Review

Twelve Minutes zit vast in zijn eigen tijdlus

Zonde van de tijd

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

Twelve Minutes is een indiegame waar al jaren naar wordt uitgekeken, met name door zijn unieke concept. Een man zit vast in een tijdlus van twaalf minuten en het is aan jou om steeds kleine dingen aan te passen en de gebeurtenissen een andere kant op te sturen. Dat idee blijkt zich in de praktijk minder goed te lenen voor een game dan gehoopt.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Uniek concept, gevoel van ontdekking en voortgang, boeiende wendingen, uitstekend geacteerd
  • Minpunten
  • Oplossingen voelen willekeurig aan, constante herhaling, gesprekken lopen niet vloeiend, besturing op consoles is tergend
Twelve Minutes kent een geniale opzet die helaas niet altijd goed wordt uitgevoerd. De frustrerend onlogische puzzels die we nog kennen uit ouderwetse adventures en de constante herhaling beroven het verhaal van zijn urgentie, terwijl dat nou juist het beste element in de game is.

Je loopt je appartement binnen en wordt verwelkomd door je vrouw. Samen eten jullie een toetje bij kaarslicht. Dan vertelt ze je dat ze zwanger is. Een paar minuten later staat er een agent voor de deur, die je vrouw tegen de grond werkt en jou wurgt tot het licht in je ogen is gedoofd. Plotseling word je weer wakker, ben je terug in het appartement en word je verwelkomd door je vrouw. De tijdlus is opnieuw begonnen.

Het is op zijn zachtst gezegd een verwarrende ervaring voor het hoofdpersonage, dat zelf weet dat hij in een tijdlus zit en onthoudt wat er in de vorige pogingen is gebeurd. Hoe kom je uit deze penarie, en wat wil die agent nou eigenlijk van je? Door dingen net een beetje anders te doen, kun je de handelingen van de vrouw en agent beïnvloeden. Je vertelt haar bijvoorbeeld dat je in een tijdlus zit (al zal ze dat niet meteen geloven), of verstopt je in de wc (nee, dat helpt niet).

Komt tijd, komt raad

De agent staat altijd op hetzelfde tijdstip voor de deur, wat voor een onheilspellende deadline zorgt. Het geeft je een geweldig gevoel van ontdekking als je nieuwe informatie weet in te winnen en de gebeurtenissen een ander zetje geeft. Plotseling bedenk je weer een heel nieuwe strategie, of een boel dingen die je kunt proberen om het politiebezoek te overleven. Een kleine doorbaak kan tot een hele reeks nieuwe mogelijkheden leiden en het is heerlijk om daarmee te experimenteren. Dat maakt het concept van Twelve Minutes zo uniek.

Zeker omdat het hele spel zich in een klein appartement afspeelt, waar niks nieuws aan wordt toegevoegd, voel je jezelf superslim als je met beperkte middelen toch een ander resultaat behaalt. Je weet altijd dat de oplossing binnen handbereik is, omdat je nergens anders heen kunt.

De tand des tijds

Maar hoe uniek dat concept ook is, in essentie is het gewoon een ouderwetse point-and-click adventure. Je klikt op voorwerpen, die verdwijnen in je inventaris, waar je ze met andere voorwerpen kunt combineren of aan mensen kunt geven. Je klikt om ergens heen te lopen, je klikt om iets gebruiken, etcetera.

Twelve Minutes voelt meer als een horloge dat met ducttape bij elkaar wordt gehouden. Het werkt wel - soms zelfs heel erg goed - maar veel onderdelen heb je helemaal niet nodig

Die besturing wordt overigens ook op de Xbox-consoles gebruikt, maar op een controller werkt dat totaal niet. Met het linkerpookje de cursor besturen voelt compleet onnatuurlijk. Bovendien moet je erg voorzichtig te werk gaan, want je klikt constant mis. Zo kan het gebeuren dat je per ongeluk de deur opendoet, in plaats van op slot. Dan word je natuurlijk meteen gesnapt en begint de tijdlus weer helemaal opnieuw.

De tijd kent geen genade

Ook in andere aspecten voelt Twelve Minutes als een erg ouderwetse adventure: de oplossingen zijn soms totaal willekeurig. Het spel is er niet in geïnteresseerd om jou de juiste kant op te wijzen. Een aantal raadsels hebben wij alleen door puur geluk opgelost, vooral door maar gewoon alles te proberen. We hebben uit wanhoop kaarsen in de toiletpot gestopt, de radio tien keer aan en uit gezet en zelf onze vrouw doodgestoken.

Dat wordt extra frustrerend door het hele concept van een tijdlus. Als je iets wilt proberen, moet je alle vorige stappen telkens opnieuw doen. Op een gegeven moment lukte het ons bijvoorbeeld om onze vrouw iets specifieks te laten doen, maar wisten we nog niet precies wat de volgende stap moest zijn. Maar om daarmee te kunnen experimenteren, moesten we steeds maar weer diezelfde acties uitvoeren om de vrouw de goede kant op te bewegen.

