Tube Mania | Gamer.nl

Een spel dat overal behalve inNederland Pipe Mania heet, leent zich natuurlijk uitstekend voordubbelzinnige grappen. Daarom heeft de uitgever wijselijk besloten detitel te veranderen in Tube Mania. Ik zal me daarom ook maar naar dewensen van de uitgever voegen en me weerhouden van het maken vandergelijke grappen.Hoewel Tube Mania is gebaseerd op dekla ieke Pipe Mania, gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik hetorigineel nooit heb gespeeld. Dit zal vast voor meer van ons gelden.Echter, als je Bioshock hebt gespeeld dan zal de gameplay van TubeMania je vast bekend voorkomen. Deze lijkt namelijk sterk op deminigame die gespeeld moest worden om apparaten te hacken. In beidegames geschiedt dit door tu en een begin- en eindpunt pijpleidingente leggen voordat je wordt ingehaald door de vloeistof of materie dieer doorheen stroomt. Toch wijkt de gameplay van beide games op anderepunten sterk van elkaar af. Het grootste verschil is dat deonderdelen die tot je beschikking staan niet kunnen worden gedraaid.Ze moeten worden gebruikt zoals ze je worden aangeleverd.Pijpleidingen als bochten, rechte stukken en krui tukken worden opde Tetris-manier aangeleverd. Dit houdt in dat je links op je schermziet welk onderdeel aan de beurt is en welke je te wachtenstaan.

Het is dus zaak om de stroom, genaamd Flooze, voor teblijven. Hoewel dit op zichzelf al een moeilijke aangelegenheid is,kun je door het aanleggen van omleidingen meer punten behalen. Hetrisico bestaat natuurlijk dat je jezelf in het nauw drijft, maarsucces betekent een hogere score. Onderdelen die niet deel zijn vande leidingen waardoor Flooze stroomt, verlagen de score op hun beurtweer. Door de noodzaak om onderdelen efficiënt in te zettenontstaat een gameplay die zowel uitdagend als verslavend is. Diverseniet te manipuleren onderdelen in de levels zorgen ervoor dat deuitdaging verder wordt vergroot. Denk hierbij aan pijpleidingen diede Flooze-stroom versnellen, of leidingen die bonuspunten kunnenopleveren. De makers dachten blijkbaar dat de puzzels zelfs daarmeenog niet uitdagend genoeg waren. In bepaalde levels komen er namelijkeen aantal vijanden die je zorgvuldig aangelegde netwerk aanleidingen komen slopen. Aan jou de taak om zowel de Flooze voor teblijven, alsmede de lekkende pijpleidingen te repareren. Gelukkigstaat er een metertje tot je beschikking die aangeeft hoeveel Floozeer weggelekt is. Raakt de meter helemaal vol, dan is het GameOver. De aanwezigheid van vijanden die jepijpleidingen aanvallen, had eigenlijk niet gehoeven. Niet zozeeromdat het niets toevoegt aan de gameplay, het zijn de personages zelfdie niets toevoegen aan de game. Sterker nog, het verhaal waar dezepersonages onderdeel van uitmaken doet weinig om de game beter temaken. De hele verhaallijn is in feite een kapstok om verschillendethematische levels aan op te hangen. Hierin is het wel geslaagd. Depuzzels doen ondanks de vertrouwde gameplay altijd weer anders aan.Mi chien is het verhaal volgens de makers noodzakelijk geweest om demeer jongere spelers geïntere eerd te houden. De aanwezigheidvan een Nederlandse stemacteurs duidt er sterk op dat dit spel ooksterk gericht is op jong publiek.

De basis van deze game isbest simpel. Toch heeft het de makers er niet van weerhouden om eenbehoorlijk aantal speltypes te introduceren die trouw blijven aan deoorspronkelijke gameplay, maar genoeg veranderen om te zorgen vooreen verfri ende uitdaging. Ook de multiplayermodus isnoemenswaardig. Online kan niet worden gespeeld, maar via een lokaalnetwerk kan met maar één versie van de game tegenelkaar worden gespeeld in aantal uitdagende speelmodi. 'VluggeVingers' en 'Opladen en Schieten' zijn het intere antst om tegenelkaar te doen en staan garant voor heel wat gescheld over en weer.In Vlugge Vingers hierin is het de bedoeling om een stuk pijpleidingte a embleren en deze te dumpen in het veld van je tegenstander. Ditzorgt ervoor dat de tegenstander zo snel mogelijk zich moet aanpa enaan wat jij hebt gecreëerd. Opladen en Schieten doet een beetjedenken aan de levels waarin je door een tegenstander wordtaangevallen. Ditmaal is je tegenspeler de aanvaller. Door punten tescoren, kun je een aanval opladen die een aantal van de leidingen vanje tegenstander lek maken. Er gaat niets boven winnen en dan ook nogeens de verliezer plagen met een aantal vernietigende aanvallen.

Almet al is Tube Mania niet meer en minder dan een leuke puzzelgamevoor tu endoor. Met de basisprincipes van de gameplay zit het welsnor en ook de gamemodes die verder door de ontwikkelaar zijnbedacht, zorgen voor heel wat uurtjes speelplezier. Voor de variatiein levels is het mi chien nodig geweest een verhaaltje aan deze gamete plakken. De aanwezigheid van een verhaal en de bijbehorendepersonages leiden echter alleen maar af van de anders solide inelkaar stekende game. De multiplayermodi kunnen de levensduur vanTube Mania een stukje verlengen. Mits je een vriend hebt met een PSP.