Review

Triangle Strategy laat gameplay links liggen

Politiek drama is niet genoeg om te slagen

Geschreven door Niels Arts op

Triangle Strategy

Triangle Strategy vertelt een diepgaand politiek verhaal op grote schaal, boordevol unieke personages, verraad en onverwachte wendingen. Helaas is van interessante tactische gameplay niet echt sprake.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Uitgebreid verhaal met leuke personages, onvoorspelbare wendingen en intrigerend politiek drama
  • Minpunten
  • Gevechten schaars en langdradig, weinig tactische opties, lineair levelsysteem
Veel mensen verwachten wellicht dat Triangle Strategy een spiritueel vervolg is op Final Fantasy Tactics of het stilistisch gelijkende Octopath Traveler. Niets is minder waar. Triangle Strategy probeert z'n eigen ding te doen, met alle voor- en nadelen van dien.

Triangle Strategy speelt zich af op het continent Norzelia, dat bestaat uit drie landen. Aesfrost heeft zeggenschap over de mijnen van Norzila, Hyzante heeft een zeer waardevolle monopolie op zout en Glenbrook fungeert een beetje als tussenpersoon van de andere twee koninkrijken. Uit dat laatste koninkrijk komt ook het hoofdpersonage: Serenoa Wolffort. Hij is de nieuwe leider van een nobele familie die bekendstaat om haar heldhaftigheid. Aan het begin van het verhaal staat Serenoa op het punt om te trouwen met Princess Frederica van Aesfrost, om zo het bondgenootschap tussen beide landen te versterken. Het is het begin van talloze onverwachte politieke wendingen.

Interactief verhaal

De focus in Triangle Strategy ligt vrijwel volledig op het verhaal, dat gedragen wordt door goed geschreven dialoog en uitgediepte personages is. Maar goed, dat betekent ook dat je meer dan de helft van de tijd bezig bent met het luisteren naar gesprekken tussen personages tijdens tussenfilmpjes. Wees je daar wel bewust van.

Triangle Strategy gaat uiteindelijk over een oorlog om grondstoffen en andere waardevolle middelen, die nieuwe generaties treffen die eigenlijk niets met het oude conflict te maken hebben. Politieke wendingen, verraad en moord komen samen in een verhaal met talloze personages, van wie het al na enkele hoofdstukken moeilijk is om te onthouden wie ze precies zijn.

Omdat tussenfilmpjes een groot deel van de game vullen is Triangle Strategy soms meer interactief verhaal dan game. Dat is op zich niet erg, want interactief is de game zeker. Er staan een paar cruciale keuzes te wachten die grote invloed hebben op het einde van de game. En ja, er zijn meerdere eindes mogelijk. Naast verhaal is Triangle Strategy op te delen in twee andere fases: exploratie en de gevechten. 

De exploratie vindt meestal plaats na een langdurige periode aan tussenfilmpjes. Je krijgt dan de kans om het gebied waarin je bent te verkennen. Daar kun je praten met aanwezigen om bijvoorbeeld handige kennis op te doen over de spelwereld of items te vinden die van pas komen in de gevechten. De exploratiefase is geen verplicht onderdeel en kan meteen overgeslagen worden, maar het is verstandig om kort rond te neuzen. Zo leer je bijvoorbeeld sommige personages beter kennen.

Gevechten

Over het vechtsysteem is niet hetzelfde te zeggen. De eerste paar gevechten zijn niet moeilijk en vereisen weinig tactisch inzicht, maar duren erg lang. Doordat je weinig schade doet kan een gevecht makkelijk een half uur tot drie kwartier duren. Toegegeven, naarmate het verhaal vordert worden de gevechten moeilijker en is er dus ook meer tactiek nodig. Toch blijven de gevechten vrijwel de gehele game lang opvallend lang duren.

