Valkyrie Profile 2: Silmeria | Gamer.nl

Af en toe schaam ikmij om mijn afkomst als het op games aankomt. Nee, niet zozeer mijnNederlandse identiteit, als wel het continent waar ik in woon. Door de enormeverscheidenheid aan talen moeten we vaak een enorme tijd wachten op games dieal veel eerder in Japan en Amerika zijn uitgekomen. Natuurlijk is importereneen optie, maar niet iedereen is dermate fortuinlijk. Valkyrie Profile 2:Silmeria is zo'n game die vanwege taalverwikkelingen belachelijk laat in Europahet levenslicht ziet. Heeft de game genoeg in huis om de PS2 op een waardigewijze te vergezellen naar het graf?Valkyrie Profile 2 is een vervolg, of liever gezegd, een voorloper van deoriginele Valkyrie Profile, die al eerder op de eerste PlayStation verscheen.Deze game van Enix kreeg al snel een cultstatus en vanwege de lage aantallen die ervan deze game zijn gemaakt, zijn je waarschijnlijk meerdere organen moetendoneren om genoeg poen te hebben om een exemplaar te kunnen bekostigen.Gelukkig is de game onlangs nog over gebracht naar de PSP waar hij deondertitel Lenneth mee kreeg. Je hoeft het eerste deel echter niet gespeeld tehebben om volledig van het tweede deel te kunnen genieten. Het verhaal van Valkyrie Profile 2 speelt zich namelijk ruim voor het eerste deel af. Een groot onderdeel van deValkyrie Profile-franchise is de nadruk op Noorse mythologie. Verwacht je echtbehaarde en brullende Vikingen die hun bijl het liefst zo snel en hard mogelijkin de hersenpan van hun tegenstander deponeren, dan kom je van een koude kermisthuis. Valkyrie Profile 2 behandelt de materie namelijk op een veel subtielere manier.De hoofdrol in Valkyrie Profile 2 wordt gespeeld door Alicia. Een op heteerste gezicht normale meid, ware het niet dat ze bezeten is doorSilmeria, een zogenaamde 'Valkyrie' die door oppergod Odin is verbannen uit hetWalhalla. Valkyries zijn als het ware de engelen die de doden op hun laatstereis vergezellen naar het hiernamaals. Silmeria is echter door Odin verbannenen zodoende wordt Alicia ingezet om samen met haar nieuwe reismaatje Odin eenkoekje van eigen deeg te geven. Door haar gespleten persoonlijkheid wordt zeechter volledig met de nek aangekeken door haar omgeving en gaat ze 'alleen' oppad. Gaandeweg de reis ontmoet je allerlei intere ante figuren die echterallemaal binnen de standaard (j)RPG clichés pa en. Zo is er de enormekrijger, de magiër en natuurlijk kan een cynisch persoon ook niet ontbreken.Het verhaal is gaandeweg constant behoorlijk intere ant, maar de personageswillen maar niet volledig uit de verf komen. Er wordt weinig aankarakteruitdieping gedaan en in de praktijk komen de verschillende personagesamper van de grond.De verschillende figuren in het verhaal zijn voorzien vaneen degelijke stem en de veelal inspirerende ontwerpen maken dat de cast zekergeen straf is om naar te kijken. De hele game is overigens een pareltje als hetaankomt op uiterlijk vertoon. De verschillende omgevingen zijn fantastischweergegeven en de texturen laten zien dat de oude PS2 nog best tot wat moois instaat is. Vooral de tu enfilmpjes weten indruk te maken en je zult meerderemalen versteld staan van de adembenemende omgevingen. De muzikale ondersteuning isprima, maar weet eigenlijk op geen enkel vlak potten te breken. Deeerdergenoemde stemmen doen ook hun werk, maar het is wat jammer om te zien datde gesproken tekst vaak niet helemaal synchroon loopt met degelaatsuitdrukkingen van de personages. Ook is het vreemd dat er af en toe welheel lange stiltes vallen, waar duidelijk een technische reden aan ten grondslag ligt.Hierdoor worden de conversaties nooit echt meeslepend en het niveau wat betreftde woordenwi elingen stijgt nooit tot de hoogte zoals we dat bijvoorbeeldwel in Final Fantasy XII zien.Valkyrie Profile 2 ziet eruit als een rasechte 3D-RPG, maar speelt wel heelerg 2D. Steden en kerkers zul je niet vrij kunnen verkennen, maar in plaatsdaarvan ben je gebonden aan een bepaald pad dat van links naar rechts loopt, afen toe onderbroken wordt door een deur waar je 'boven' in moet gaan of een andereroute, welke naar 'onder' leidt. Hierdoor heb je niet echt idee dat je vrijbent om vrij te gaan en te staan waar je wilt, maar het zorgt op zijn eigen manier wel vooreen unieke speelervaring binnen het genre. Je reist van plaats naar plaats enje zult dus niet eindeloze tochten over een wereldkaart hoeven te ondernemen.Hierdoor valt het gevoel van exploratie wel wat weg, maar gelukkig kun je al deoude plaatsen weer opnieuw bezoeken.

Dit zul je redelijk vaak noodgedwongenmoeten ondernemen, aangezien de game van tijd tot tijd enorm in moeilijkheidkan stijgen en je dus veel al bezochte locaties weer met een bezoekje moetvereren om zo de nodige levels te stijgen voordat je verder kunt. Een beetjeuitdaging is in weinig gevallen een probleem, maar de game weet het bij vlagenwel heel oneerlijk te brengen.Gelukkig is het geen straf om meerdere keren wat extra temoeten vechten om zo sterker te worden. De gameplay van Valkyrie Profile 2 zit namelijk donders goed in elkaar en vooral het vechtsysteem verdient een dikke pluim. Hetvechten vindt namelijk plaats op een opzienbarende manier. Wanneer je door dewereld loopt en je besluit een monster aan te vallen, dan verschuift het schermnaar het slagveld en staan je spelers recht tegenover de belegeraars. Elk van depersonages is toegewezen aan een bepaalde actieknop en door deze knoppen (endus de aanvallen) met elkaar af te wi elen, worden er spectaculairecombinaties mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een harde klap die het creatuur delucht in slingert, een dreun in de lucht die de ongelukkige weer naar de aardedoet storten en uiteindelijk een sterke magische aanval om het geheel compleette maken. Het is zelfs mogelijk om je team in partijen van twee te verdelen enzo je vijand van twee verschillende kanten aan te vallen. Dit geeft je eenbehoorlijk tactisch voordeel. Het schouwspel ziet er waanzinnig uit en Valkyrie Profile 2 weetmet deze originele insteek de dood getrapte conventies binnen soortgenoten teontwijken en geheel eigen fri e kijk op het geheel te geven. Uiteindelijk is Valkyrie Profile 2 geen slechte game en zeer zeker eendegelijke RPG. Het is alleen jammer dat het spel hier en daar wat steekjes laatvallen die makkelijk opgelost hadden kunnen worden met wat extra tijd onder hetmes. Het is alleen de vraag of deze game nog wel bestaansrecht heeft, gezienhet feit dat de PS2 echt op zijn weg naar huis is en de game dit jaar gewoonzijn meerdere moeten erkennen in andere games binnen het genre (met Persona 3als absolute koploper). De echte fans hebben de titel waarschijnlijk al in huisen voor nieuwkomers is hij waarschijnlijk iets te ontoegankelijk. Al met al isValkyrie Profile 2 echter wel een waardevol vervolg en elke liefhebber van het genre zou hem opzijn minst even uit moeten proberen.