Tower Bloxx Deluxe | Gamer.nl

Iedereen heeft waarschijnlijk als peuter wel eens een blokkentoren gebouwd. Zonder enig benul van architectuur en zwaartekracht stond er binnen enkele minuten een bouwwerk, vaak nog schever dan de toren van Pisa. Trots als een pauw waren je ouders. Zelf zag je echter alleen maar een nieuwe mogelijkheid om rotzooi te maken. Voordat je moeder er erg in had, lagen de blokken door de hele woonkamer verspreid.

Tower Bloxx Deluxe is de digitale variant van blokkenbouwen en laat je een hele stad maken. Dit doe je in de Build City-modus van het spel. Het stadje Sycamore Vale ziet in jou de perfecte kandidaat om de skyline van de stad te verrijken met de nodige wolkenkrabbers. Om het proces te versnellen worden deze gebouwen niet op de traditionele manier gebouwd, maar bestuur je een kraan waarmee je woonetages als blokken op elkaar laat vallen.

Strategisch bouwen

Hierbij is het de bedoeling om de blokken zo precies mogelijk op elkaar te laten vallen. Met elke perfect op elkaar gezette verdieping verdien je een puntenvermenigvuldiger, waarmee het aantal inwoners per verdieping toeneemt. Des te meer verdiepingen je perfect op elkaar laat vallen, des te meer mensen zich in het gebouw kunnen vestigen. Het word je moeilijker gemaakt doordat het gebouw steeds meer heen en weer beweegt naarmate de blokkenstapels hoger worden. De stad groeit gestaag in inwonersaantallen wanneer je de gebouwen steeds perfecter in elkaar weet te zetten.

Hiermee verdien je mijlpalen. Dit zijn beloningen in de vorm van verdiepingen met een balkon, een mooi afgewerkt dak of met extra woonetages voor een bepaald kleur gebouw. De gebouwen zijn namelijk opgedeeld in vier categorieën: de blauwe gebouwen zijn het kleinst en bestaan maximaal uit tien verdiepingen, de rode gebouwen hebben twintig verdiepingen, de groene gebouwen hebben dertig verdiepingen en tot slot bestaan de gele gebouwen uit veertig verdiepingen.

Aangezien het doel van het spel is zoveel mogelijk mensen naar Sycamore Vale te trekken, komt hier een stukje strategie om de hoek kijken. Het is namelijk niet mogelijk om je hele stad met gele woonblokken vol te bouwen. Elk gebouw zit vast aan een beperking. Zo kunnen rode gebouwen alleen naast blauwe gebouwen geplaatst worden, kun je groene gebouwen alleen aan een rood en een blauw gebouw laten grenzen en moet een geel gebouw aan elke kant omringd worden door blauwe, rode en groene gebouwen. Doordat je de verschillende kleuren gebouwen en verschillende upgrades voor de gebouwen langzaamaan vrijspeelt, afhankelijk van het aantal inwoners dat je in de stad hebt wonen, ben je continu aan het schuiven en aan het slopen om het maximale uit je bouwwerken te halen.

Gemiste kansen

Hier houdt ook het enige stukje strategie van Tower Bloxx Deluxe op. Het spel heeft naast de Build City-modus vrij weinig te bieden. Er kan in singleplayer verder nog gekozen worden voor de Time Attack- of de Quick Game-modus. In de eerstgenoemde modus is het de bedoeling om zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke toren te bouwen. Je verdient bonu econden bij elk behaalde checkpoint en door blokken perfect op elkaar te laten vallen. De Quick Game-modus is de meest overbodige extra in het spel. Hierin kun je zonder enige vorm van tijdsdruk of uitdaging een toren maken zo hoog als je zelf wilt.

Daarnaast is de game nog in verschillende coöperatieve modi te spelen met maximaal vier mensen. Onbegrijpelijk is echter dat je alleen samen op de bank coöperatief kunt spelen. Het spel biedt naast online ranglijsten totaal geen online ondersteuning. Een gemiste kans, aangezien er wel de mogelijkheid is om de Xbox Avatars in het spel te verwerken.

Apple voor de dorst

Tower Bloxx Deluxe is een spel wat zich het beste leent voor een mobiel platform. Het is een game die je even in de trein speelt en niet een spel waar je even goed voor gaat zitten voor je televisiescherm. Met maar één echt leuke spelmodus biedt de game te weinig en op de iPhone betaal je maar tachtig cent voor een bijna identieke versie van hetzelfde spel. Iets wat eigenlijk schandalig is, gezien de achthonderd Microsoft Punten die je nu moet neertellen. Digital Chocolate zou zich moeten houden bij waar de ontwikkelaar het beste in is: verslavende games maken voor de telefoon. Een kla iek geval van schoenmaker blijf bij je leest.