Ultimate Mortal Kombat 3 | Gamer.nl

Als je tegenwoordig aan geweld in games denkt, dan schietentitels als Grand Theft Auto en Manhunt door je hoofd. Lang geleden, toen gamesnog tweedimensionaal waren en ontwikkelaars nog bezig met een ontdekkingstochtin gamesland, zou je aan iets heel anders denken bij geweld in games.Destijdskwam het controversiële Mortal Kombat uit. Een vechtspel van Amerikaanse bodemwat vooral populair werd onder het mainstream publiek wegens de opruiende,gewelddadige inhoud. De eerste maatschappelijke discu ie over geweld in games wasgeboren. Inmiddels zijn we vele jaren verder en stellen die litersgepixeleerd bloed en over-de-top actie eigenlijk niet zo veel meer voor. Het iseerder spottend en komt enkel nog lachwekkend over. Dat heeft toch nog zo z’ncharme en bovendien is het lekker nostalgisch. Daarom waren veel mensen maarwat blij met de release van Ultimate Mortal Kombat 3 voor Xbox Live Arcade.Deze game wordt beschouwd als de beste Mortal Kombat-game, vooral gezien allekarakters en arena’s uit het universum in de game aanwezig zijn. Voor ieder watwils dus.De port van deze game naar de Xbox is zeer natuurgetrouw,met een scherp beeld wat het gehele scherm vult. De framerate is constant enalle animaties ogen erg soepel. De muziek en de zo herkenbare geluidseffecten,zijn exact hetzelfde als in het origineel. Beter kun je een game eigenlijk nietoverzetten. Qua gameplay heeft Mortal Kombat eerlijk gezegd nooit echt veelvoorgesteld ten opzichte van de meeste andere vechtspellen, maar nostalgisch ishet absoluut. Alle lompe combo’s, speciale aanvallen en de welbekende fatalities zijn intact gebleven. Zelfsde volstrekt ongebalanceerde eindbazen zijn weer terug.Zeer positief aan UMK3 is de prestatie online. Waar StreetFighter II nogal te kampen kan hebben met ‘lag’, is dit in UMK3 veel minderaanwezig. Soepele online potjes zijn daardoor zonder veel problemen te houden.Toch wil je uiteindelijk natuurlijk gewoon met je vrienden op de bank spelen engelukkig is die optie nog steeds aanwezig. Nogal jammer, maar dat is nietzozeer de schuld van de game, is dat de d-pad van de Xbox 360-controller eenbeetje onnauwkeurig is. Daardoor kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je springt,terwijl je gewoon vooruit wilde lopen. Na de nodige speelse ies pas je jezelfhier echter wel op aan.