert. Mi chien wel juist omdat alle diepgang en al het oponthoudtontbreekt, is Viking zo lekker toegankelijk en vrijblijvend gebleven en geefthet zoveel voldoening om weer even een legertje tot hompjes vlees te herleiden. Maar wie zoekt naar een nieuwe God of War, Fable of Devil May Cry, moet zijn verwachtingen toch wat bijstellen.