Ieder personage heeft sterke en zwakke punten om rekening mee te houden. Aan het begin van een gevecht positioneer je je manschappen, waarbij je personages met een schild in de frontlinie zet en boogschutters zo ver mogelijk naar achteren. Manschappen doen meer schade wanneer ze van achteren of van hoger gebied toeslaan. Als een personage een vijand aanvalt terwijl er aan de andere kant van de vijand een teamgenoot staat, slaan allebei je manschappen toe. Dubbele schade dus. 

Triangle Strategy
Triangle Strategy

De samenstelling van een team bestaat vaak uit dezelfde personages. Zo heb je een schutter die vanaf veilige afstand schade aan kan richten, enkele zwaardvechters die veel schade kunnen doen maar zich wel midden in de actie bevinden, een healer, een mage en een ridder met een schild die als tank fungeert. Hoewel tactiek naarmate de game vordert steeds belangrijker wordt, blijven de gevechten door die gelijkende opzet niet lang interessant. Je bent er zeker richting het einde van de game op uitgekeken.

Lineair levelsysteem

Net als genregenoten werkt ook Triangle Strategy met een levelsysteem. Helaas is dat systeem lang niet zo diepgaand en flexibel als fans van het genre gewend zijn. Door gevechten te doorlopen gaan personages in level omhoog en spelen ze nieuwe skills vrij. Daarnaast kunnen ook classes geüpgraded worden om extra statistieken en skills vrij te spelen. Maar gek genoeg is het niet mogelijk om een personage van class te laten veranderen.

Een mage zal altijd een mage blijven, en een boogschutter altijd een boogschutter. Dat heeft tot gevolg dat een teamsamenstelling er vrijwel altijd hetzelfde uit blijft zien. Ook dat is jammer. Het had de gameplay net wat extra diepgang gegeven. En die diepgang heeft het nodig. Het trage vechtsysteem in combinatie met een vrij eenvoudig levelsysteem zorgt ervoor dat Triangle Strategy vooral leuk is als interactief verhaal. Voor een tactische jrpg is dat toch jammer.

Triangle Strategy is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Dit artikel delen:

Lees meer

Arena in Elden Ring hint mogelijk naar multiplayer-dlc Ook Activision Blizzard stopt verkoop van games in Rusland
17

Reacties op: Triangle Strategy laat gameplay links liggen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 7 maart 2022 10:14
    Auw dit is erg pijnlijk deze game stond op nummer vier in mijn top 30 van de games waar ik naar uit keek in 2022. Zeker na octopath Traveler, maar als ik dit zo lees hebben ze ergens een foute afslag genomen erg spijtig. Ach ja dan voor als hij in de sale is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    rashura

    • 7 maart 2022 11:15
    @coola Holy shit!! Top 30?? Komen er uberhaupt zoveel games uit dit jaar? XD Ik dacht dat het na Elden Ring wel klaar was dit jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 7 maart 2022 12:18
    @coola Je moet je keuze/oordeel niet van 1 review af laten hangen. Op metacritic heeft deze een 83 gemiddeld en een 85 user score, dat ziet er al heel wat beter uit dan 6.5. je kan veel beter op zoek naar een reviewer die ongeveer hetzelfde denkt als jij en daar je oordelen op baseren. Dat werkt beter dan naar 1 review te kijken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AgeQned

    • 7 maart 2022 13:09
    @coola

    Waarom pijnlijk zijn zoveel positieve reviews. Of is alleen de review van deze site bindend voor je oordeel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 maart 2022 15:17
    @AgeQned

    Geen een review is bindend voor mij maar ik zie wel meer 6jes voorbij komen voor deze game.

