Untitled Goose Game is de meest charmante game over een rotbeest ooit

De gans in Untitled Goose Game is een heel vervelend gevogelte. Om de een of andere reden is dit hondsbrutale en ietwat agressieve beest erop uit om zoveel mogelijk inwoners van een slaperig Brits dorpje dwars te zitten. Diefstal, bedreigingen en sabotage zijn deze gans niet vreemd in deze even charmante als grappige ‘simulator’.

In Untitled Goose Game heb je als speler een naamloze, witte gans onder de knoppen. De besturing van de gans is nog best realistisch. Het beest kan lopen, zwemmen en ietwat onhandig rennen. Daarnaast kan de gans zijn lange nek naar beneden of juist omhoog bewegen terwijl hij klappert met zijn vleugels. Ook niet onbelangrijk is zijn snavel, waarmee objecten opgepakt kunnen worden en waar ook een hoogst irritant gegaggel uit komt.

untitled goose game

Kwajongensstreken

Waarom de gans zo verschrikkelijk gefrustreerd is wordt niet uitgelegd, maar het is onmiddellijk duidelijk dat mensen het dier vooral niet in de weg moeten zitten. Met een kort lijstje kwajongensstreken komt de gans aan het begin van het spel het leefgebied van de mensen binnengewandeld. De lokale tuinman moet gedwarsboomd worden door zijn moestuin overhoop te halen en door zijn radio en prijswinnende pompoen te stelen.

Hoe je dat als gans precies aanpakt laat het spel in het midden en daarin zit juist ook het plezier van Untitled Goose Game. Net zoals bij de tuinman is ieder daaropvolgend gebied een zich constant herhalend toneelstuk. De mensen gaan hun dagelijkse gang, ze verkopen spulletjes op een markt, genieten van een drankje in de pub of lezen de krant in de tuin. Als gans krijg je in ieder gebied een lijst met situaties die je moet zien te creëren: steel iets van de markt, infiltreer de pub of kortwiek de kostbare rozen van de man in de tuin.

Untitled Goose Game voelt precies als de game die de wereld nodig heeft op dit moment

-

untitled goose game

Hitgans

Bij vlagen voelt Goose Game door deze opzet als een stuk minder moorddadige Hitman. Net zoals in dat spel is het ongezien blijven en observeren van de routines van je slachtoffers een belangrijk onderdeel. Daar komt ook een klein beetje sluipactie bij kijken. Zo nu en dan moet je ongezien vanuit een struik of van onder een tafel toeslaan. Word je betrapt, dan wordt je weggejaagd of brengen de mensen hun gestolen voorwerpen weer terug naar hun originele positie.

Hoewel je als gans op het eerste gezicht niet heel veel mogelijkheden hebt voor je pesterijen, weet het spel keer op keer diverse situaties voor te schotelen die net weer anders uitpakken. Het spel weet binnen een kleine twee uur bijna alle mogelijkheden van een speelbare, vervelende gans te benutten zonder dat het eentonig of saai wordt.

untitled goose game

Geen lelijk eendje

Daarnaast is er niets anders dan lof op zijn plaats voor de fantastische stijl waarin dit geestige spel is vormgegeven. De gans is zeldzaam gedetailleerd geanimeerd, terwijl de mensen in het spel het moeten doen met beperkt ingevulde gezichten. Is dit hoe de gans de wezens ziet die hem zo dwarszitten?

De muziek is de andere helft van wat dit spel zo stijlvol maakt. Met behulp van dynamische pianoriedeltjes weet Goose Game steeds de juiste stemming voor de situatie te creëren. Sluipt de gans langzaam op zijn doel af, dan worden de toetsen van de piano aangeslagen met iedere stap. Wordt de gans op de hielen gezeten door een boze marktverkoper met een bezem, dan klinkt er een passend, opzwepend deuntje.

Untitled Goose Game voelt precies als de game die de wereld nodig heeft op dit moment. Dit najaar zijn er genoeg spellen vol met moord, doodslag en geweld. Allemaal leuk en aardig in de virtuele wereld, maar Goose Game voelt met zijn komische en redelijk onschuldige pesterijen als een frisse wind. Dat niet iedere punt van het lijstje met kwajongensstreken een even voor de hand liggende oplossing heeft, is dan ook het enige minpunt van dit spel. Untitled Goose Game is misschien niet lang, maar wel grappig en zeldzaam compleet.

Untitled Goose Game is voor 19,99 euro verkrijgbaar op pc en Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend

Untitled Goose Game weet een grappig concept optimaal te benutten en voelt precies aan wanneer het genoeg is. In de korte tijd die dit spel nodig heeft om je hart te veroveren, veroorzaak je als gans een indrukwekkende lijst aan klein leed. Mede daarom is het extreem geestige Goose Game het ultieme tegengif voor een gamejaar gevuld met het gebruikelijke geweld.

Kwajongensstreken met een gans

fantastische stijl

erg grappig