Unreal Championship (Xbox) | Gamer.nl

InleidingHet eerste deel in een reeks van Unreal titels verscheen in 1998 op de PC. De originele Unreal kende een uitgebreide singleplayer campagne met een redelijk complexe verhaallijn, uitmuntende graphics en een overvloed aan actie. In een periode met een sterk groeiende online gaming community, werd de multiplayer optie echter al snel het meest gespeelde onderdeel van Unreal. Pure actie met weinig diepgang was wat de overwegend jonge gamers het meest aansprak. De vervolgtitels sprongen nog meer in op deze trend. Unreal Tournament en het recentere Unreal Tournament 2003, zijn volledig ontworpen rond multiplayer gaming, waarbij zelfs de singleplayer campagnes gebaseerd zijn op het toernooisysteem.Met de komst van de Xbox en de Xbox Live service is er nu een console platform dat uitstekend geschikt is voor een dergelijk concept. En dus brengt Unreal Championship de traditie van snelle, bloederige multiplayer-actie naar de Xbox.

Toernooi

Over verhaallijnen en achtergronden hoeven we dus niet moeilijk te doen. Je bent één van de deelnemers aan een futuristische spelshow, waarin concurrenten elkaar meedogenloos afslachten voor eer, trots en amusement. Heerlijk simpel en een prima formule voor non-stop actie.

De Deelnemers

Allereerst zul je in Unreal Championship een profiel aanmaken, waarbij je de keuze hebt uit een totaal van niet minder dan 48 karakters van verschillende soorten en ra en. Iedere soort heeft kenmerkende fysieke eigenschappen en bovendien heeft ieder individu een affiniteit met een bepaald wapen. Dit kan resulteren in een grotere hoeveelheid munitie, verhoogde vuursnelheid, of meer vuurkracht wanneer dit specifieke wapen wordt gebruikt. De soorten zijn als volgt in te delen:

Gen Mo'Kai: De Gen Mo'Kai zijn een soort kruising tu en reptielen en mensen en blinken uit in snelheid en wendbaarheid. Daar tegenover staat dat ze aan uithoudingsvermogen en kracht inleveren.Automatons: Deze kunstmatige levensvormen beschikken over onnatuurlijke reflexen en kunnen hoger springen dan welke andere soort ook. Mededogen is bovendien niet ingeprogrammeerd. Een beperking van de mechanische aandrijving is een verminderde horizontale wendbaarheid in de lucht.Anubans: Gesterkt door een eeuwenoude gevechtstraditie vormen deze Egyptisch uitziende wezens waardige tegenstanders op het slagveld. Ze zijn erg acrobatisch en hun lichaam heeft een bijzonder vermogen om stimulerende middelen zeer efficiënt op te nemen.Juggernauts: Deze genetisch geoptimaliseerde arena-beulen zijn fysiek enorm sterk en beschikken over een bijna oneindig uithoudingsvermogen. Voor hen geldt echter wel dat ze trager zijn dan de concurrentie.Mercenaries: De huurlingen van de 7th Fleet zijn getraind om te doden en weten als geen ander hoe ze dat moeten doen. Ze hebben weinig zwakke punten en zijn daardoor waardige opponenten.Nightmare: Het lijden van tegenstanders stimuleert de afgifte van een herstellende drug bij deze kwaadaardige vechtersbazen. Hoe meer schade ze toebrengen, hoe moeilijker ze te doden zijn. Met hun excentrieke uiterlijk vormen ze bovendien een angstaanjagende verschijning in de arena.

Behalve de unieke eigenschappen die ieder ras bezit, zijn er diverse powerups te vinden die je levensmeter weer op peil brengen, je beschermende schild aanvullen of je wapens tijdelijk krachtiger maken.