    Ik ga de game sowieso wel halen maar nu alleen wat later. Komt aan 1 kant wel mooi uit want heb het komende tijd druk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 7 maart 2022 10:32
    @niels, ik lees helemaal niets terug over het systeem waar je keuzes in de dialogen invloed hebben hoe bepaalde gebeurtenissen gaan beinvloeden. Je hebt het over een paar crusiale keuzes maar heel dit systeem is juist zo gemaakt dat alles door heel de game door gewogen wordt welke richting je opgaat aan de hand van hoe je een gesprek laat verlopen. Zo ervaar ik de demo in ieder geval. Speelt dit dat helemaal niet meer mee in de game of heeft dit systeem geen betekenis van waarde? En mijn ervaring met de gevechten zijn niet langer dan in een Final Fantasy Tactics advance of Fire emblem games. Heb ze wel gespeeld tot hoofdstuk 3 einde demo. Gaan deze later in de game dan zoveel langer duren?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    nielsarts20

    • 7 maart 2022 11:45
    @Jumpman

    1. Zoals jij de demo hebt ervaren, heb ik de hele game ervaren. Keuzes hebben dus constant invloed en vooral op het einde enorme gevolgen.
    2. Zelf was ik nog niet enorm bekend met games als FFT en de Fire Emblem-games, dus voor mij was de duur van battles zoals in Triangle Strategy vrij nieuw. Als je geen probleem hebt met de battles in die andere games, dan zal je je er hier ook niet aan storen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 7 maart 2022 12:01
    @nielsarts20 1. maar juist dat keuze systeem is zo’n groot onderdeel van de game zoals ik het ervaar en wordt niet echt aangehaald in je revieuw
    2. Je vindt de gevechten erg lang duren maar je hebt eigenlijk geen andere referentie aan tactical rpg’s. Hoe zwaar heb je dat dan mee laten wegen in je punt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 7 maart 2022 21:53
    @Jumpman Ik zie niet in waarom iemand een zelfde soort rpg gespeeld moet hebben om iets lang of kort te vinden. Het is sowieso een erg subjectief criteria.

    De schrijver geeft duidelijk aan in het review wat hij lang vindt, namelijk een half uur tot drie kwartier. Als iemand dat niet lang vindt is het toch duidelijk geen probleem. Die afweging kan iemand mooi zelf maken juist omdat de tijd in de review genoemd staat.

    Ik vind het fijn dat de reviewer dit gedaan heeft en zou willen dat meer reviewers dit deden. Zo kan ik tenminste zelf een duidelijke afweging maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 7 maart 2022 23:04
    @Minoesh je mist het punt volledig. Niet de tijdsduur van de battles maakt me iets uit maar het ontgaat je dat de schrijver geen vergelijkingsmateriaal heeft van een zelfde soort game. Het wordt als kritiek gegeven en dat mag best, maar als de tijd van een battle vergeleken wordt met die van Octopath traveler, wat qua battle mechanics een heel ander spel is, dan weet ik ook wel te plaatsen hoe terecht de kritiek op dat punt is. Iets hoort nu eenmaal bij een bepaalde game, en daar houd je van of niet. Bij een tactical RPG zitten langdurige gevechten. Maar als hij die nog nooit gespeeld heeft kan ik erg weinig met zijn kritiek. En bij een review is dat wel extra belangrijk.

    Qua fighting games speel ik voornamelijk street fighter en smash bros, als je mij die nieuwste Wwe of wwf game laat reviewen dan zal ik de snelheid afbranden in zo’n game. Maar mensen die jaar in jaar uit dit soort spelen spelen krijgen dan een vertekend beeld over zo’n game. Zou ik er dan bij vermelden dat ik niet aan de snelheid kan wennen omdat ik street fighter gewend ben en het daarom punten aftrek heb gegeven, geeft dat de lezer wel een verklaring, denk je ook niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 7 maart 2022 23:25
    @Jumpman Ik begreep jouw punt wel degelijk, ik ben het er niet mee eens. Ik typte: "Ik zie niet in waarom iemand een zelfde soort rpg gespeeld moet hebben om iets lang of kort te vinden. Het is sowieso een erg subjectief criteria."

