Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Until Dawn Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Horrorclown: de game

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

  • De lightgun-shooter was een redelijk populair genre in zijn tijd. Vr geeft het een come-back in de huiskamer. Until Dawn: Rush of Blood biedt een paar uur leuke schietactie met een paar goede schrikmomenten. Maar uiteindelijk is er, ondanks een bloederig level in een slachthuis, niet genoeg vlees aan de botten om regelmatig naar terug te keren. Wel geeft Until Dawn: Rush of Blood een van de sterkste gevoelens van aanwezigheid in de PlayStation VR-launch line-up en is de game amusant voor een paar uurtjes.
    Score: 65 Oké
    • Prima wapengevoel, lekker nare sfeer, gevoel van schaal
    • Te kort, cliché setting, niet veel herspeelwaarde

Als kermisattractie is Until Dawn: Rush of Blood een prima ervaring. Je rijdt in een karretje op rails door een spookhuis terwijl er steeds vreemdere dingen om je heen gebeuren.

Al snel word je aangevallen door allerlei monsterclowns en verschijnt op de meest onverwachte momenten een geest vlak voor je gezicht. Met in elke hand een pistool kun je korte metten maken met al deze lugubere tegenstanders. De sfeer is intens, de schrikeffecten zijn effectief en het voelt fantastisch om met twee Move-controllers in twee verschillende richtingen te schieten op alles wat op je af komt. Maar net als een kermisattractie is de lol snel voorbij en zit er geen diepgang in de ervaring. Wat overblijft is een on-rails lightgun-shooter met een geinige, creepy sfeer.

Until Dawn Rush of Blood

Niet slecht

Dat maakt Rush of Blood geen slechte game. Het spel maakt goed gebruik van virtual reality en de Move-controllers. Er gebeurt namelijk iets magisch in vr als je je handen kunt gebruiken. Opeens ben je niet langer een geest, maar voelt het of je werkelijk aanwezig bent in de spelwereld. De Move-controllers zijn zeker niet de beste manier om interactie te hebben in vr, maar in Rush of Blood werken ze prima. Je richt je wapens door gewoon te wijzen en omdat je virtuele handen en wapens één op één corresponderen met de bewegingen die je echt maakt, wordt je brein effectief voor de gek gehouden. Het feit dat je door donkere gangen rijdt in een krap karretje versterken het gevoel dat je je werkelijk in het spookhuis begeeft.

Het is overigens mogelijk om het spel te spelen met een standaard PlayStation 4-controller. Je kunt dan nog steeds vrij richten (de controller wordt net als de Move in vr gevolgd) maar dan zitten je twee virtuele handen aan elkaar geplakt. Dat werkt ook, maar is lang niet zo bevredigend als schieten met de Move-controllers.

Until Dawn Rush of Blood
Until Dawn Rush of Blood
Until Dawn Rush of Blood

Niet goed

Het sterke gevoel van aanwezigheid maakt Rush of Blood echter ook geen goede game. Want als we het spel even reduceren tot wat je werkelijk doet, dan is dat: schieten op alles wat beweegt en af en toe een ‘collectible’ wegknallen. That’s it. Rondrijden volgens een vast parcours en knallen zijn geen recept voor diepe verhaalmomenten of tactische keuzes. Dat laatste is er overigens helemaal niet. Het dichtst bij een strategische beslissing is de keuze wanneer je je wapens herlaadt. Je voorraad kogels is eindeloos, maar als je een magazijn hebt leeggeschoten, kun je met een schudbeweging van de Move herladen. Als beide wapens tegelijk leeg zijn ben je dus kostbare seconden weerloos, terwijl de vijanden gestaag blijven naderen.

Al deze beperkingen zijn tijdens je eerste rit door de twee uur durende campaign niet zo’n probleem. Het spel doet wat het belooft: knallen op monsters in een spookhuis. Maar eenmaal voltooid blijft niets anders over dan zoeken naar collectibles, geheimen en het najagen van de high score. En hoe vaker je de levels doorrijdt, hoe minder eng ze worden, wat het bestaansrecht als horrorgame toch wel aantast.

Until Dawn Rush of Blood

Toegegeven, de levels zijn mooi ontworpen. Het begint met een ‘gewoon’ spookhuis’, maar al snel word je blootgesteld aan een hallucinogeen gas waardoor de omgeving verwrongen wordt. Het lijkt erop dat de Scarecrow-levels uit de recente Batman-games hier een grote inspiratie waren, inclusief een tegenstander die opeens reusachtig groot is en kwaadaardig op je neerkijkt.

