Top Spin 2 | Gamer.nl

Uitgever 2K Sports bracht eind 2003 het tenni pel Top Spin uit voor de Xbox. Het spel kreeg veel positieve kritieken en vooral de online mode via Xbox Live heeft er voor gezorgd dat het spel nog lang gespeeld werd. Een jaar later verscheen Top Spin ook nog voor de PC en in 2005 kwam er als laatkomertje nog een Playstation 2-versie. Ondertu en is 2K ook druk bezig geweest met het tweede deel voor de Xbox 360. Het is lastig om binnen het tennisgenre nog te innoveren zonder het spel compleet te veranderen. Toch heeft 2K een poging gedaan. Is het echter genoeg voor een tweede deel?

Top Spin was een spel dat voornamelijk draaide om de carrièremode en de multiplayer. Bij Top Spin 2 is dit niet anders. Weer kun je als onbekende, zelfgebouwde 'loser' onderaan de ranglijsten beginnen. Door veel te trainen en toernooien te spelen, kom je steeds dichterbij de top, om dan uiteindelijk de nummer één van de wereld te worden. Aanvankelijk speel je op kleine onbekende toernooien met een aantal man publiek, maar langzaam werk je jezelf omhoog naar gigantische stadia vol met juichende fans. Fans van jouw fanclub weliswaar, want door je carrière heen bouw je een heuse achterban op.

Carrière

De carrière gaat deze keer niet meer via een wereldbol, maar per dagen in een seizoen. In elke dag die speelbaar is, kun je de keuze maken uit een training volgen of een wedstrijd spelen. Trainen gaat via tenni pelletjes, waarna je sterren kunt verdelen over verschillende eigenschappen om zo beter te worden. Dit doe je uiteraard bij een coach die je zelf kunt uitkiezen en dat kost klauwen vol geld. Dit geld krijg je weer van je sponsor als je goed je best doet. Daarnaast krijg je ook geld binnen als je wedstrijden wint. Het is in Top Spin 2 nu voornamelijk zaak om binnen de bepaalde tijd in je carrière de eerste plaats in de wereldrangorde te behalen. Dit is een stuk pittiger dan in het eerste deel. Je zult dan ook goed de afweging moeten maken tu en trainingen en wedstrijden.

Door je carrière heen zit ook nog een tutorial verweven. Elke keer als je weer een aantal trainingen of wedstrijden hebt gehad, krijg je een scherm voor je neus van je coach die je weer een knop uit wil leggen. Dit is vrij irritant als je gewoon verder wil, maar je kunt het alleen maar spelen of in het geheel overslaan. Hadden ze hier nou een aparte tutorial van gemaakt voor onbekenden in de Top Spin serie, dan had het de carrièremode niet constant onderbroken.

Uiteraard zit er ook weer een Exhibition-mode in Top Spin 2, waarbij je zomaar een willekeurig potje tennis kunt spelen met beroemde tenni ers of tenni ters. Dit kan in een enkel spel, maar ook in teams van twee. Daarnaast krijg je onder andere de mogelijkheid om de moeilijkheidsgraad te veranderen. Top Spin 2 is ook weer goed speelbaar via split-screen en Xbox Live. Er kan één tegen één gespeeld worden, maar ook in de dubbel. Gameplay

Hoewel de carrièremode een stuk anders is dan die uit het eerste deel, is de inhoud in principe nog steeds hetzelfde. De grootste aanpa ing van Top Spin 2 moet in de wat subtielere veranderingen van de gameplay liggen. De slagen zijn niet veranderd. Met A sla je nog steeds een save-shot die nooit uit kan gaan, met de Y een hoge lobshot, met de B een harde topspinslag en met de X een slice shot. Met de triggers kan dan ook nog een risk-shot gemaakt worden, die je goed moet timen om het gewenste resultaat te behalen. In Top Spin was het relatief makkelijk om via B en X de tegenstander over het veld te laten rennen, maar dat is in deel twee wel anders.

Voornamelijk de X en B aanvallen zijn een stuk lastiger geworden. Nadat je de aanval kiest, moet je een richting aangeven met de analoge stick. In Top Spin zou de bal dan zelden uit gaan, maar in Top Spin 2 is het uitkijken geblazen. Je hoeft maar iets te lang de analoge stick ingedrukt te hebben, of er wordt weer “OUT!” geschreeuwd. Daarnaast bouw je, wanneer je goed tennist, links boven in het scherm een meter op. Hiermee kun je speciale verwoestende aanvallen doen, die verrekte handig kunnen zijn in het heetst van de strijd.

Top Spin 2 is in het geheel wat moeilijker geworden, maar dat mocht ook wel. Het was dan ook de grootste kritiek op het eerste deel, want nummer één worden in de ranglijsten van Top Spin was verre van moeilijk. Naast de subtiele veranderingen in de gameplay is er eigenlijk weinig veranderd aan Top Spin. En is het nog maar de vraag of fans van het eerste deel weer de volle mep willen betalen voor een relatief kleine update. Of moet het voor de graphics zijn?

Graphics

Het aantal opties dat je hebt om je eigen personage te creëren, laat wel zien dan Top Spin 2 een stuk gedetailleerder is dan zijn voorganger. Echt alle kleine dingetjes in het gezicht kun je veranderen naar je eigen wensen. Het valt dan wel tegen als je merkt dat het spel zelf grafisch weinig op het eerste deel is vooruit gegaan. Natuurlijk is het allemaal high-definition en is alles wat gladder, scherper er zijn er meer details te zien. Maar toch hebben we ook op dit gebied te maken met een update van het eerste deel. Vooral met een normale televisie is het verschil met het eerste deel minimaal, en het voelt in het geheel hetzelfde aan. Geluidtechnisch zit het spel in ieder geval wel weer prima in elkaar.

Het moge duidelijk zijn dat Top Spin 2 niet een grote verbetering is ten opzichte van Top Spin deel één. Het is voor gamers die het eerste deel veel gespeeld hebben toch even slikken, omdat ze weer het volle pond moeten betalen voor een spel dat eigenlijk maar licht verbeterd is. Top Spin 2 is meer een update te noemen, dan een volledig nieuwe game. Daar moet echter wel bij gezegd worden dat wanneer je het eerste deel niet gespeeld hebt, je hier nog steeds een dijk van een game hebt. En als je gewoon meer van hetzelfde zoekt, zit je hier ook perfect. Verwacht alleen geen baanbrekende vernieuwingen, maar een sterk tenni pel met een lange levensduur.