    Ik vind het dus een subjectief (persoonlijk) criteria, lengte van gevechten, en zie daarom niet in waarom er een vergelijking gemaakt moet worden met games uit hetzelfde genre. Ik vind dat niets toevoegen. Dan weet ik dat de gevechten bijv. even lang duren dan spel X. Als ik X niet speelde weet ik dus nog niets.

    Zoals uitgelegd vind ik het wel fijn om te weten hoelang zo'n gevecht in een spel duurt. Het maakt me niet uit of een voorgaand spel ooit ook zo lang over een gevecht deed of niet. Dat is voor mij niet echt relevant.

    Jouw voorbeeld slaat trouwens mank, omdat jij dus niet aangeeft hoe snel of traag het vechten dan is. De reviewer doet dat wel, waardoor zijn subjectieve mening, 'duurt lang', objectiever gemaakt wordt, '30-45 minuten'. En m.b.t. die meer objectieve informatie kunnen mensen zelf een afweging maken.

    Er wordt dus geen verkeerd beeld gegeven omdat er feitelijke informatie wordt verschaft waaraan mensen zelf kunnen bepalen of zij de gevechten snel of traag vinden. (En dat de reviewer een punt aftrekt omdat hij iets niet leuk vind is niet meer dan logisch. Een review is per definitie een mening van degene die de review maakt. Dat is inherent aan een review en ook de rede dat je niet af moet gaan op 1 review.)

    Dat vind ik een stuk informatiever dan een vergelijking met een spel dat ik niet of jaren geleden ooit gespeeld heb.

    Niet dat een vergelijking verkeerd is, van mij mag die informatie er bij. Ik vind het alleen niet beter dan wat de reviewer hier deed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 8 maart 2022 15:16
    @Minoesh Ik denk dat @jumpman eerder bedoeld:

    Als je iemand een bord boerenkool laat reviewen, maar de persoon in kwestie houdt totaal niet van kool, en heeft het nog nooit gegeten, ben je dan de juiste persoon voor een review?

    Om een spel aan te halen die hierboven genoemd wordt Tactics Ogre. Deze game is een echte classic in het wereldje van tactische/strategische rpgs. De gemiddelde battle duurt daar ook minimaal 30 minuten. Die game wordt op handen gedragen door liefhebbers van het genre.

    Waarom zou een game als Triangle dan op zo'n punt worden afgebrand? Het lijkt er namelijk op dat dit "het" grootste kritiekpunt is dat de review beinvloed.

    Ik heb de game al ff gespeeld en ik vind de meeste kritiekpunten dus plus punten. Het is voor mij een beetje zoals Total War. die battles kunnen ook heel lang duren. Het hoort dus bij het genre.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 8 maart 2022 19:53
    @Krytuun het is precies dat. Nu geef ik niet veel om een cijfer en de demo was al veel bepalend voor me, maar ik had het gevoel dat het spel het verweten werd dat het een tactical RPG was. Heb de game gister opgepikt en vindt t echt fantastisch :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 7 maart 2022 11:34
    @niels je zegt dat we kunnen verwachten dat we meer van de HELFT van de tijd bezig zijn met tussenfilmpjes… Maar waarom wordt er niet vermeld of deze voice acted zijn of dat dit puur tekst is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    nielsarts20

    • 7 maart 2022 11:40
    @Markus88 Goeie! Tijdens de filmpjes is alle tekst voorzien van voice acting. Alleen de gesprekken die je kan voeren met npcs tijdens de exploratiefase zijn dit niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 7 maart 2022 12:42
    @nielsarts20 Thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • AgeQned

    • 7 maart 2022 13:07
    Niels heb je wel andere qua vergelijkbaar als dit gespeeld? Games zoals Final Fantasy Tactics, Suikoden, Disgaea enzo?

    Want ik vraag me dan af wat je aan deze game zoveel slechter anders vind dan?

    Toegegeven dat deze game veel tekst/story is meer dan gemiddeld, maar zelf geniet ik echt van de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.