Tony Hawk Underground | Gamer.nl

Toen Neversoft vijf jaar geleden met een game genaamd Tony Hawk's Pro Skater op de proppen kwam, had het nooit kunnen voorzien wat voor (commercieel) succes de game zou worden. In de daaropvolgende jaren werd er elk jaar een nieuw deel in de serie gereleased, wat het aantal Tony Hawk games momenteel tot vijf maakt. De laatste game in de serie draagt de stoere naam Tony Hawk Underground. In THUG begin je niet gelijk als ster, maar skate je jezelf van rookie tot pro. Of de gameplay nog steeds even goed is en de game kan boeien lees je in de volgende alinea's.

Het succes van de Tony Hawk serie is onovertroffen. Geen enkele gameserie wist in vijf jaar tijd ieder jaar een game af te leveren en het spel ook nog eens als een warm broodje over de toonbank te laten vliegen. Het einde van de Tony Hawk serie is dan ook nog lang niet in zicht; Activision heeft onlangs het contract met Tony Hawk tot 2015 verlengd, wat betekent dat er ook in de toekomst nog een flinke reeks games aan zit te komen. Of deze games even succesvol en goed als de vorige delen zullen worden laten we nog even in het midden, wij concentreren ons nu op de laatste game uit de serie: Tony Hawk Underground.

Zoals ook in de inleiding genoemd, is de opzet van THUG anders dan in de vorige delen. Je begint dit maal niet als Tony Hawk of Bob Burnquist zelf, maar werkt jezelf een weg naar de top. Je avontuur start in de bouwkeet van New Jersey, waar Chad Muska een demo geeft en jij er als de kippen bij bent om jezelf in de picture te werken. Dit doe je samen met je vriend Eric Sauer, die later in het 'verhaal' nog een grote rol zal spelen. Je hoort het goed; THUG maakt gebruik van een verhaal. Het skaten wordt hierdoor iets gestructureerder, maar verliest tegelijkertijd ook zijn vrijheid. Het verhaal stuurt je namelijk volledig door de game heen; je kunt voordat je gaat spelen niet kiezen in welk level je wat goals wilt gaan halen. Dit houdt niet in dat je enkel in het level kunt skaten waarin je je momenteel in het verhaal bevindt. Nog steeds is het mogelijk om zelf de levels te selecteren, alleen doe je dit minder snel, omdat je verder wilt in het verhaal.

Ook heeft het verhaal invloed gehad op de verscheidene goals die door de levels heen verspreid zijn. Omdat je je focust op de weg naar de top, vind je in de goals vaak opdrachten als 'we hebben een stukje footage van zus of zo nodig, kun je deze line voor ons skaten'. Hoewel dit de diversiteit ietwat uit de goals haalt, blijven de opdrachten aantrekkelijk en worden ook nieuwe gameplay elementen als van je board af stappen en autorijden goed gebruikt. Het is in Tony Hawk Undeground namelijk mogelijk je board te laten voor wat het is en eraf te stappen, om zo volledig nieuwe plekken te kunnen ontdekken en bereiken. Dit afstappen kan ook tijdens een combo, natuurlijk wel maar voor een beperkte tijd, waardoor je ook als je 'vast zit' (iets wat in de perfect ontworpen levels overigens niet vaak voorkomt) nog door kunt gaan met je puntentelling. De tweede toevoeging is iets minder revolutionair; tijdens sommige opdrachten krijg je de controle over een auto en moet je binnen een bepaalde tijd een route afleggen. Vooral bij deze tweede optie komt het gezegde 'schoenmaker houd je bij je leest' goed van pas. Er zijn niet voor niets ontwikkelaars die zich volledig focu en op het maken van racegames, het is iets aparts dat niet zo een-twee-drie gedaan kan worden. De besturing van deze auto's in Tony Hawk is dan ook letterlijk om van te huilen en het is maar goed dat Neversoft de optie niet te vaak gebruikt.

Aan het main aspect van de gameplay is in vergelijking met Tony Hawk Pro Skater 4 weinig veranderd. Het skaten gaat nog steeds even soepel en is net zo verslavend als in de vorige delen. Hoewel het design van de beginlevels in THUG wat aan de mindere kant is, ontpopt de game zich al snel weer naar het oude niveau, wat betekent dat je je combo's tot in het oneindige door kunt voeren. Daarnaast is de level-editor weer een stukje beter geworden en kun je – als je er de tijd voor neemt – zelf even mooie levels creëren als Neversoft gedaan heeft. Vooral de optie om zelf ook goals toe te kunnen voegen maakt het maken van een level weer wat leuker, omdat je eigen creaties hierdoor steeds meer op 'the real thing' beginnen te lijken.

Nieuw is de mogelijkheid om zelf tricks in elkaar te zetten. Je hebt een bepaalde tijdlijn tot je beschikking en het is aan jou wat voor flips of draaien je de skater laat uitvoeren. Hoe langer de trick duurt, des te meer punten hij oplevert. Natuurlijk moet je wel rekening houden met het feit dat je skater bij een te lange trick op z'n bek gaat en onafgemaakte draaien ook niet goed voor de gezondheid zijn. De zelfgemaakte tricks kunnen vervolgens gewoon in het rijtje 'normale' tricks gezet worden, zodat je hem altijd kunt gebruiken.