Tumbleseed | Gamer.nl

Tumbleseed | Gamer.nl

Ondergetekende keek al een flinke tijd naar Tumbleseed uit. De kleurrijke graphics in combinatie met de unieke besturing leken precies te bieden waar deze recensent op zat te wachten. Dat viel toch even tegen, maar dat is niet per se de schuld van de game.

Indiegames zijn tegenwoordig de uitgelezen plek om compleet nieuwe manieren van spelen te introduceren. Eerder dit jaar hadden we Snake Pa , dat een unieke twist aan het platformgenre gaf doordat het hoofdpersonage, een slang, zich op een bijzondere manier liet besturen. Het onder de knie krijgen van die uitdagende besturing vormt de kern van Snake Pa . Dat geldt net zozeer voor Tumbleseed.

Rollen met zaadjes

Tumbleseed is een kundige combinatie van een platformer en roguelike. De game draait om een dorp aan de voet van een berg waar zaadjes wonen. Die zaadjes hebben als ultieme doel om de berg te beklimmen en zichzelf daar te planten. Elk potje Tumbleseed begint onderaan de berg, waarbij je als speler moet proberen het zaadje naar de top te brengen. Dat doe je echter niet door het zaadje zelf te besturen. Met de linker- en rechterjoystick schuif je de twee kanten van een beeldvullende horizontale balk naar boven of beneden, waardoor het zaadje naar links of naar rechts rolt. Het is vervolgens de kunst jezelf omhoog te werken zonder in gapende gaten te vallen of onbeschermd tegen vijanden aan te rollen.

In plaats van dat je het hoofdpersonage zelf bestuurt bestuur je dus de plank waar het personage op ligt, en dat is even wennen. Zeg maar gerust heel erg wennen. De weg naar boven is altijd weer anders (Tumbleseed is immers een roguelike) en de diverse obstakels die je onderweg tegenkomt zorgen ervoor dat je de besturing goed onder de knie moet zien te krijgen,wil je ooit in de buurt van de top van de berg komen. Eerlijkheid duurt het langst: we zijn zelf zo ver nog niet gekomen.

Nooit helemaal onder controle

Wij merkten dat hoe goed we ook werden in het rondrollen van het zaadje, we altijd het gevoel bleven houden dat we nooit helemaal onder controle ervan waren. Mi chien komt dat omdat de staaf waarop het zaadje rolt nogal langzaam naar boven en beneden schuift, waardoor een verkeerd ingeschatte beweging al snel fataal eindigt (of mi chien zijn we zelf gewoon te langzaam). Maar goed, zelfs na uren oefenen bleef het zaadje nog regelmatig in gaten of tegen vijanden aan rollen.

En dat wil je niet: je hebt maar drie hartjes en dus kan het maar twee keer mis gaan onderweg naar de top van de berg. Verlies je alle hartjes, dan begint de game gewoon opnieuw, helemaal onderaan de berg. Dat betekent dat je constant opnieuw aan je avontuur begint en soortgelijke uitdagingen weet te overkomen, om zo steeds beter te worden en de berg steeds hoger te beklimmen.

Goede oogst

Gelukkig kun je onderweg kristallen verzamelen die je op speciale vruchtbare plekken kunt planten. Afhankelijk van welke vorm je je zaadje geeft, levert dat verschillende voordelen op. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je zaadje een vorm te geven die het mogelijk maakt op de vruchtbare plekken ‘checkpointvlaggen’ te laten groeien, zodat je op die plek begint nadat je in een afgrond bent gevallen. Of je laat spikes groeien die om je zaadje heen zweven en je zo beschermen tegen vijanden. Zo zijn er diverse opties om je tocht naar boven iets gemakkelijker te maken.

Omdat die voordelen alleen mogelijk zijn met behulp van kristallen en die kristallen natuurlijk niet oneindig beschikbaar zijn, ben je tijdens je overlevingstocht constant aan het overwegen welke vorm je je zaadje moet geven om het juiste hulpmiddel te ‘oogsten’. Die checkpointvlag heb je soms echt nodig omdat je anders veel te ver terugvalt als het fout gaat, maar af en toe een hartje oogsten is e entieel om effectief te overleven. Maar je hebt ook echt spikes nodig omdat je anders niet voorbij die vijand komt… De game laat je constant zulke keuzes maken die erg goed of erg slecht kunnen uitpakken.

Een aantal van die verschillende hulpmiddelen heb je te allen tijde, maar onderweg naar de top vind je ook diverse extra mogelijkheden. Frustrerend genoeg raak je die allemaal weer kwijt mocht je al je hartjes verliezen en opnieuw moeten beginnen. Je kunt dus verzamelen wat je wilt, uiteindelijk begin je elk potje helemaal opnieuw. Ook levels uit je hoofd leren heeft geen nut door de randomisatie. Het enige dat helpt is steeds beter en beter worden in het besturen van de balk die je zaadje naar boven duwt.

Geduld is een schone zaak

Wat je dus nodig hebt voor Tumbleseed is enorm veel geduld en de drang om steeds beter te worden in het spel. Er is geen extra motivatie: je moet het echt doen voor de liefde van het aanleren van een nieuwe besturing. Dat bleef ons boeien tot op zekere hoogte, maar het spel blijft onvergeeflijk moeilijk en lijkt die moeilijkheidsgraad alleen maar op te schroeven als je beter wordt. Je bent gewaarschuwd!

Tumbleseed is verkrijgbaar op pc, Mac, PlayStation 4 en Switch. Gamer.nl testte de game op pc voor deze recensie.