“Wauw, wat een ongelooflijk toffe game, ik had alleen wel graag gehad dat het er allemaal iets beter uitzag want dit is gewoon zonde”, zei helemaal niemand, een klein jaartje geleden toen Lara op de PlayStation 3 en Xbox 360 uit haar as herrees. Tomb Raider was begin 2013 al definitief terug op de kaart gezet en dat gebeurde met een van de mooiste games die de vorige generatie gekend heeft. Qua sfeer, schaal en afwerking is er niemand die Crystal Dynamics iets over graphics hoeft te leren, zoveel bewees Tomb Raider wel. Hetzelfde bleek te gelden op het gebied van design, verhaalvertelling en spektakel, maar daar is niets van verloren gegaan in deze nieuwe versie.
Overbodig
De stap die Tomb Raider in deze versie maakt, zorgt ervoor dat het bijna overbodig is om deze recensie te schrijven. Net zoals dat Assassin’s Creed IV, Call of Duty: Ghosts of Need for Speed: Rivals een last- en current-gen-versie in de winkels legden, zo pakt nu ook Square-Enix dus uit met een current-gen-versie van Tomb Raider. Dat doet het een jaar later en het geeft er marketingtechnisch gezien handig een overtuigende subtitel aan mee, maar er is amper iets te vinden dat die subtitel van waarde voorziet.
Het grootste verschil is natuurlijk het feit dat alles in 1080p is opgepoetst en daarmee voorzien is van een laag vernis die zich makkelijk laat meten met de al uitstekende pc-versie van Tomb Raider. Voor wie dat een heel belangrijk punt is: goed nieuws en mooi dat je dit avontuur nu met deze versie op deze manier op je console kunt ervaren. Voor ondergetekende is het niet eens zozeer een verbetering. De graphics zijn bijna zo scherp, dat ze in het ergste geval iets wegnemen van de filmische sfeer uit het origineel en in het beste geval dragen ze niet bij aan de ervaring. Leg de screenshots naast elkaar en je ziet echt wel een verschil, maar het doet niet veel bijzonders voor een game die al oogstrelend mooi was. De PlayStation 4-versie die wij getest hebben draaide dit alles moeiteloos, terwijl de Xbox One-versie net iets meer moeite lijkt te hebben met de overgang, wat resulteert in een niet altijd even perfecte framerate. Het verschil is klein, maar voor wie de keuze heeft…
Extra! Extra!
Ook de overige toevoegingen breken geen potten. Er zitten voice commands in en je kunt wat knoppengedruk vervangen middels de touchpad van de PS4 of de bewegingsherkenning van Kinect, maar na drie keer de map letterlijk opgeroepen te hebben betrapten we onszelf erop dat we gewoon weer teruggrepen naar de oude vertrouwde knoppen. Ook hier geldt weer: wie daar veel waarde aan hecht heeft z’n zin, wie daar niet warm voor loopt heeft dezelfde ervaring als vorig jaar.
Wat overblijft om die subtitel te verantwoorden is de toevoeging van alle DLC die Tomb Raider het afgelopen jaar heeft ontvangen. Dat zou een grote plus zijn, ware het niet dat die content (zoals deze versie) een grandioze game niet beter wist te maken. Of je moet een van de weinigen zijn die in de amper bijzondere multiplayermodus dook. Veel verder dan een handjevol nieuwe maps en een outfit voor Lara gaat het namelijk niet.
Same old, same gold
Onder de streep is dit uiteindelijk nog steeds een game die iedereen met ook maar een beetje voorliefde voor avontuur zou moeten spelen. Tomb Raider mocht zich vorig jaar (terecht) in menig Top 5-lijstje nestelen en binnen het genre heeft het alleen Uncharted voor of zelfs naast zich te dulden. Daarover is elk woord al gezegd en geschreven in onze recensie uit 2013. Lara Croft kwam vorig jaar met veel bombarie binnen en iedereen die in dat spektakel is gedoken zal in deze Definitive Edition weinig vinden om een volledig nieuwe aanschaf te verantwoorden. Voor de mensen die toentertijd niet opgelet hebben echter, is dit één van de beste titels die er momenteel verkrijgbaar is op de nieuwe generatie consoles.
Reacties op: Tomb Raider: The Definitive Edition - Facelift voor Lara
ultraspaz
de xbox 1 versie loopt max 30 frames met drops naar de 20.
de ps4 loopt max 60 met drops naar 50.
Daarbij texture kwaliteit, 'je ziet bijna geen verschil' …zonder enige vergelijking.
http://abload.de/img/tr_comparison74s71.gif
hupsake.
