Touch Darts | Gamer.nl

Wat is er leuker dan met een groep vrienden in dekroeg zitten en na wat biertjes te ontdekken dat de plaatselijke alcoholverdelerook is uitgerust met een heus dartsboard? Zo'n ontdekking schenkt je namelijkmeestal een avond vol gelach, geroep, gescheld en klungelige taferelen waarinjij en je vrienden, tevergeefs, de tripletwingtig proberen te raken in de hoop het potje te kunnen winnen. Met TouchDarts wil SEGA die leuke cafésfeer proberen weer te geven in een digitale vorm,en welk platform is meer geschikt om het gooien van dartspijltjes te simulerendan de DS?

Voluit heethet spel SEGA Presents Touch Darts, maar wij houden voor de gemakkelijkheidgewoon op die laatste twee woorden. Touch Darts bevat in principe precies watde titel belooft: een dart pel die je kunt spelen aan de hand van hettouchscreen, niets meer maar ook niets minder. Daardoor is het ook zo klaar alseen klontje dat personen die niet graag een potje darts spelen deze game gewoonlinks moeten laten liggen. Nog steeds intere e? Goed, dan is het mi chienleuk als je de rest van de review nog even doorneemt. Zoals aleerder vermeld is Touch Darts een spel dat zich volledig laat bedienen met hettouchscreen van de DS. Pijltjes gooien naar het dartsboard doe je namelijk doorhet virtuele evenbeeld op het onderste scherm van de DS te laten bewegen. Eersttrek je met de stylus de virtuele pijl naar je toe, waarna je door naar voor teschuiven je pijltje 'gooit', hopelijk richting het bord. Hoe harder je naarvoren beweegt met de stylus, hoe harder je pijltje uiteraard zal vliegen. Hetlanceren van een pijltje werkt opvallend goed op deze manier en vertoont heelwat gelijkeni en met the real thing.Het is namelijk door gebruik te maken van het touchscreen, net zoals tijdenseen echte dartswedstrijd, zaak dat je met gevoel en oog voor kracht je stylus(en dus ook je pijl) beweegt. SEGA heeft dit erg goed weten te vertalen naareen spelletjesvorm, waarvoor de nodige hulde.Wat hetallemaal extra leuk maakt is dat de ontwikkelaar ons heeft voorzien van eenspeciale stylus, eentje in de vorm van een azuurblauw dartspijltje. De specialestylus is een heel stuk dikker dan het standaard pennetje van je DS, maar tochligt hij relatief goed in de hand én ziet het natuurlijk lekker exclusief uitom je spel met een écht pijltje te bedienen! Genoeg over het uiterlijk vertoonechter, de inhoud is belangrijker. Spijtig genoeg is het daar net waar TouchDarts de bal ietwat mi laat, of moet ik zeggen: het pijltje wat krom gooit? Naast deverplichte Tournament Mode (werk je als regelrechte nobody op tot de top van de dartswereld) is er enkel nog deChallenge Mode waarin je met tien variaties op het normale dart pel aan deslag mag gaan. Dat klinkt mi chien als een toerijkend aantal, maar de ervaringleert dat je bijna het hele spel in een voormiddag gezien zult hebben. Despelletjes zijn natuurlijk in verschillende moeilijkheidgraden te spelen, maardat kan de levensduur van de singleplayer ervaring niet positief beïnvloeden.Dan maar aan de slag met de multipla…wacht eens even, heeft SEGA er wel eenmultiplayer ingestopt?Hetantwoord is, zoals je al kon verwachten, nee. Het spel geeft je wel de indrukdat je met vier vrienden aan de slag kunt gaan met het spel, maar in derealiteit is dat helemaal niet zo leuk als je eerst zou denken. Als we voor deMultiplayer Mode kiezen, dan krijgen we de keuze uit opnieuw een verzamelingaan zes spelletjes, waarvan er vier al eerder te spelen waren in de Tournament-en Challenge Mode. Het rottige aan heel het systeem is echter dat je despelletjes wel met vier spelers kunt spelen, maar dat dit enkel zal gaan als jede DS na elke worp doorgeeft aan de volgende speler! Het isonvoorstelbaar dat SEGA er niet voor heeft kunnen zorgen dat we via eengameshare- of multicard systeem meerdere DS'en aan elkaar kunnen linken om zodraadloos het spel te spelen. Een handheld moeten doorgeven is al jarenvoorbijgestreefd nu we ons bevinden in het tijdperk van de draadlozeverbindingen, dat weet zowat iedereen, behalve SEGA dan. Door deze mi tapzouden we haast nog vergeten dat Touch Darts ook (uiteraard) niet via WiFi tespelen is, wat zo mogelijk een nog groter gemis is voor het spel. Het zou zaliggeweest zijn mocht SEGA het mogelijk gemaakt hebben om via internet je eigendartstoernooitjes te organiseren met een bijhorend rankings, maar integenstelling daarvan moet je nu dus met vier vrienden in een cirkel gaanzitten om elke tien seconden de DS door te geven.Ben jeechter iemand die dit soort games liever in z'n eentje speelt en een voorliefdeheeft voor de populaire Britse cafésport, dan is Toch Darts écht een goed spel.Het gooien met de pijltjes werkt lekker, en dat is eigenlijk het enige wat liefhebbersvan de sport moet weten bij dit soort titels. Ben je echter een persoon dieTouch Darts in huis wilt halen om het spel samen met wat kameraden te spelenzonder dat je darts uitermate graag doet, blijf dan weg van deze titel.