None

Videoball

E-sport met ballen

Geschreven door Thijs Barnhard op

• Strak, tactisch en verrassend veelzijdig. Achter de ietwat klinische, schone stijl van Videoball schuilt een wonderschone variant op airhockey. Dankzij de brakke matchmaking en het beperkte aantal spelers dreigt Videoball op een glorieloos einde af te stevenen, maar voor wie op zoek is naar een bijzonder strakke partygame voor gevorderden is deze e-sport-game een goede keuze.
    Score: 75 Goed
    • Verrassend complex, uitstekende partygame, e-sport
    • Ietwat saaie stijl, online uitgestorven

Counter-Strike Go, League of Legends en Dota 2 worden allemaal geschaard onder e-sport, maar ze hebben niet wat de meest populaire échte sporten wel hebben: ballen. De magie van zo’n rond en onvoorspelbaar ding zorgt ervoor dat spelers die een bal beheersen al snel helden genoemd worden en miljoenen verdienen met hun ogenschijnlijk simpele werk. Die status hebben virtuele atleten nog niet, maar wie weet brengt Videoball daar verandering in.

In Videoball is het de bedoeling om de bal in het videodoel van het andere team te schieten. De spelers zien eruit als simpele driehoekjes en de bal is een logge cirkel die in het midden van de arena verschijnt. Alleen door op de bal te schieten krijg je het ding in beweging. Schoten kun je opladen voor extra impact. Door de schietknop nog langer ingedrukt te houden kun je zelfs kleine barrières bouwen die de route van de bal blokkeren.

None

Voor de kenners

Zoals het een goede sport betaamt zit die simpele insteek de ware diepgang van het spel niet in de weg. Speel een potje Videoball en je begrijpt meteen waarom je niet alleen moet afgaan op het uiterlijk van een game. Met strak vormgegeven menu’s, prettige liftmuziek en een eeuwig opgewekte voice-over is Videoball best gelikt. Tegelijkertijd is het spel voor de oningewijde niet heel spectaculair om naar te kijken. Je zou zelfs kunnen stellen dat de game zo klinisch en schoon oogt dat het aan echte persoonlijkheid ontbreekt.

Uiteindelijk draait Videoball vooral om de schoonheid van het spel, en een willekeurig potje bewijst keer op keer hoe goed de spelregels in elkaar steken. Of je het nu een tegen een, twee tegen twee of drie tegen drie speelt, Videoball blijft logisch en overzichtelijk. Videoball is op z’n best wanneer er in grotere potjes meer ballen geïntroduceerd worden, de arena’s steeds ingewikkeldere manoeuvres vragen om te scoren en de plotselinge counters je om de oren vliegen.

None

Alleen lokaal een succes

In de speciale Arcade-modus zijn er computergestuurde tegenstanders om het tegen op te nemen, maar veel beter is het om je tegenstanders naast je op de bank te hebben. Lokaal is Videoball een uitstekende partygame die – zoals dat hoort – makkelijk te leren is, maar moeilijk is te meesteren. Online is het een ander verhaal. In de paar weken dat het spel verkrijgbaar is op de PlayStation 4 is het geen enkele keer gelukt om een potje te vinden. Dat heeft ongetwijfeld te maken met een bug in het matchmakingsysteem, zoals de ontwikkelaar zelf al heeft aangegeven. Maar de kans is groot dat online Videoball spelen tegen willekeurige tegenstanders er allang niet meer inzit op het moment dat de bug verholpen is.

Zonde, want Videoball is een e-sport-game bij uitstek en daarmee juist een titel die het van zijn online gedeelte zou moeten hebben. Het zou zonde zijn als de game door dit ongelukkige feit doodbloedt, want ieder potje Videoball voelt als een gigantische opeenstapeling van tactische keuzes. Aanvallen, verdedigen of de tegenstander vooral dwarsbomen; het is bijzonder knap hoe een spel waarin enkel gebruik wordt gemaakt van een stick en een knop zo verrassend veel diepgang kan hebben.

Videoball is verkrijgbaar op de PlayStation 4, Xbox One en pc voor 9,99.

Far Cry 3: Blood Dragon nu backward compatible op Xbox One Nieuwe Humble 'Survive This' Bundle vanaf vandaag verkrijgbaar
2