De beelden zijn dan ook al snel erg onsmakelijk. De slachterij waarin reusachtige varkens schreeuwen terwijl ze voor je ogen in stukken worden gezaagd is niet geschikt of bedoeld voor vegetariërs. En het niet-aflatende leger horrorclowns zal zelfs de meest fervente fan van deze hype-du-jour al snel doen snakken naar een nieuwe meme.

Until Dawn: Rush Of Blood is een aardige ervaring waar zelfs de stoerste spelers af en toe van zullen gillen als een klein meisje. De ervaring is echter helaas te kort en herspelen biedt te weinig extra’s om hier lange tijd van te genieten. Rush of Blood voegt niets toe aan het verhaal van ‘hoofdgame’ Until Dawn, en voelt meer als een verlengde demo dan als een volwaardige game.

Until Dawn: Rush Of Blood is nu verkrijgbaar voor 19,99 euro en is alleen speelbaar op PlayStation 4 met de PlayStation VR-headset.

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation Network getroffen door storing Nintendo draait opnieuw verlies en stelt verwachtingen omlaag bij
9

Reacties op: Until Dawn: Rush of Blood

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 8 maanden geleden
    Gewoon een leuke game, ik hou van onrails shooters en ik hoop dat sega een house of the dead ervoor maakt.. of nog beter.. een sin & punishment.. Het is echter wel een genre waar de VR enorm veel toevoegt (het being there-gevoel)… en het slachthuis level was genoeg om mijn extreem lieve maar diervriendelijke vriendin over de rooie te krijgen en al scheldend de headset af te zetten en mij te vervloeken. daar betaal ik graag 2 tientjes voor =)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 8 maanden geleden
    @casualkiller

    *zoekt 'like-button'*

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    gebakkenei

    • 8 maanden geleden
    @casualkiller Hier precies t zelfde :)
    Na twee weken vermaak ik mij nog steeds met t spel en zelfs zonder de move controllers. Ieder zo zn ding denk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 8 maanden geleden
    Wat ik wel vreemd vind in deze review zijn de volgende opmerkingen:

    "…Rondrijden volgens een vast parcours en knallen zijn geen recept voor diepe verhaalmomenten of tactische keuzes…"
    en
    "…blijft niets anders over dan zoeken naar collectibles, geheimen en het najagen van de high score…"

    Het kan aan mij liggen, maar is het tegenwoordig verplicht om een verhaal te hebben? Of dat er uitgebreide tactieken moeten kunnen zijn? Is wat je schetst niet juist de core-essence van een onrail shooter?
    Is het niet de essentie van dit soort games om de high-score te verbeteren, etc? Ik weet niet in welke arcades jij vroeger speelde…maar degene waar ik kwam boden je ook altijd weinig verhalende content.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Humpdog

    • 8 maanden geleden
    @unipro81 helemaal mee eens. Het is een on rail shooter. Ik weet het is mening van de reviewer. Maar gebaseerd op de verkeerde inzichten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 8 maanden geleden
    @unipro81 niet om het erger te maken, maar
    "Want als we het spel even reduceren tot wat je werkelijk doet, dan is dat: schieten op alles wat beweegt en af en toe een ‘collectible’ wegknallen. That’s it. "

    Gefeliciteerd. je hebt net 10 jaar call of duty omschreven.

    Dat een vergelijking met een race-game niet vernoemd word, waar je alleen maar rondjes rijdt.

    Als je op deze manier naar games kijkt blijft er weinig leuks over ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    HarryHol

    • 8 maanden geleden
    @casualkiller grote verschil met CoD is uiteraard dat je positie in de spelwereld van CoD een grote invloed heeft. Ik ben het met je eens dat een reductie tot de basis al snel absurd wordt, maar in dit geval is er gewoon niet zo bar veel gameplay behalve wijzen en de trekker overhalen.

    Zoals ik schreef, twee uurtjes fun. En dat is niet veel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    haastnooit

    • 8 maanden geleden
    Ik las de titel en wist meteen dat deze van de hand van Harry Hol was. Humor!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    serphilith

    • 8 maanden geleden
    waarom hoop ik nu op een nieuwe Time Crisis , op een VR device, maakt niet uit welk platform..

    Die spellen speel ik altijd te lang door als ik ze zie staan, helaas tegenwoordig steeds moeilijker te vinden, sowieso een arcade-hal is moeilijk te vinden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.