UFC Undisputed 2010 | Gamer.nl

UFC Undisputed 2010 | Gamer.nl

UFC Undisputed heeft in de korte tijd dat de serie bestaat een zeer respectabele naam voor zichzelf opgebouwd. De serie kenmerkt zich door een diep vechtsysteem dat spelers alle aspecten laat beleven van een echte vechtsport. Vlak voordat Electronic Arts met EA Sports MMA aan de poten van de troon van UFC Undisputed gaat zagen, komt THQ met een draagbare variant van UFC Undisputed 2010 die op het eerste gezicht weinig onderdoet voor zijn grote broer.

De PlayStation Portable-versie van UFC Undisputed 2010 heeft qua inhoud bijna net zoveel te bieden als de consolevariant. Het spel heeft een uitgebreid rooster van meer dan honderd vechters in alle verschillende gewichtskla en. De vechters zien er op het kleine formaat verra end realistisch uit, hoewel er natuurlijk wel grafische conce ies zijn gedaan ten opzichte van de consoleversie. Toch zie je duidelijk dat er veel tijd in gestoken is om deze game grafisch mee te kunnen laten doen met de betere spellen op het platform. Wanneer je geen keuze kunt maken tu en de bekende vechters, kun je zelf je eigen vechter creëren met de diepgaande Create A Fighter-modus. Hierin kun je onder andere lengte, kleding en vechtstijl selecteren om je eigen stijl te definiëren.

Compleet pakket

De vechtstijlen uit de consoleversie van UFC Undisputed 2010 zijn allemaal beschikbaar in de draagbare variant. Dus naast boxen, Braziliaans jiujitsu, judo, kickboxen, Muay Thai en worstelen uit de 2009-versie, zitten ook Grieks-Romeins worstelen, karate en sambo in dit deel. Iedere stijl heeft zijn eigen sterke en zwakke punten en voor elke speler zit er wel wat van bepaalde vechtstijlen tu en om onder de knie te krijgen, die bij zijn of haar voorkeur aansluit. Dit alles maakt van UFC Undisputed 2010 een diepe vechtervaring die gecomplimenteerd wordt door het goede gebruik van de beperkte knoppen op de PSP. De vierpuntsdruktoets neemt de functies over van de analoge stick zoals je die gebruikt in de consoleversie. Met de stick van de PlayStation Portable zet je grapples en submi ions in. De knoppen voor slaan en schoppen zijn hetzelfde gebleven, waarbij de triggers aan de bovenkant dubbel dienst doen als aanvallende en verdedigende opties.

De PSP-versie heeft op het gebied van spelmodi bijna net zoveel te bieden als op de PlayStation 3 en Xbox 360. Je kunt kiezen uit oefenwedstrijden, toernooien, wedstrijden voor de kampioensgordel, kla ieke gevechten uit de historie van de UFC, een carrièremodus en de mogelijkheid om via ad hoc tegen een vriend te spelen. De carrièremodus is net zo uitgebreid als op de console waardoor je er waarschijnlijk het grootste gedeelte van je speeltijd zult besteden. Wanneer je het spel vooral voor korte potjes onderweg wilt opstarten, dan ben je voornamelijk met oefenwedstrijden of toernooien bezig. Maar ook als je het vaker dan dat speelt is er meer dan genoeg te doen. Het is verbazingwekkend hoeveel content ze op zo’n klein schijfje gekregen hebben.

Niet enkel zonneschijn

Het streven naar een poort die nauwelijks inlevert op de consoleversie komt echter wel met een prijs. De game heeft namelijk vrij lange laadtijden. Niet alleen om elke wedstrijd te laden, maar ook het wi elen tu en de verschillende menu’s komt met een te lange onderbreking die de snelheid uit het spel haalt. Zelfs met de optionele data-installatie, de mogelijkheid om de presentatie van de vechters te versnellen en de replays tu endoor uit te schakelen, gaat het allemaal niet snel genoeg voor een spel dat zich perfect leent voor ‘af en toe een potje tu endoor’.

Daarnaast is er tijdens de wedstrijd geen commentaar en hoor je het publiek soms nauwelijks.. De toeschouwers reageren wi elvallig op wat er zich in de octagon afspeelt; net alsof ze meer met hun eigen dingen bezig zijn en maar half naar de wedstrijd kijken. Dit doet afbreuk aan de sfeer tijdens een gevecht, iets wat eigenlijk onmisbaar is bij een vechtgame van dit soort. Tijdens het vechten zelf komt je ook af en toe wat technische oneffenheden tegen. Zo duurt de animatie die bij een krachtige slag hoort soms te lang, waardoor je niet altijd vloeiende combinaties kunt maken en je vechter een beetje blijft stotteren met zijn vuist in de lucht. Ook is het ons al meerdere malen voorgekomen dat een partij opeens eindigde omdat we blijkbaar de tegenstander direct knock-out hadden geslagen, terwijl hij nog gewoon op zijn benen stond.

Ondanks deze minpunten is het de ontwikkelaar goed gelukt om UFC Undisputed 2010 naar de PSP over te zetten. Het vechtsysteem van UFC Undisputed staat ook op Sony’s handheld als een huis en er is een ruim aanbod aan spelmodi, maar de technische mankementen zorgen ervoor dat de speelervaring niet zo diep is als op de console. En dat is nou net wat een goede vechtgame onderscheidt van een uitstekende vechtgame.