Trover Saves the Universe is de grappigste game van het jaar

Soms zit het je gewoon niet mee. Je probeert lekker van je leven te genieten, maar ineens heeft een buitenaards monster je honden gejat en in zijn oogkassen gepropt. Met deze vernieuwde krachten probeert hij nu de wereld over te nemen, en het is aan jou om het universum te redden en je hondjes te bevrijden.

Gelukkig hoef je het niet alleen te doen: het paarse Eyehole-monster Trover staat voor de deur om je te helpen. Hij stopt een van de baby’s uit zijn oogkassen in jouw controller, zodat je hem direct kunt besturen. Wat volgt is een onzinnige en hilarische reis door het heelal, waarin Trover al je acties van commentaar voorziet.

Trover Saves The Universe

Rick and Morty zonder Rick of Morty

Je nieuwe beste vriend heeft namelijk de stem van Justin Roiland, een van de makers van de alom geprezen animatieserie Rick and Morty. Het klinkt daardoor alsof Morty de hele tijd tegen je aan het praten is. Trover heeft een onaflatende stroom aan commentaar in zijn repertoire, met uren aan voice over-werk. Het is vaak een stuk leuker om ergens stil te staan en te blijven luisteren naar de gesprekken, dan om verder te lopen en door te gaan met de game.

Roiland heeft een onsamenhangende manier van praten, waarin zijn brein de ene na de andere bizarre sprong maakt. Hij krijgt hier de ruimte om ongelimiteerd te improviseren, wat resulteert in lange stromen van bizarre woordensoep die je oren in worden gegoten. In zijn televisieserie heeft hij maar 25 minuten de tijd om een verhaal te vertellen, maar hier mag hij helemaal los, en daar maakt hij dan ook gebruik van.

Als je Rick and Morty en de unieke stijl van Roiland niks aan vindt, blijf dan vooral ver weg van deze game

-

Iedereen is Roiland

Roiland doet namelijk niet alleen de stem van Trover, maar van elk ander personage in de game. Je voelt je helemaal opgeslokt in zijn vreemde hersenpan en iedereen die je tegenkomt begint onophoudend tegen je te babbelen, met de stem van Rick, Morty, of iets daartussenin.

Twee wachters bij een kasteel staan bijvoorbeeld met elkaar te praten over koetjes en kalfjes, wat ze gisteren op tv hebben gezien en of ze een been in elkaars anus willen duwen. Je kunt ze dan gewoon aanvallen en verder gaan met het spel, of blijven staan en luisteren naar wat ze allemaal te zeggen hebben. Regelmatig gaat zo’n gesprek letterlijk vijf minuten door, en lig je aan het einde in een deuk.

De game is hilarisch en doet ongelooflijke dingen die we zeker niet voor je willen spoilen. We zouden echter niet aanraden om de hele game (zo’n zes uur) in één keer achter elkaar te spelen. Dit is onversneden Roiland, en iedereen in het spel heeft ongeveer dezelfde manier van praten en dezelfde humor. Zelfs voor de grootste fan kan het een beetje als een overdosis aanvoelen.

Trover Saves The Universe

Knoppen rammen

Daar komt bij dat de game an sich niet zo bijster interessant is. Trover heeft een soort lichtzwaard, waarmee je al knoppen rammend door de levels heen gaat. Zelden kom je een gevecht tegen dat je echt op de proef stelt. Gelukkig praten de vijanden ook tijdens het vechten tegen je (of eigenlijk, Roiland praat tegen Roiland), zodat je je niet helemaal verveelt.

Pas tegen het einde van de game kom je een paar interessante knokpartijen tegen, als jij je vr-krachten moet gebruiken om Trover te helpen. Je pakt bijvoorbeeld stenen op om tegen vijanden te gooien, of lost puzzels op terwijl je tegelijkertijd Trover in leven moet houden. De uitdaging komt echter veel te laat en stelt uiteindelijk te weinig voor.

Watch on YouTube

TroVeR

Trover Saves the Universe maakt wel leuk gebruik van virtual reality, en dat is een groot pluspunt. Jij speelt als een Chairorpean, een alien van een planeet waar iedereen altijd in stoelen zit. Toevallig natuurlijk, aangezien jij als speler ook in een stoel of op de bank zit. Deze Chairorpeans besturen alles in hun leven met een controller, die niet geheel toevallig precies op een DualShock-controller lijkt. Jij kunt de hele game in je stoel blijven zitten terwijl je Trover bestuurt. Zo loop je hem naar warp-punten, waar jij met een druk op de knop je stoel heen kunt teleporteren.

Al snel krijgt je stoel allerlei upgrades, zoals de mogelijkheid om omhoog en omlaag te gaan. Van grote hoogte krijg je goed overzicht over de levels en kun je Trover en zijn vijanden goed in de gaten houden. Bovendien kun je zo beter op zoek gaan naar de collectibles, groene baby’s die Trover graag in zijn oogkassen wil stoppen. Hij blijft je ook aanmoedigen om de tientallen baby’s te vinden, “want dan krijg je een geweldige beloning aan het einde van de game!”

Het spel zit vol met kleine dingen waardoor je in virtual reality je ogen uitkijkt. Personages hebben bijvoorbeeld door welke kant jij opkijkt en leveren daar commentaar op. Groene baby’s zitten verstopt op plekken die je alleen kunt zien als je even om het hoekje kijkt. En regelmatig kun je meedoen aan gesprekken door ja of nee te knikken, wat een verhaallijn soms zelfs een andere wending kan geven.

De game is trouwens ook zonder vr-headset te spelen, maar dan levert het veel van zijn charme in. De humor blijft gelukkig wel overeind en dat is uiteindelijk dan ook de grootste reden om deze game te spelen. Als je Rick and Morty en de unieke stijl van Roiland niks aan vindt, blijf dan vooral ver weg van deze game. Voor alle anderen is dit de grappigste game van het jaar. Wij moesten regelmatig onze headset schoonmaken door de tranen in onze ogen.

Trover Saves the Universe is getest op een PlayStation 4 Pro, met en zonder PS VR. De game is nu verkrijgbaar op PlayStation 4 en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed