Total Overdose | Gamer.nl

Veel games nemen zichzelf veel te serieus, zo vonden de Deense jongens van Deadline Games. Daarom begon men aan de ontwikkeling van een spel dat flink over-the-top gaat, met veel buitensporig geweld en minstens zoveel humor. In plaats van zelf een geheel nieuw spelconcept te bedenken, besloot Deadline goed te kijken naar de populairste spellen van dit moment. Vervolgens nam men de unieke spelelementen uit onder andere Grand Theft Auto, Max Payne, Prince of Persia, Tony Hawk's Pro Skater en Seroius Sam, om deze samen in een pan te gooien en eens flink te roeren. Na toevoeging van een scheut tequila en een eetlepel tabasco, was Total Overdose het resultaat.

Total Overdose situeert zich in Mexico en het Zuiden van de Verenigde Staten. Je neemt de rol aan van Ramiro Cruz, de zoon van Ernesto Cruz, een medewerker van de DEA die is overleden aan een overdosis. Althans, dat is de officiële verklaring. Je broer Tommy, ook werkzaam bij de DEA, kwam er namelijk achter dat dit niet de ware toedracht van je vaders dood is. Helaas raakte Tommy gewond bij een ongelukje met een handgranaat en kon hij zijn onderzoek niet voortzetten. Daarom werd besloten om Ramiro uit de gevangenis te halen en naar Mexico te sturen, om uit te zoeken wat er werkelijk gebeurd is.

Ongeleid projectielRamiro is geen fri e jongen, dat mag duidelijk zijn. Voordat hij naar Mexico gestuurd werd, verbleef hij namelijk in de gevangenis, het resultaat van één van zijn onbezonnen geweldsexplosies. Tijdens zijn tocht door Mexico laat Ramiro dan ook een spoor van dood en verderf achter. Total Overdose confronteert je met honderden, zo niet duizenden vijanden die je op een zo stijlvol mogelijke manier moet zien om te brengen. Hiervoor heb je een groot aantal bewegingen tot je beschikking, zoals een slowmotion duik, een radslag via de muur en de eerder besproken Loco Moves.

Hoe mooier je acties, hoe meer punten je krijgt. Door bijvoorbeeld tijdens je slowmotionduik een headshot, of mi chien zelfs twee, te maken, neemt het puntenaantal toe. Door verstandig gebruik te maken van je omgeving, kun je ook flink wat punten scoren, bijvoorbeeld door explosieve tonnetjes in de buurt van je tegenstander tot ontploffing te brengen. Vijanden dood je met vuurwapens en granaten, die je overigens in de lucht kapot kunt schieten. Ook auto's kunnen als wapen gebruikt worden door uit je auto te springen net voordat je op een groep tegenstanders, het liefst omgeven door explosieve voorwerpen, in rijdt.

Combo

Het ultieme doel in Total Overdose is om zoveel mogelijk punten te halen met je moordpartijen, en combo's spelen hierbij een grote rol. Door een aantal tegenstanders kort na elkaar te doden, wordt namelijk je score voor deze moorden met het aantal gedode tegenstanders, vermenigvuldigd. De levels in Total Overdose zijn zo uitgekiend dat het mogelijk is om haast het volledige level in één elegante combo uit te spelen. Hierbij komt wel flink wat trial & error om de hoek kijken, want je moet precies weten waar je heen moet en waar de bonusobjecten liggen die de comboklok tijdelijk stop zetten.

Wie verwacht de eerste keer direct combo's van boven de vijftig te maken, komt bedrogen uit. Combo's zijn niet alleen handig voor het behalen van veel punten, die aan het eind van het level voor een beloning zorgen, maar ook om Loco Moves te verkrijgen. Wat je wel zal helpen om een lange combo te handhaven, is de mogelijkheid de tijd terug te spoelen. Wanneer je combo mislukt doordat je een tegenstander niet snel genoeg neerlegt, kun je de tijd terugspoelen om nog een poging te wagen. Het probleem hierbij is wel dat de tijd die teruggespoeld wordt, om onduidelijke reden niet altijd even lang is. Soms gebruik je een rewind en ga je vervolgens maar zo kort terug in de tijd, dat je combo eigenlijk al verprutst is.In de aanloop naar de release werd er vreemd genoeg niets over gezegd, maar Total Overdose bevat een met Grand Theft Auto vergelijkbare stad waar je tu en de mi ies door vrij in rond kunt toeren. De stad is niet zo groot als die in Rockstar’s topper, maar is zeker wel mooi uitgewerkt en bevat een hoop dingen om te ontdekken. De stad is geen groot geheel, maar bestaat uit lo e districten onderbroken door een laadscherm. In de stad vind je onder andere bonusobjecten, waarmee je je wapens kunt verbeteren, en speciale challenge-mi ies. Deze mi ies zijn in principe optioneel, maar je moet tu en elke twee verhaalmi ies minstens één van de ruim dertig uitdagingen spelen. Dit voelt een beetje aan als een manier om het spel kunstmatig op te rekken, maar echt vervelend is het niet want de challenges bieden een leuke afwi eling ten opzichte van het eigenlijke spel en variëren van ‘dood zoveel mogelijk tegenstanders’ tot het racen met een auto door het havengebied.

