Untold Legends: Dark Kingdom | Gamer.nl

Kom, laten we een game gaan maken waarbij je gewoon heel veel op een knopje moet drukken en dan maken we de camera ook lekker irritant. Ja!! Goed idee, dat zal lekker verkopen...Moeten we dan niet een beetje beter ons best doen voor deze game, met de PlayStation 3 en next-gen enzo? Nee joh, niemand die erover valt! Ja, dat is ook weer waar...Zoooo, hatseflats en klaar!

Serieus?! Volgens mij moet het zo gegaan zijn bij de ontwikkelaar van Untold Legends: Dark Kingdom. Deze ontwikkelaar is niemand minder dan Sony zelf. Je zou toch zeggen dat ze wel beter hun best doen voor een eigen game op hun eigen PS3? De game ademt haastwerk uit en biedt voor een next-gen console maar een hele magere speelervaring.

Saai met hoofdletter S

Wanneer het introductiefilmpje van de game begint heb je nog zoiets van "dit kan wat worden". Maar zodra je bij het menu komt waar je kunt kiezen voor een spelpersonage vervaagt dit enthousiasme al snel. Je kunt namelijk maar kiezen uit drie verschillende personages: een warrior, een vrouwelijke scout en een mage. De warrior is uiteraard de sterkste van het stel en ziet er stoer uit met zijn gigantische hamer. De scout kan vergeleken worden met een rogue en moet het van zijn snelheid en sneaky moves met grote me en hebben. De mage bedient zich meer van magie dankzij zijn toverstaf. Althans, dat klinkt als een leuke omschrijving, maar in de praktijk zijn de drie speelpersonages nagenoeg hetzelfde in een gevecht.

In Dark Kingdom draait het namelijk allemaal om de X en de O knop. Als je die maar vaak en snel genoeg raakt, doorloop je zo het hele spel. Nou ja...uiteindelijk zul je ook wel eens een special move moeten uitvoeren, maar veel meer dan knoppen rammen zit er niet bij. Bij Golden Axe die in 1989 in de arcadehallen verscheen was dit geweldig. Het maakte niet uit of je een miljoen keer op dezelfde knop moest drukken. Maar nu, bijna 20 jaar later mogen we wel meer verwachten.

In Dark Kingdom is het principe niet meer en niet minder dan een ordinaire hack & slash. Je loopt een pad af, monstertjes die variëren van skeletten tot amazones en anders gespuis komen op je afrennen, door je X en O knop maar vaak genoeg in te drukken hak je ze de kop af en zo vervolg je je weg. Het geeft best een goed gevoel alles zonder problemen af te slachten, maar saai is het wel. Uiteraard kun je wel kiezen uit verschillende modi zodat je het moeilijkheidsniveau nog een beetje kunt opschroeven, maar het principe blijft hetzelfde en even saai.

In de loop van de game zullen de vijanden voorwerpen droppen die je kunt gebruiken en wordt je beloond voor je kills. Met deze punten kun je je abbilities upgraden evenals je moves. Dit maakt de game wel iets intere anter, maar omdat het allemaal zo gemakkelijk gaat, heb je niet echt een gevoel alsof je er veel moeite voor hebt gedaan. Never change a winning formula is een zinnetje dat niet bij de ontwikkelaars van Dark Kingdom bekend is. De serie die bekend is van de handheld, had als leuke feature dat je de wapens van tegenstanders kon oppakken en gebruiken. Op de PS3 versie van de game is deze optie eruit gelaten. Zonde!!!

Irritaties

Hoe kan het toch dat ontwikkelaars er nog steeds in slagen om de camera in een game te verkloten?! Als zij de game af hebben spelen ze dat level toch ook en dan kan het toch niet anders dan dat ook zij rood aanlopen door de camera die achter takken blijft hangen? Maak die bomen of rotsblokken die je je zicht ontnemen dan doorzichtig!!! Met je rechter analoge stick kun je de camera wel bijdraaien, maar dan nog kom je in bladeren terecht. Ja, het kan niet worden ontkend, Dark Kingdom heeft een van de slechtste camera's in een game ooit!

Een ander punt dat bijzonder veel frustraties opleverde waren de savepoints. Deze zijn her en der verspreid door de game dus je kunt best vaak je spelvorderingen vastleggen. Echter, vaak genoeg loop je op het savepoint af en sta je stil om op de save knop te drukken, en dan wordt je door tegenstanders aangevallen. Niet echt slim bedacht en eigenlijk gewoon heel flauw.

Mutiplayer

Niet alles aan Dark Kingdom is saai. De multiplayer ervaring is namelijk best vermakelijk. Omdat het allemaal zo makkelijk en voor de hand liggend is, kun je rustig met een vriend deze game doorspelen, ondertu en de voetbalstanden doornemen, biertje en knabbel erbij en je hebt een prima avond. Willen je vrienden niet bij je over de vloer komen, dan kun je altijd nog online spelen met maximaal vier personen. Via je friendslist kun je mensen toevoegen of simpelweg via Xfire. Jammer is dat je bij het online spelen niet met elkaar kunt spreken, en dat is nou juist wat de game nog een beetje had kunnen redden.

Next gen graphics?

Grafisch valt er flink wat op te merken aan Untold Legends: Dark Kingdom. Van een PS3 titel mag je verwachten dat deze toch wel een "oeh" of een "ah" losmaakt. Deze game doet dit niet. De graphics zien er uit alsof je een PlayStation 2 game aan het spelen bent. Omdat de camera best ver van de spelers afstaat en je deze niet kan laten inzoomen zie je niet veel van de details. Of deze aanwezig zijn is dan een tweede, maar als het ontwikkelteam veel tijd gestopt heeft in bijzondere details dan gaan die absoluut verloren. Voor de pop-ups moet Sony zich eigenlijk diep gaan schamen. Dat kan toch niet op een PS3 game, kom op! Vaak genoeg zul je ineens vijanden te voorschijn zien komen.

Untold Legends: Dark Kingdom stel op heel veel fronten teleur. Wat een hele mooie game-ervaring had kunnen zijn blijft nu hangen als een saai en gehaast spel. Met vrienden is het best leuk en liefhebbers van het hack & slash genre zullen zeker leuke momenten met de game beleven, maar de meeste mensen doen er beter aan deze game over te slaan.