Vainglory - De perfecte showcase voor de iPhone 6 | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Als Apple een game toont, betekent dat niet gelijk dat onze alarmbellen afgaan. Het roemruchte bedrijf heeft weliswaar vaker kleine stapjes proberen te zetten om de ‘echte’ gamer naar de iPhone te lokken, maar Infinity Blade en Real Racing herinneren we ons toch vooral als een lust voor het oog. Tijdens de presentatie van de iPhone 6 stond meer op het spel. Apple onthulde de ontwikkelingstool Metal en toonde Vainglory om te laten zien dat iOS 8 daadwerkelijk een platform voor gamers is.

Warm bad

Iedereen die ooit een Moba heeft gespeeld zal niet schrikken van Vainglory. Twee teams strijden als in een actie-rpg tegen elkaar en hebben als doel elkaars hoofdtoren te vernietigen. Die zogeheten Vains staan aan iedere zijde van een map en elk team moet een aantal obstakels zien te overwinnen om die Vains te bereiken. Denk daarbij aan automatische turrets en strijdvaardige minions. Tot zo ver weinig nieuws onder de zon.

In vergelijking met League of Legends en Dota 2 is Vainglory wel een stuk kleinschaliger. Teams bestaan uit drie personages in plaats van vijf en de kern van de map bestaat uit één lane en een jungle. Ter vergelijking: League of Legends kent drie lanes. In de jungle loeren monsters die relatief makkelijk af te slachten zijn voor wat extra goud en een drietal speciale gebieden. Als in deze gebieden het wakende monster wordt verslagen krijgt het desbetreffende team een bonus in de vorm van extra goud of sterkere minions.

De personages hebben ieder hun eigen specialiteiten, waarmee ze zich lenen voor een bepaalde strategie. Het ene personage is geschikter om minions af te schermen op de lane, het andere is beter in het afslachten van monsters in de jungle. Weer een ander personage manoeuvreert zich makkelijk tu en de lane en de jungle. Het is echter niet zo dat je met één personage gedoemd bent tot het aanhouden van een vaste tactiek. Er is genoeg ruimte om te werken aan een eigen strategie. Zo spelen we zelf graag met Catherine, een mêleepersonage dat uit te bouwen is tot een snelle tank om tegenstanders op te jagen. Ook al kun je niet kiezen uit al te veel personages (en zijn ze in eerste instantie ook niet perfect uitgebalanceerd), ze zijn ieder op hun eigen manier naar je hand te zetten – en dat loont zich.

Vainglory

Nieuwkomers, vrees niet

We beseffen ons dat League of Legends en Dota 2 niet het braafste imago hebben. Spelers steken veel tijd in het uitdiepen van hun tactieken en kleine foutjes komen je hier en daar nog wel eens op een ongegeneerd scheldfestijn te staan. De gameplay van een Moba kent daarnaast een relatief hoge leercurve, waardoor het lastig is voor nieuwkomers om even een leuk potje te spelen.

Vainglory doet daarentegen flink zijn best om nieuwkomers te verwelkomen met heldere tutorials en een ogenschijnlijk goed werkende match maker die spelers bij elkaars niveau plaatst. We zijn zelden in een potje terecht gekomen waarin we overduidelijk domineerden of compleet werden afgeslacht. Een gebrek aan communicatiemogelijkheden zorgt er ook voor dat spelers zich op andere manieren tot elkaar dienen te verhouden. De dynamiek van Vainglory vereisen geduld en het besef wanneer je wel of geen risico kunt nemen. Er zijn in een potje echter genoeg mogelijkheden om je fouten te herstellen. Wel betekent het gebrek aan communicatie dat spelers nauwelijks de mogelijkheid hebben om strategieën door te nemen. Je kunt weliswaar met een drietal icoontjes aanwijzingen versturen, maar het is niet mogelijk om in detail aan te geven wat je daar nou eigenlijk mee bedoelt.

Vainglory

Waardevolle showcase

Vainglory is toegankelijk en leuk genoeg om nieuwkomers binnen het genre voor zich te winnen. De touchscreen-besturing past Vainglory als gegoten en de actie is altijd overzichtelijk en intens. Daarnaast voorzien de verschillende manieren waarop je een personage ontwikkelt en een eigen tactiek tot stand brengt de game van de nodige diepgang. We hopen dat Apple met Vainglory de toon heeft gezet voor wat komen gaat. Als dat zo is betekent dat een waardevolle boost voor iOS 8. De game laat namelijk niet alleen zien hoe vlekkeloos de nieuwste modellen van de iPhone complexe en wijdverspreide animaties aankunnen, het is ook simpelweg een fantastische game.

Vainglory is beschikbaar voor iPhone en iPad en vereist iOS 6.1 of nieuwer.