Tony Hawk's Pro Skater HD | Gamer.nl

Tony Hawk's Pro Skater HD | Gamer.nl

Van alle spellen die een HD-remake hebben gekregen, was het voor de Tony Hawk-franchise mi chien nog wel het meest nodig om de serie nog enige relevantie te laten hebben in deze generatie spelcomputers. De meest recente delen, Ride en Shred, hebben een flinke deuk in het toch al niet meer al te beste imago van de eens zo populaire skatereeks geslagen, waarvan het niet meer leek te kunnen herstellen. Een terugkeer naar de basis leek daarom een goed uitgangspunt om te kijken hoe het nu verder moet met Tony Hawk.

De basiselementen van een goede remake zijn aanwezig. Het spel draait op een nieuwe engine en er is door de fans een selectie gemaakt van de meest populaire levels en deze zijn allemaal opnieuw opgebouwd. Maar wanneer je verder kijkt, merk je dat er een aantal dingen niet kloppen. Was dat ook al zo in de originele games en kleuren we onze herinneringen gewoon mooier in? Nee, een blik op die spellen laat zien dat die gewoon nog steeds erg goed in elkaar steken. Wat is er dan wel aan de hand?

Nieuw is niet altijd beter

Het grootste pijnpunt zit hem in de nieuwe physics-engine. Deze kan nergens tippen aan die van de eerste twee delen. De collision detection is niet perfect, waardoor je af en toe een overduidelijke railgrind zult mi en en soms om onverklaarbare redenen onderuit gaat. Daarnaast verlopen de overgangen in de animaties niet meer zo soepel als we gewend zijn en klap je ook daardoor meer dan eens tegen de grond. Tot slot kom je vast te zitten in de omgeving na bepaalde valpartijen en val je er soms half doorheen. Het spel laat op het technische vlak duidelijk flink te wensen over. Waar dat bij originele spellen nog zijn charme heeft, is het bij een HD-remake een stuk minder acceptabel.

Met een nieuwe generatie spelcomputers komt uiteraard ook een nieuwe generatie controllers. De controller van de Xbox 360 is wellicht niet het meest geschikt voor deze game. De meeste mensen speelden Tony Hawk altijd met de D-pad en laat dat nou net het meest bekritiseerde onderdeel van de Xbox 360-controller zijn. De analoge stick doet nog redelijk dienst als vervanging, maar is in de praktijk ook niet altijd precies genoeg om de snelle bewegingen goed te registreren die voor dit spel nodig zijn. De toekomst moet uitwijzen of bijvoorbeeld de PlayStation 3-controller beter met dit vereiste uit de voeten kan.

Uitgeklede versie

Verder zijn er veel elementen uit beide spellen gesloopt voor deze remake. Er is geen splitscreen multiplayer aanwezig, je kunt niet je eigen skater creëren (wel kun je als je avatar spelen), er is geen park editor en de multiplayermodus H.O.R.S.E. is verdwenen. Het zijn geen kleine features die ineens ontbreken, maar belangrijke onderdelen van de oorspronkelijke games die bij de fans juist hoog op de verlanglijst stonden. Het is dan ook een raadsel waarom er zoveel is veranderd aan een winnende formule.

Voor de ontbrekende features zijn uiteraard wel nieuwe dingen in de plaats gekomen. Zo zijn de originele levels nu online te spelen met vier man, zijn er leaderboards toegevoegd en is er een nieuwe (multiplayer)modus in de vorm van Big Head Survival. Vooral de leaderboards blijken van toegevoegde waarde in een spel waarbij een hoge score bereiken zo belangrijk is. Big Head Survival bewijst zich ook als ook een geslaagde toevoeging. Hierin groeit het hoofd van je skater in een steeds sneller tempo en moet je door het aaneenrijgen van combo’s zo lang mogelijk uitstellen dat zijn hoofd explodeert.

Zelfs met deze nieuwe features blijft Tony Hawk's Pro Skater HD aanvoelen als een uitgeklede versie van twee – voor hun tijd - goedgevulde spellen. Er zijn maar zeven levels, een handvol skaters om uit te kiezen en de originele soundtracks zijn nog maar deels aanwezig. Nog niet eerder zaten er zo weinig levels in een Tony Hawk-spel. Voor geoefende spelers is het dan ook geen probleem om binnen een middag het einde van het spel te bereiken. Het enige wat dan rest is om alle tien doelstellingen binnen ieder level te halen om de zogeheten PROjectives vrij te spelen, een reeks van uitdagende opdrachten waarvoor je maar een minuut de tijd hebt in plaats van twee.

Ieder zijn eigen problemen

Voor verstokte Tony Hawk-fans is deze HD-remake een klap in het gezicht. Het spel weet simpelweg het gevoel van de originele delen niet terug te brengen. Spelers die pas later kennismaakten met de reeks zullen ongetwijfeld ook hun eigen problemen met deze versie hebben. Zo is de revert niet aanwezig, die het maken van combo’s in de latere delen zo veel simpeler maakte, en zijn de levels veel kleiner en meer gesloten dan zij gewend zijn. Nieuwkomers zullen de minste moeite hebben met wat er wel en niet in het spel zit, zij kunnen het mi chien waarderen voor wat het is: een simpele, kleine skategame zonder al te veel poespas en met de nodige technische gebreken. Maar dat is niet hoe wij Tony Hawk’s Pro Skater herinneren, en al helemaal niet hoe we het willen herbeleven.

Tony Hawk’s Pro Skater HD is getest op een Xbox 360 en is sinds 18 juli verkrijgbaar via Xbox Live Arcade voor 1200 Microsoft-punten. In een later stadium verschijnt de game ook voor de PC en het PlayStation Network.