In mijn ogen maakt dit voor de xb1 eerder de "barely acceptable" version in plaats van de The Definitive Edition.
geert1
Edit: Hier een uitgebreide vergelijkingsvideo met alle versies: http://www.ign.com/videos/2014/01/28/tomb-raider-complete-graphics-comparison-ps4xbox-onepcps3xbox-360
Mijn conclusie: PS4 en PC ontlopen elkaar nauwelijks, afgezien van het nieuwe model voor Lara zelf dat in de Def editie is toegevoegd. Dikke PC's zouden daarnaast nog een wat hogere framerate kunnen halen (60+), maar die van de PS4 is ook al prima. De Xbox One-versie zit er ietsje onder, maar 't is niet heel opvallend. De nieuwe consoles vergeleken met de PS3/Xbox360, laten een flinke stap vooruit zien zoals verwacht.
djsonicx
Ries
Al om al dit wordt mijn eerste titel dit jaar waar ik expres op gewacht heb omdat ik dit genre echt liever op de console speel, daar is et ook immers voor gemaakt… heb er zin in !
Visstick
Laten we hopen voor de mensen die gebruik maken van een console dat over 4/5 jaar de games nog steeds 30 fps halen en er redelijk goed uitzien.
ikzelf heb de game op pc gespeeld met output naar tv en een controller. Ik vond de game wel goed gedaan al zouden er in de opvolger wel weer meer van de klassieke puzzels terug moeten komen om het nog een tomb raider te laten heten
Nicka187
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-tomb-raider-definitive-performance-analysis
Conclusie is dan ook: For its part, performance on Xbox One is palpably lower - massively so judged by the numbers alone, but the experience itself is more consistent overall."
In mijn ogen is dan ook voor beide systemen het een "barely acceptable" edition.
ultraspaz
(edit: ja dan zou je de pc versie moeten nemen, blabla masterrace etc. , maar het gaat hier over de console versie.)
Bonecrusher1973
ultraspaz
Nicka187
Als jullie de moeite hadden genomen de analyse door te nemen dan zie je dat de framedrops bij de PS4 groter zijn dan bij de XBO. En dat digital foundry wel aanzien heeft op dit gebied. Uiteraard is het makkelijk om het weg te zetten als MS promotie (wat mij direct doet vermoeden dat je een verstokte Sony fanboy bent). Het is tegenwoordig zo populair om de MS of de XBO af te kraken dat mensen af en toe vergeten ook nog kritisch te zijn op de PS4. En nee, ik zeg dit niet als MS fanboy. Ik heb een PS4, een XBO en een PC.
En van 60 fps naar bijna 30 fps ervaar je gewoon als schokkend in tegendeel tot de onzin die jij beweert. Je ervaart het ook als schokkend als de fps van 120 fps naar 60 fps dropt.
De XBO heeft een constantere framerate maar heeft slechts een gemiddelde van 29 fps. De PS4 heeft grotere framerate drops maar wel een gemiddelde van 50 fps.
De enige logisch conclusie blijft in mijn ogen dan ook dan beide versies verre van definitive zijn en je de game nog altijd beter op de PC kunt spelen met een constante 60 fps op 1080p.
De console versies zijn beide even slecht of even goed. Ligt eraan hoe bezwaarlijk je de nadelen vindt.
Ries
x1 is meer een mediabox waar je ook games op kan spelen, ps4 is meer een gameconsole met wat media opties.
ps. ben geen fanboy, had keuze uit beide consoles… ps4 is een bewuste zet geweest voor games.
Nicka187
Ja, want een streaming website als twitch is uiterste betrouwbaar als het om vergelijking van fps gaat van games die gestreamd worden.
Bonecrusher1973
Bonecrusher1973
tip: lees je eigen link nog een keertje door, staat een UPDATE in, zal je verbazen ;)
Nicka187
swaffelpuck-cafe
microsofts xbox1 is gewoon zwakker dan de ps4. dat is geen afkraken maar dat zijn feiten. en dit soort multiplatiform titels bewijzen het al. anders hadden ze er alle twee gelijk uit gezien en 60-50fps gelopen. en dat doet er 1 niet. dus zijn ze niet alle beide goed of slecht. er is er 1 slecht9er) en dat is de xbox 1 versie.
Nicka187
Nicka187
Maar nogmaals de ene versie heeft grote framedrops maar een hogere fps. De andere versie heeft minder grote framedrops maar een lagere fps. Beide versies zijn daarom niet best. Maar dat is voor Sony fans moeilijk te accepteren. Want de XBO is slecht en de PS4 is altijd beter. Wees vooral niet kritisch.
Bonecrusher1973
Nog 1 keertje dan, de PS4 versie dropt nergens onder de 30 fps, dus is ten alle tijden vloeiend, de xbox1 versie kan amper de 30 fps aan, en is daarom gelocked op 30fps met alleen maar drops naar beneden, maar nergens naar boven.
En dan heb ik het inderdaad nog niet over de textures.
De PS3 en 360 versie zijn ook gelocked op 30fps, dus alles wat de PS4 naar boven meepakt met high res textures en op 1080p is gewoon extra performance.
ps
Heb je je eigen link opnieuw doorgelezen, met de 18fps tot 12 fps freezes update van de xboxone…
Nicka187
Die drops naar 18 fps is een andere verklaring voor als je de moeite neemt om op de link te klikken.
Verschil in textures heb ik nergens ter sprake gebracht.
Dus in beide gevallen gewoon slecht. Ik speelde de game vorig jaar op de PC met minimaal 60 fps in 1080p. Deze prestaties is van beide systemen gewoon slecht.