Trials Evolution | Gamer.nl

Trials Evolution | Gamer.nl

Motorrijden spreekt tot de verbeelding. Komt het niet door het mooie leren jack dat je draagt om bij een motorclub te horen, dan ligt het wel aan het scheuren over de slingerende snelwegen van Zwitserland. Of Oost-Drenthe, als dat meer je ding is. Trials Evolution gaat echter nog een stapje verder. Het leren jackie wordt nog steeds gedragen, en ook scheuren we over we slingerende parkoersen. Maar wat Trials Evolution biedt is net een stukje extremer (lees: salto’s, neerstortende vliegtuigen en andere ongein). Aan jou de taak om tu en al dit geweld je motor in balans te houden en met een mooie score de eindstreep te behalen.

Trials Evolution is een XBLA-game en de opvolger van Trials HD. Waar dat spel bekend staat om zijn intense moeilijkheidsgraad, geeft Trials Evolution je niet onmiddellijk het idee dat je met een frustrerend lastig spel te maken hebt. Netjes wordt er gevraagd of je eerst je rijbewijs haalt, voordat het spel je loslaat op de verschillende tracks. Het is een fijne manier om je de fijne kneepjes van het vak eigen te maken, gezien het duidelijk de basistechnieken van het spel uitlegt. De eerste uitdagingen zijn bovendien vooral stimulerend en gooien je niet direct in het diepe.

Het concept van Trials Evolutions is simpel: manoevreer je over, onder of door obstakels. Soms geef je wat meer gas, soms wat minder; soms hel je de motor iets naar voren, soms iets naar achter. Dat is alles. Je hoeft niet te sturen, schakelen is onnodig en voorwerpen gooien is ook geen optie. Mocht het toch fout gaan, dan is het geen straf om je bestuurder eens flink z’n hoofd te zien stoten tegen een ramp of dikke muur. De physics in het spel werken namelijk uitstekend en zorgen voor een lo e en (pijnlijk) vrolijke sfeer. Het past goed bij het spel dat luchtig en gemakkelijk op te pakken is, maar ondertu en veel diepgang en uitdaging kent. Pa end hierbij is de kleurrijke grafische stijl. De geluidseffecten en muziek maken het spel af (met uitzondering van de belachelijke titeltrack).

Customize!

We hebben het al eens eerder geroepen: power to the people. Gamers grijpen de macht en krijgen de leiding over het maken van tracks en alles wat daarbij hoort. Trials Evolution levert, en levert met bakken tegelijk. Een zeer uitgebreide map-editor geeft je de kans om een eigen track te maken en deze te delen met anderen. Een pe imist zou zeggen dat dit luiheid is van de ontwikkelaar. Waarom moeten we zelf een track maken? Zij zijn toch de experts? Zij krijgen hier toch voor betaald?

Legitieme vragen, maar niet in het geval van Trials Evolution. Het spel bevat van zichzelf namelijk al veel sterke banen die je op allerlei creatieve manieren uitdagen. Levels die met het afbreken van houten platformen doen denken aan de jungles van Uncharted worden afgewi eld met vrijwel volledig geruïneerde kastelen en zware, donkere fabrieken. Het is dus de bedoeling om in deze omgevingen een snelle tijd neer te zetten, maar zo nu en dan word je ook uitgedaagd om zo ver mogelijk te komen met slechts één tankje benzine of juist zoveel mogelijk backflips uit te voeren op ski’s. Ski’s ja. De extra modi die Trials Evolution biedt, blinken zeker uit in variatie, maar zijn helaas slechts leuk als korte afwi eling. De hoofdmoot, het zo-snel-mogelijk-het-einde-bereiken, blijft toch de kern van het spel.

Chaos

De multiplayer van Trials Evolution schittert vooral op het gebied van levels delen en de chaos die het tegen elkaar spelen creëert. Het competitieve aspect werkt naar behoren, maar niet meer dan dat. Soms is het enorm intens, een andere keer verzandt het in een tombola waarbij niet altijd de beste speler als winnaar uit de bus komt. De Trails-modus, waarin je tegen ghosts van je tegenstanders speelt, is een eerlijkere vorm van multiplayer en sluit ook beter aan bij de kracht van de game.

Dit laatste is ook tekenend voor de game: het draait om records aan gort rijden, waarbij jij de volledige controle in handen hebt. Hoewel de chaos en het simpele spelplezier goed pa en bij Trials Evolution, merk je dat je tijdens het spelen daadwerkelijk een groeiproces doormaakt. Je raakt bedrevener, de uitdaging groeit en de mogelijkheden breiden zich gaandeweg uit. Dit is wellicht geen revolutionaire insteek, maar wel iets dat Trials Evolution met enorm veel souple e doet. Beter worden is soms moeilijk, maar nooit onmogelijk en bovendien altijd belonend.

Trials Evolution is verschenen op de Xbox Marketplace en kost 14,99 euro.