De verhaalmi ies in Total Overdose spelen zich, in tegenstelling tot de Challenge-mi ies, niet af in de stad zelf, maar op afgezonderde locaties van middelgrote omvang. Je begint een verhaalmi ie door naar een bepaalde plek in de stad te rijden waar je iemand aan kunt spreken om de mi ie te starten. Het is echter ook mogelijk om de mi ies gewoon uit een menu te selecteren, wat je heel wat tijd en laadschermen bespaart. Er is telkens maar één verhaalmi ie beschikbaar die je verplicht moet spelen om verder te komen in het spel.

Eenmaal je het spel hebt uitgespeeld, wat in minder dan tien uur te klaren is, heb je alle verhaalmi ies voor het uitkiezen zodat je een betere score neer kunt zetten. Dit is ook het voornaamste aspect dat de levensduur van Total Overdose intact houdt. Het is namelijk erg leuk om de levels opnieuw te spelen en te proberen betere combo’s te maken. Ook kun je, door alle challenge-mi ies te voltooien en wat rond te neuzen in de stad, flink wat extraatjes in de wacht spelen zoals oneindige kogels voor bepaalde wapens. Dit maakt het aanzienlijk makkelijker om een betere score neer te zetten bij de mi ies.

Besturing

Auto’s spelen geen heel grote rol in Total Overdose, maar zijn vooral een leuk extraatje. Dit is maar goed ook, want het weggedrag van de vehikels is behoorlijk nep. In vergelijking rijden de auto’s in Grand Theft Auto zeer realistisch. Op zich doet dit rijgedrag niet echt af aan de kwaliteit van het spel, want realisme speelt sowieso geen rol in Total Overdose. Helaas zorgt het er wel voor dat het gedrag van de auto’s enigszins onvoorspelbaar en vreemd is, waardoor je je ongewild nog wel eens in de nesten werkt.

Ook de besturing te voet laat soms wat te wensen over. De meest basic moves zijn eenvoudig uit te voeren. Wanneer je echter tegen de muur wilt lopen of een achterwaartse duik wilt maken, wordt het wat problematischer. Sommige bewegingen luisteren erg nauw en de kans dat het uitvoeren ervan faalt en je een combo misloopt, is net iets te groot. Hierdoor dreigt het gevaar dat je je tot slechts een aantal basismoves beperkt, wat de spelervaring enigszins eentonig maakt. Dit komt ook doordat je de extravagante moves niet persé nodig hebt om het spel tot een goed eind te brengen. Je zult je dus echt moeten aanzetten om deze moves onder de knie te krijgen, wil je de spelervaring krijgen zoals die bedoeld is.

Audiovisueel

Grafisch is Total Overdose opvallend kleurrijk. Tegenover alle grauwe, grijze games van de laatste tijd, is dit zeker een verademing. De omgevingen zijn groot en redelijk gedetailleerd, vergelijkbaar met de GTA spellen, maar mi chien nog net iets mooier. Iets minder zijn de animaties en de paar grafische bugs die zo nu en dan de kop op steken. Je hoeft van Total Overdose verder ook geen technische wonderen te verwachten, het is vooral het originele en grappige design en de mooie textures, die het spel visueel goed verteerbaar maken.

Ook het geluid is gemaakt met flink wat gevoel voor humor. Ramiro gooit er regelmatig grappige oneliners tegenaan en ook je tegenstanders schreeuwen de gekste dingen naar je hoofd. Briljant is het geluid dat je tegenstanders maken wanneer je de Piñata Locomove gebruikt. De muziek, voornamelijk van Molotov en Delinquint Habits, past uitstekend in de Mexicaanse sfeer. Iets minder overtuigend zijn de geluiden van de wapens en de auto’s, op de claxons na. De Mexicaanse automobilisten kunnen namelijk de meest vreemde geluiden uit hun auto laten komen.