Die herhaling schuurt ook de spanning van het spel af. Waar de gruwelijke moordpartij aan het einde van de tijdlus eerst nog als een zwaard van Damocles boven je hangt, word je binnen de kortste keren afgestompt voor dat ongemakkelijke geweld. Al gauw voelen de personages niet meer als echte mensen, maar zie je de naden van het spelontwerp steeds verder scheuren. Het gevoel van urgentie verdwijnt volledig als je al voor de dertigste keer iemand gedood ziet worden.

Tijdelijk ongemak

Gelukkig slepen de uitstekende acteerprestaties je door de ervaring heen. James McAvoy, Daisy Ridley en Willem Dafoe leveren hier uitmuntend werk af, met subtiele emoties en duistere ondertonen. Vooral McAvoy krijgt het te verduren: omdat zijn personage als enige weet dat hij in een tijdlus zit, moet hij steeds wanhopiger klinken. Dat komt hier goed uit de verf. Deze drie zijn duidelijk niet alleen om hun Hollywood-aantrekkingskracht gecast, maar ook omdat ze gewoon heel goed kunnen acteren.

Het is alleen jammer – en daar kunnen de acteurs niks aan doen – dat de gesprekken lang niet altijd vloeiend in elkaar overlopen. Zo kan het voorkomen dat McAvoy zijn vrouw wanhopig en huilend smeekt om iets met hem te delen, om daarna op kalme toon te vragen om een toetje te gaan eten. Het is natuurlijk een interactief product, waarbij je zelf bepaalt in welke volgorde je de vragen stelt. Maar bij een game die zo leunt op verhaal en acteerwerk, halen dit soort struikelblokken je compleet uit de ervaring.

Het verhaal zelf is daarentegen erg de moeite waard. Het neemt een hoop duistere wendingen en maakt keuzes die we van tevoren zeker niet hadden verwacht. Het biedt absoluut een goede beloning die het waard maakt om door de frustrerende puzzels heen te beuken. We willen daar niet teveel over verklappen, maar deze game is niet bang om het verhaal verontrustende kanten op te sturen. Dat valt zeker te prijzen, al is de uiteindelijke conclusie toch een beetje cliché.

Een game met een tijdlus moet aanvoelen als een ingewikkeld uurwerk, waarbij alle tandwielen uiteindelijk netjes in elkaar schuiven. Denk bijvoorbeeld aan Outer Wilds, met al zijn planeten en gebeurtenissen die in harmonie een perfect afgesteld geheel vormen. Twelve Minutes voelt meer als een horloge dat met ducttape bij elkaar wordt gehouden. Het werkt wel - soms zelfs heel erg goed - maar veel onderdelen heb je helemaal niet nodig en dat horloge kan op elk moment uit elkaar vallen.

Twelve Minutes is nu beschikbaar voor pc en Xbox-consoles. Deze game is gerecenseerd op een Xbox Series X.

Dit artikel delen:

Lees meer

Final Fantasy 4 Pixel Remaster komt op 8 september uit Hideo Kojima wil games blijven maken tot hij 'zijn creativiteit verliest'
16

Reacties op: Twelve Minutes zit vast in zijn eigen tijdlus

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Baukereg

    • 25 augustus 2021 11:10
    Jammer, had al meer teleurgestelde reacties gezien. Geen Overboard dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 25 augustus 2021 11:34
    @Baukereg
    Krijgt ook genoeg hele goede recensies. Het blijft uiteindelijk een kwestie van smaak. Ik snap de minpunten van Erik maar heb daar zelf niet zo'n 'last' van. Misschien ook omdat ik nog steeds een groot fan ben van point-and-click adventures en de minpunten een beetje inherent aan het genre zijn. Dat doet overigens niets af aan de review want het blijven minpunten, ik til er alleen minder zwaar aan dan Erik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WvA

    • 25 augustus 2021 11:12
    "Zo kan het voorkomen dat McAvoy zijn vrouw wanhopig en huilend smeekt om iets met hem te delen, om daarna op kalme toon te vragen om een toetje te gaan eten."

    Hahaha oh wauw dat is wel heel clunky. Jammer van het lage cijfer, ik ben nog steeds wel benieuwd door de goede acteurs en het concept, maar twijfel of het de frustratie waard gaat zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 25 augustus 2021 11:45
    Beetje een bijzonder geval, deze game. Want ik kan me best vinden in het meerendeel van de kritiekpunten van Erik, maar toch zou ik de game een stuk hoger waarderen en zeker aanraden.

    Ik vind het een unieke point en click 'sandbox' met een heerlijk mysterie. Dus hou rekening met de punten die wellicht wat tegen kunnen vallen, maar laat het je niet weerhouden om het zelf te ervaren als je interesse hebt in de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 25 augustus 2021 11:49
    Heb m uitgespeeld en ik herken mezelf totaal niet in de minpunten. Ik vind het een super unieke game die je aan het denken zet, en heb er zelf enorm van genoten. Heel leuk. De besturing vind ik ook niet clunky, het werkt prima, past goed bij de game. Ik zit zelf op een 8,5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 25 augustus 2021 12:27
    @Improv ik deel je ervaring. Ik heb echt een hele avond in de game gezeten en steeds iets verder gekomen en uit proberen was echt een leuke beleving. Het enige clunky vond ik het slepen van objecten, maar dat was eigenijk nooit een probleem. Voor mij ook een 8,5

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 25 augustus 2021 12:55
    @Improv - Ik ben het met je eens. Het is lang geleden dat ik zoveel plezier heb gehad van een game. Superspannend, zeker als je op de details let. Bijna alles wat gezegd wordt, is van belang. Het begint al met het op het eerste gezicht onbetekenisvolle 'Oh, ik hoorde je niet thuiskomen.'

