Tropico 4 (PC) | Gamer.nl

Tropico 4 (PC) | Gamer.nl

Na de slechtste zomer in ruim honderd jaar is het prettig om jezelf even in een tropisch paradijs te wanen. Zelfs al is dat paradijs virtueel en moet je zelf je uiterste best doen om het een paradijs te houden. Wat dat betreft had de release van Tropico 4 ook bijna niet beter kunnen zijn. Maar de game voelt meer als terugkeren naar die ene camping in Frankrijk waar je de afgelopen tien jaar ook al stond, dan als een hele nieuwe bestemming. Ieder zijn type vakantie natuurlijk, maar wij zien liever een nieuwe omgeving, zelfs al is het er precies even warm.

Bananenrepubliek

Tropico 4 is Tropico 3 met een aantal extraatjes. Nog steeds speel je de president van een eiland in de Caraïben en dien je jouw persoonlijke bananenrepubliek zo goed mogelijk uit te bouwen. Dat begint bij het zorgen voor je burgers door ze van eten, werk, gezondheid, huisvesting en alle andere gemakken des levens te voorzien. Om de burgers in al hun behoeften tegemoet te komen ben je tegelijk verantwoordelijk voor het uitbouwen van de economie van je tropische heilstaat en bouw je boerderijen, mijnen, fabrieken en de faciliteiten voor een toeristenindustrie op. Tot slot is er het politieke spel, waarbij je verschillende politieke stromingen op het eiland en de grote wereldmachten zo veel mogelijk tevreden dient te stellen, al kun je ook simpelweg een groot leger gebruiken om opstanden en invallen hardhandig neer te slaan.

Voor het opbouwen van je natie zijn er in Tropico 4 enkele nieuwe gebouwen toegevoegd, zoals zoutmijnen en het parlementsgebouw waar je ministers aanneemt die de presidentiële besluiten uit het derde deel voor hun rekening nemen . Maar ook enkele gameplayproblemen uit het derde deel zijn weer aanwezig, zoals het slechte wegenbouwsysteem en de bouwers die hun werk nooit op tijd af lijken te krijgen. Zelfs op grafisch niveau is Tropico 4 onveranderd, want alle gebouwen zien er nog exact hetzelfde uit als in de voorganger. Daardoor straalt Tropico 4 nauwelijks uit dat het een nieuw deel is, maar oogt en voelt de game als een uitbreiding op een overigens uitstekende tycoongame.

Politiek

Ook het politieke systeem en de moeilijkheidsgraad vallen op. Hoewel Tropico draait om de verschillende politieke stromingen en hun specifieke eisen, heeft de game een heel sterke voorkeur voor een democratische vrije markt met wat sociale zekerheid. Puur als communist of fascist spelen is niet rendabel, want dan worden teveel burgers ontevreden en heb je snel een revolutie op je dak. Dus leer je jezelf een zekere tactiek aan om het land op te bouwen waar je zelden heel erg vanaf zult wijken. Dat is op zich niet zo erg, want meer tycoongames hebben last van deze kuur, maar toch is het een gemiste kans dat Tropico 4 niet wat politieker is. De potentie van een game waarin je een land naar je eigen politieke idealen kunt besturen, is namelijk enorm groot, maar Tropico 4 volgt te trouw het derde deel om het idee echt tot wasdom te laten komen.

Waar Tropico 4 wel goed en opvallend van zijn voorganger afwijkt, is de mi iestructuur. In het derde deel had je nog een stel lo taande mi ies met een aan het begin gegeven opdracht, maar Tropico 4 zet de mi ies een stuk meer verhalend op. Een mi ie bestaat nu uit een stel opdrachten die gezamenlijk vertellen hoe je bijvoorbeeld probeert zo veel mogelijk wereldrecords te breken op je eiland.  Deze opdrachten worden daarnaast vergezeld door kleinere opdrachten van politieke factieleiders of staatshoofden, die vaak bestaan uit het produceren van een bepaalde hoeveelheid van een specifiek product. Deze kleinere mi ies, die sneller afwi elen, zorgen ervoor dat je altijd het gevoel hebt ergens naartoe te werken, waardoor een mi ie minder langdradig voelt.

Natuurrampen

Een andere aanpa ing is de toevoeging van natuurrampen. De eilanden van Tropico zijn niet langer verstoken van vulkaanuitbarstingen, tsunami’s en tornado’s, waardoor je als speler vaker te maken krijgt met willekeurige tegenslagen. Deze onvoorspelbaarheid ontbrak nog in de serie en is dan ook een welkome toevoeging aan de game. Maar uiteindelijk voelt alles toch vooral als toevoeging en nooit als iets dat het nummertje vier nu expliciet verdient. Als stand-alone uitbreiding beschouwd is Tropico 4 een topgame in het tycoongenre, maar het nieuwe nummertje hadden wij er nog niet achter geplakt.