Tony Hawk's American Sk8land | Gamer.nl

Van de meeste op consoles succesvolle gamereeksen blijft bij overzetting naar een handheld, nog maar weinig over. De Tony Hawk's Pro Skater reeks vormde hierop al jaren een uitzondering, want de GBA-conversies waren stuk voor stuk uitstekende games die qua spelplezier weinig onder deden voor hun grote broers op de consoles. Met Tony Hawk's American Sk8land maakt de reeks nu ook zijn opwachting op de Nintendo DS, compleet met online multiplayermogelijkheden!

Het eerste wat opvalt aan American Sk8land is de opvallende grafische stijl. Het bovenaanzicht van de GBA-games is vervangen door een driedimensionaal achteraanzicht zoals we dat kennen uit de consoleversies. Ontwikkelaar Vicarious Visions heeft gekozen voor een cel-shaded aanpak, waardoor alles er min of meer tekenfilmachtig uit ziet. De skaters zijn omgeven door een klein zwart lijntje en in de omgeving wordt gebruik gemaakt van kleurrijke textures.

Al snel blijkt dat de keus voor deze grafische stijl niet puur esthetisch is, maar ook erg praktisch. Door de strakke lijnen zijn de verschillende elementen in de spelwereld namelijk zelfs op het kleine scherm van de DS prima te onderscheiden, iets wat met een meer realistische weergave toch problematisch had kunnen zijn. Alleen grindrails die in het verlengde van de camera staan, willen nog wel eens wegvallen in de ondergrond. Het mooiste van de graphics is mi chien nog wel dat alles erg vloeiend beweegt. De framerate blijft constant op hetzelfde, hoge niveau.

Alles behouden

Op het gebied van het eigenlijke skaten zijn nauwelijks conce ies gedaan voor American Sk8land. Alle mogelijkheden die in American Wasteland van de partij zijn, zijn ook hierin aanwezig, zoals de Natas Spin (balanceren op een paaltje), Wallplants, Manuals, Reverts en Bank Drops. Alle aspecten buiten het skaten zelf, zoals het lopen en fietsen, zijn wel afwezig in de Nintendo DS versie, maar eigenlijk zijn we daar niet zo rouwig om.

De besturing van American Sk8land is nagenoeg hetzelfde als die van de consoleversies. Wie daar enige ervaring mee heeft, zal binnen no-time ook op de DS de meest uitgebreide combo's uit zijn mouw weten te schudden. Het enige wat anders werkt, zijn de specials. Deze hoef je niet uit te voeren door ingewikkelde manoeuvres uit te halen met de schouderknoppen. In plaats daarvan verschijnt er een icoontje op het touchscreen waarmee je de specials kunt activeren. Ook voor het vertragen van de tijd, wat overigens alleen in singleplayer kan, verschijnt een knopje op het touchscreen. In deze slowmotion mode kun je je sprongen veel nauwkeuriger uit mikken en is het makkelijker de balans te behouden.