Ondanks dat het er even op leek dat we niets meer van Lara zouden horen na de vijfde Tomb Raider-game, kwam Eidos in het voorjaar van 2002 met de aankondiging dat ms. Croft haar herintrede toch weer zou maken in een spliksplinternieuw avontuur. Geen gebruikelijk duw-, ren- en springwerk, maar een revolutionair nieuwe game die het genre opnieuw zou definieeren. Hieronder lees je onze ervaringen van een weekend lang 'The Angel of Darkness'.

Nadat hoofdrolspeelster Lara Croft in het spel 'Tomb Raider: Chronicles' door haar collega 'Werner Von Croy' voor dood wordt achtergelaten in een Egyptische Tombe, zien we dat onze paardestaart-dame uiteindelijk toch heeft weten te ontsnappen uit het land van de Farao's. Terwijl ze uitleg probeert te halen bij Von Croy, wordt ze plots betrokken bij een moord op de arme man. Is zij de pleger van dit misdrijf of is er een link met de mystereuze 'Monstrum'-moorden die in Parijs plaatsvinden?

Al snel komt Lara tot de ontdekking dat de moorden te maken hebben met vijf schilderijen, ook wel bekend als de 'Obscura paintings'. Een geheime orde probeert deze objecten met alle mogelijkheden te bemachtigen, waardoor je een race tegen de klok af zal moeten leggen doorheen de steden Parijs en Praag. De locaties varieeren van bergdorpjes, mysterieuze ondergrondse tempels, stedeljke locaties, tot militaire installaties en andere high-tech omgevingen. Het verhaal wordt verteld d.m.v. ingame cutscenes waarin je af en toe de keuze hebt tussen enkele antwoorden. In sommige gevallen kan zo'n fout antwoord zelfs tot game-over leiden, wat dan toch wel frustrerend kan zijn.

Nog meer poly's voor Lara Met de toename van de grafische power in onze peeceetjes, heeft ook Eidos al deze rekenkracht niet bepaald onbenut gelaten. Zo werd de oude Tomb Raider-engine in de vuilbak gekieperd en begon het team van Core aan een heuse DirectX 9-powered engine. Dit laatste laat zich vooral zien in de buitengewoon mooie licht- en watereffecten die de levels een extra graad van realisme geven. Zo zijn schijnwerpers daadwerkelijk fel en worden objecten die onder het waterspiegel liggen realistisch vervormd weergegeven. Tot slot zijn er enkele indrukwekkende effecten van de Playstation 2 in de PC-versie te zien. Daarbij moet ik vermelden dat ook mijn 2.4Ghz met Radeon 9700 het af en toe nog moeilijk had met de verschillende focus- en blurr-effecten.

Ook Lara heeft zelf een flinke make-over gehad. Haar borstomvang is nog steeds duidelijk aanwezig en haar overige lichaamsdelen bestaan nu uit een aanzienlijk hoger polygonen-aantal. Ook andere game-karakters zijn goed uitgewerkt, met uitzondering van de Special Ops die je later in het spel zal moeten bevechten. Het aantal wapens in 'The Angel of Darkness' was naar mijn mening wat beperkt, iets wat erop lijkt te duiden dat Eidos deze in petto heeft voor de volgende Tomb Raider-game (die ongetwijfeld zal volgen).

Leveldesign Nu we toch de grafische aspecten van Tomb Raider nalopen, mag ik het development-team van Core graag een complimentje geven voor de levels. Deze zijn namelijk buitengewoon sfeervol en uitgebreid. Zo bestaat een kamer niet alleen uit een bed en tafel, maar zijn de bureau's overladen met kleine prulletjes en zijn zelfs de minder belangrijke kamers overdadig gevuld met objecten. Gecombineerd met de eerder genoemde special effects is deze Tomb Raider een absolute lust voor het oog die niet misstaat wanneer je de kracht van je nieuwe PC wil demonstreren.