    Als dan de kwartjes vallen en alles loopt precies zoals je voorspeld had, voelt dat waanzinnig. Maar als alles in het geval van de reviewer 'random' aanvoelt, omdat je niet begrijpt wat je moet doen en maar gewoon alles probeert, dan snap ik dat die ervaring een stuk minder is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    COSMIC_TSAR

    • 25 augustus 2021 13:01
    @denver eens inderdaad! Als je zelf iets bedenkt en dat blijkt te werken, dat voelt geweldig. Je voelt je slim en krijgt meteen vervolg ideeen en zin om de volgende loop in te duiken. Lang niet meer gedaan, maar ik speelde dit met pen en papier ernaast om bij te houden wat ik allemaal wilde proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Thomas

    • 25 augustus 2021 13:05
    Mijn grootste kritiek met de game is dat het te lineair aan voelt. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad om vanalles te proberen en steeds een stap verder te komen. Maar ik liep al snel aan dat het te simpel is gemaakt. Er is maar 1 oplossing en de npc’s doen altijd hetzelfde, tenzij iets niet kan. Zo is het onmogelijk om als jij verstopt zit, en je vrouw vastgebonden op de grond, de agent in de slaap kamer te krijgen. Waar hij normaal als laatst de kast checkt slaat hij het in deze situatie ineens over. Degene die de game gespeeld hebben weten wel waarom je dat zou willen. Ik vond het bijvoorbeeld ook jammer dat je niet aan je vrouw kon vragen om zich te verstoppen. En zo heb ik er nog wel een paar. Enfin; Ik denk dat de 12 minuten de game’s grootste probleem is. Zonder tijdsrestrictie verloor het lot na 12 minuten ook niet zo snel zijn kracht en had je creatiever kunnen zijn mt de oplossingen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 25 augustus 2021 14:10
    @Thomas oke.. maar wat als ik zeg dat wat jij wilt wel kan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Thomas

    • 26 augustus 2021 09:46
    @kleinekoosjer Wanneer je vrouw vastgebonden op de grond ligt? Ik zal eens onderzoeken, want ik dacht alles te hebben geprobeerd om dit mogelijk te maken? :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 26 augustus 2021 14:09
    @Thomas Damn ik twijfel nu.. hahaha..
    Ik ga er nu om spoilers te voorkomen even van uit dat je wel gelijk hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 augustus 2021 15:56
    @Improv ik ben redelijk ver in de game, en er zitten zoveel hidden secrets in Dat je denk echt hebben ze daar ook over nagedacht, zal de game een 7.5 tot een 8 geven. Heerlijke game en ga hem ook zeker uitspelen en van genieten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 25 augustus 2021 12:26
    Dankzij gamepass kan je hem gewoon even proberen, ideaal. Staan voor mij alleen nog wel Gamepass games hoger op de lijst zoals Doom Eternal en Psychonauts 1 en 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 25 augustus 2021 13:05
    Heb mij er erg mee gemaakt. Willekeurige oplossingen is het enige minpunt waar ik mij niet in kan vinden. Goed kijken, luisteren en nadenken en de oplossingen zijn gewoon te vinden en te snappen zonder het op kans te rusten. Maar goed, het is wat dat betreft zeker een unieke game.

    Ik vind het zelf richting het einde, als het verhaal eindelijk duidelijk is, wel wat te lang. De herhaling om dan weer op het punt te komen waar dan die ene nieuwe actie cruciaal is, duurde dan te lang. Je kan het wel vooruitspoelen, maar dan denk je het weer te missen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 25 augustus 2021 14:04
    Ik zit zeker ook op een goede 8. Point & Click is een uitstervend genre. Wel een genre wat erg dicht bij mijn hart ligt. Opgegroeid met de oude lucas games. Wat games als life is strange en nu 12 minutes met het genre doen kan ik alleen maar waarderen. Lekker op je gemakje goede puzzels/mysteries ontrafelen. Dat verhaal van de besturing snap ik dan ook niet helemaal; neem gewoon je tijd. Zolang je in de goede passing zit is er echt niet zoveel aan de hand. Ja als je het spel opfokt en alles snel snel wilt doen.. dan loopt het wel een beetje in de soep; maar zo'n game is het helemaal niet. Zover ik weet kan je de game trouwens gewoon met muis spelen op de xbox. Dan heb je het probleem al helemaal niet. Fris gamepie met nieuwe impulsen voor een oud (maar goud) genre. Ideaal dat ie op pass zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.