True Crime: New York City is de opvolger van True Crime: Streets of LA, de game die moest concurreren met de megahit GTA3. Hoewel Streets of LA bij lange na niet het niveau en de verkoop successen haalde van zijn concurrent, lijkt Activision genoeg mogelijkheden te zien in een opvolger die zich afspeelt in New York. In deze review kijken we of het tweede deel in de reeks in staat is dichter bij het succes van het gelijksoortige GTA te komen.

In True Crime: New York City kruip je in de huid van Marcus Reed, een ex-crimineel die heeft besloten zijn leven te beteren door als agent de straten van New York te ontdoen van criminaliteit. Als zijn voormalige mentor wordt vermoordt, zweert hij wraak en zal hij goedschiks, maar vooral kwaadschiks, proberen af te rekenen met de criminelen achter de moord. Door bepaalde missies te spelen kom je verder in het verhaal en ontrolt zich langzamerhand het plot. Tussendoor kun je de “good cop” of “bad cop” uithangen door in de stad misdaden op te lossen. Of je hierbij zachtzinnig te werk gaat doet er niet toe.

De controls van de game bestaan voornamelijk uit fysieke aanvallen, schieten en autorijden. Om aan de uitgebreide controls te wennen, wordt je aan het begin van de game in staat gesteld om een tutorial te doorlopen. Hoewel deze tutorial erg nuttig is, brengt het meteen een groot aantal fouten aan het licht. De grootste fout is te vinden in de gameplay zelf. Hoewel de makers naar verluid de slome en houterige controls van het vorige deel hebben verholpen, is hier al direct niets van te merken. Vooral de mêlee controls zijn zeer onhandig. Om mensen te kunnen neerslaan zul je exact met je gezicht naar hen gericht moeten staan, want anders sla je mis. Ook het omdoen van handboeien bij zowel staande als liggende criminelen kent ditzelfde euvel. Het schieten is redelijk geraffineerd. Je kunt er voor kiezen om handmatig te richten, maar door op de L1 knop te drukken kun je ook automatisch locken op verschillende doelen. Voor een beter schot kun je ook nog een precisieschot uitvoeren, waarbij de tijd vertraagd. Dit is dus iets wat je in staat stelt criminelen efficiënt uit te schakelen. Het auto rijden pakt minder goed uit. Bij de eerste autorit kom je er achter dat je dit beter achterwege kunt laten. Niet alleen bewegen de voertuigen totaal onrealistisch en onhandig, ook gaan de physics tijdens een botsing alle gezonde verstand te boven.

Je kunt het verhaal rechttoe rechtaan uitspelen door alle essentiële missies te voltooien, maar het is ook mogelijk om tussendoor kleinere missies te doen. Hiermee kun je zowel reputatie als geld verdienen. Op de politiescanner krijg je kleine misdrijven te horen, waarbij je de keuze krijgt om deze op te lossen. Het oplossen van een misdrijf heeft als gevolg dat je reputatie omhoog gaat, waardoor je meer loon krijgt. Hierbij kun je zowel goed als slecht te werk gaan. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om drugs bij een onschuldig persoon te planten, om zo deze persoon te kunnen oppakken. Drugs kunnen natuurlijk ook verkocht worden aan dealers. Het is maar net waar je het meeste geld mee verdient. Het geld dat je krijgt, kun je gebruiken om onder andere kleding en auto's te kopen. Hoewel dit niet noodzakelijk is, maakt het de game net wat completer.