Tony Hawk's American Wasteland | Gamer.nl

Een nieuw jaar, een nieuwe game in de Tony Hawk's reeks. Je zou zo onderhand denken dat ontwikkelaar Neversoft wel door zijn troeven heen is. Neversoft zelf denkt daar natuurlijk anders over. Tony Hawk's American Wasteland is namelijk, getuige de nieuwe titel, een nieuw hoofdstuk in de meest populaire extreme sportreeks. Dit keer wordt je niet beperkt door lo e locaties, maar ben je vrij om te skaten in één gigantische, vrij toegankelijke omgeving. Althans, dat is wat men ons beloofd heeft.

De hoofdbrok in American Wasteland is de storymode. Hierin neem je de rol aan van een boerenpummel die met zijn skateboard naar Los Angeles trekt om daar een carrière uit de grond te stampen. Dat dit niet zo makkelijk gaat als hij gedacht heeft blijkt al snel, want in L.A. zul je je eerst moeten bewijzen voordat je überhaupt mee mag doen aan de meest prestigieuze wedstrijden. Naarmate je even in L.A. vertoefd hebt sluit je je aan bij een groep skaters die bezig zijn een eigen skatepark te bouwen. Daarbij mag jij ze een handje helpen.

Het bouwen van het skatepark en het verkrijgen van voorwerpen ervoor, vormt het belangrijkste onderdeel van het spel. Deze voorwerpen zijn vaak landmarks uit de omgeving, die je moet zien los te wrikken om ze zo naar je skatepark te kunnen verslepen. Dit doe je door specifieke tricks op de voorwerpen uit te voeren. Je zult onder andere een gigantische dino, de Walk of Fame en de gigantische Hollywood letters aan je park toe mogen voegen.

De verschillende mi ies uit de storymode bestaan vooral uit het uitvoeren van enkele tricks op aangegeven plaatsen. De mi ies zijn allemaal erg kort en geforceerd en geven je niet de mogelijkheid creatief je omgeving te benutten. Dit is alleen mogelijk bij de competities waar je zo nu en dan aan deel mag nemen. Tijdens de storymode bekruipt je het gevoel dat het spel meer draait om vandalisme dan om skateboarden, want voor dat laatste is amper ruimte. Je houdt je met name bezig met het vernielen van gebouwen en het spuiten van graffiti. De verheerlijking van het vernietigen van andermans eigendom, verdient geen lof.

De vrij toegankelijke omgeving in American Wasteland valt ook enigszins tegen. De spelwereld bestaat namelijk nog steeds uit afzonderlijke locaties. Wel is het zo dat je zonder laadschermen van de ene naar de andere locatie kunt skaten, maar er zijn vaak maar één of twee gangen die twee locaties met elkaar verbinden. Deze gangen zijn vaak saai en kaal en zijn duidelijk bedoeld om het spel de tijd te geven de nieuwe omgeving in te laden. Van een GTA achtige vrijheid is dus echt geen sprake.

De omgevingen zijn overigens wel een stuk mooier dan in de voorgaande delen en zijn weer perfect uitgekiend om grandioze combo's op te maken. Er zijn weer behoorlijk wat nieuwe moves aan het spel toegevoegd. Zo kun je nu op een paaltje verschillende balanstricks uitvoeren en op een grindrail een stall maken. Verder zijn alle moves uit de voorgaande delen weer van de partij, waardoor het aanbod haast eindeloos lijkt. Het is nu trouwens ook mogelijk op een BMX fiets rond te cro en en daarop halsbrekende toeren uit te halen. De meerwaarde hiervan blijft helaas beperkt, omdat de uitwerking een stuk minder is dan die van het skaten zelf.

Voor de mensen die de storymode niet zo zien zitten, heeft Neversoft een Cla ic Mode in het spel verwerkt.. Hierin mag je weer ouderwets op zoek naar de letters SKATE en COMBO, de geheime videoband en dien je een High, Pro en Sick score te halen. Persoonlijk vond ik dit veruit de leukste spelmode, maar helaas staan er maar zes verschillende locaies tot je beschikking, die je als ervaren Tony Hawk in een paar uurtjes allemaal vrijgespeeld hebt.

De jaarlijkste nieuwe editie van de Tony Hawk's Pro Skater reeks begint zijn tol te eisen. In de zoveelste poging om de reeks wat nieuw elan te geven, verliest Neversoft hetgeen uit het oog waar het eigenlijk om draait. Voor liefhebbers van kleren kopen, BMX fietsen, je haren verven, parcours, graffiti spuiten, je baard trimmen, een skatepark bouwen, andermans eigendom vernielen en naar cutscènes kijken is er genoeg te doen in American Wasteland, maar de skaters komen veel te weinig aan hun trekken. Daar kan zelfs de Cla ic Mode weinig aan veranderen.

Gameplay: 6,0Graphics: 8,0Geluid: 8,5Totaal: 6,5