De basis is er nog. Wie Tony Hawk’s Pro Skater in de hoogtijdagen van de serie speelde heeft zich routines eigen gemaakt die anno 2015 nog zijn ingebakken in het muscle memory: instinctief dansen de duimen na een minuutje virtueel skaten over de actieknoppen van de controller. Kruisje, links en vierkantje, naar boven en beneden op de D-pad, kruisje, naar linksboven en driehoekje, naar boven en beneden op de D-pad, enzovoorts, en de punten stromen binnen alsof er niet tien jaar verstreken zijn.
Uitlachen
Tony Hawk’s Pro Skater 5 borduurt voort op het beproefde arcadeconcept: niet de physics, timing en het realisme van Skate, maar vingervlugheid à la Street Fighter. Bouwde wijlen ontwikkelaar Neversoft daar vroeger games omheen op basis van skateboardcultuur; studio Robomodo lacht diezelfde cultuur keihard uit en smijt ‘m vervolgens brutaal uit het raam. Denk even aan het Marseille-level, misschien wel het summum van de reeks: een basis in de realiteit gefuseerd met de speelse logica van Tony Hawk’s Pro Skater. En denk dan aan deel 5: marshmallows verzamelen voor een kampvuur, fakkels aansteken, op doelwitten schieten en metershoge strandballen uit een pool beuken.
Die cultuurshock zou zo’n probleem niet zijn als Tony Hawk’s Pro Skater 5 een degelijke behendigheidsgame-die-zich-toevallig-afspeelt-op-planken-met-vier-wieltjes was. Maar dat is het niet. De gemiddelde early access-game in alfafase is beter gepolijst dan Tony Hawk 5. Waar op het leveldesign an sich weinig is aan te merken – de maps herbergen een paar prima lijnen om te skaten – is de aankleding verschrikkelijk. Levels zijn leeg, personages levenloos, details ver te zoeken. Maps lijken concepten, geen voltooide skateparken.
Desondanks kampt de game met constante laadtijden bij het schakelen tussen freeskate en opdrachten, met pop-in van textures terwijl je er met je neus bij staat, missies die niet willen beginnen en haperingen in de framerate. We speelden Tony Hawk’s Pro Skater 5 voor en na een patch van een flinke zeven gigabyte en zagen de laadtijden verrassend genoeg erger worden na de update. Tony Hawk’s Pro Skater 5 is een feest van ergernis, zonder slingers.
Lil’ game
Een aantal rare designkeuzes maken het incomplete wanproduct compleet. Een opdracht afbreken is onmogelijk, sommige sterren in het scoresysteem tellen wel voor je progressie en sommige niet, andere spelers skaten rond in jouw wereld maar direct multiplayermatches met ze beginnen is onmogelijk, en je kunt na een afgeronde opdracht niet doorskaten op de plek waar je bent. In plaats daarvan word je teruggezet naar je beginpositie in freeskate, terwijl het laadtijdklokje verder tikt.
Tony Hawk’s Pro Skater 5 is niet af. Acht maps aangevuld met user-generated content is geen vetpot, terwijl een level als School III qua layout een kopie is van het befaamde School II-level, maar dan kleiner. De speelduur wordt opgerekt door je met elke skater de volledige singleplayer opnieuw te laten spelen om elke skater op dezelfde wijze tot hetzelfde maximum te levelen. De multiplayer is een aardige toevoeging die je in de praktijk vooral tegenwerkt. Gecombineerd met de technische malaise blijft er weinig meer over van dit full-priced product. Zelfs Lil Wayne als speelbare skater en een bij vlagen aardige soundtrack met een incidenteel hoogtepuntje kunnen Tony Hawk’s Pro Skater 5 niet redden.
Tony Hawk’s Pro Skater 5 is getest op een PlayStation 4. De game is nu verkrijgbaar voor PS4 en Xbox One. Op 10 november komt de game ook naar PS3 en Xbox 360.
Reacties op: Tony Hawk’s Pro Skater 5
Jelle656
Zou er veel voor over hebben om weer eens een echte goede THPS game te spelen, met goede levels, graphics, geschifte missies etc..maar het zit er niet meer in denk ik
Massiv
Eeuwig zonde weer.. een hoop mensen o.a. ik hoopte op een stiekeme goede afloop.
darkmanwls
LarryLicious
coola
Maar dit is imho de grootste fuck up in game geschiedenis sinds jaren.
Jelle656
gamaholic
coola
Maar deze game had zoveel potentie en nu maken ze dit er van. Tja dat kan ik niks anders dan een fuck up noemen ( en aan gezien er de afgelopen jaren niet zo'n fuck up is gemaakt is dit dus een fuck up sinds jaren)
gamaholic
Wormpaul
En een patch van 7GB is ook niet klein te noemen, hoeveel dingen moesten ze wel niet corrigeren?
Edwin1984
Schaamteloos om zulke bagger uit te brengen. Boycotten die handel en je geld voor een game bewaren die het verdiend
garciagarcia
Deze studio heeft zijn stagiaires aan het werk gezet en die hebben hun ziel en zaligheid in deze game gelegd met als motto: this is for the people who wants to (be) fuck(ed)! En tja… niet iedereen zal zien wat er daadwerkelijk staat.
Tot slot nog een laatste punt ter verdediging. De game is oorspronkelijk in elkaar gezet op een defkit van de PS2, maar toen heeft Sony ze erop gewezen dat 99% van de gamers tegenwoordig spelen op de PS3 + PS4. Dus hebben ze met pijn en moeite de game toch maar geport en is dit eigenlijk ook gelijk de HD remake voor de current gen!
Vogeltje
hulstpower
Maxim Nighthawk
Waarschijnlijk nog snel even een game er uit geperst.
arthurvv
geert1
Erg jammer allemaal, maar misschien komt de licentie ooit nog weer eens bij een goede ontwikkelaar terecht. Ik denk nog steeds dat er een goede Tony Hawk-game te maken is anno nu, met het goede van deel 3 aangevuld met hedendaagse graphics en uitgebreide mogelijkheden.
Jelle656
Grohe
ShadowX
Zonde van je tijd Arthur van Vliet.