Tomb Raider Anniversary (Wii) | Gamer.nl

Het is inmiddels elf jaar geleden datLara Croft haar eerste tombes plunderde. In die elf jaar hebben haar games netzo veel toppen beklommen en zijn deze in net zo veel afgronden gevallen alsLara in de gemiddelde tempel die ze bezoekt. Met Tomb Raider Anniversary heeftde reeks weer een top bereikt, dit keer met een Wii-mote in de hand.Het is deeerste keer dat een Tomb Raider-game voor de Wii wordt uitgebracht, waardooreen remake extra symbolisch is. Want dat is wat Anniversary in feite is, eenremake van het originele spel dat in 1996 verscheen. Maar wel een remake dieerg goed uit de verf komt. De levels zijn volledig opnieuw ontworpen, terwijlze toch hun nostalgie behouden. Anniversary is dan ook uitstekend te spelendoor een ervaren Tomb Raider-speler. Het gevoel van herkenning zal er continublijven en toch voelt het gelukkig niet alsof je het origineel in een grafischnieuw jasje speelt. Daarvoor is de remake gewoon te goed aangepast. Het verhaalen de locaties zijn weliswaar hetzelfde, maar toch zul je ieder level weercompleet opnieuw uit moeten vogelen.Dit uitvogelen is dan ook het leukste element van Tomb Raider-games en ook Anniversary doethier het origineel recht aan. Al klimmend en klauterend ontdek je de prachtigeomgevingen, zoals een complexe Inca tempel en een Griekse tempel waar overigensvreemd genoeg een Romeinse arena onder ligt. De levels zitten vol metingenieuze puzzels, die vaak zo open benaderd kunnen worden dat je soms tijdenbezig bent met uitvogelen waar überhaupt te beginnen. Grafisch ziet Anniversaryer zeer degelijk uit, met als enige opvallende probleem dat de schaduw van Laravrijwel nooit op de plaats is waar je deze zou verwachten. Op dergelijke kleinegrafische foutjes na is het levelontwerp erg mooi en overtuigend.

BesturingHet grote verschil tu en de Wii-versie en de eerdere PlayStation 2-versie is natuurlijk debesturing met de Wiimote. Het overgrote deel van de besturing werkt zoals jezou verwachten. Zo loop je met de analoge stick van de nunchuk, spring je met 'A'en schiet je met 'B'. Het zijn echter de bewegingen met de Wiimote die debesturing een kleine, zij het grotendeels leuke twist geven. Zo kan de cameragestuurd worden met de Wiimote zelf, mits de 'C' op de nunchuk is ingedrukt.Dit werkt allemaal prima, al vergt het zoals met de meeste Wii-games wel enigetijd om eraan gewend aan te raken.De grootste aanpa ing in de besturing is echter het schieten, dat met de Wiimote behoorlijkirritant is geworden. Golden de schietpartijen in de PlayStation 2-versie nogals leuke verademing tu en al dat geklauter, op de Wii zijn ze, zeker in hetbegin, een irritante tu enkomst. Waar je op de PlayStation 2 namelijk kongenieten van de auto-aim die we van de kla ieke Tomb Raider gewend zijn, zulje op de Wii zelf moeten richten. Op zich is dat natuurlijk niet zo'n grootprobleem, maar omdat je gedurende het merendeel van het spel niet echt bezigbent met waar je mikpunt nou eigenlijk rondhangt, resulteert dit in hetpaniekerig zoeken naar datzelfde blauwe minpuntje als je daadwerkelijk wiltgaan schieten. Hoewel dit later in het spel allemaal wat gemakkelijker afgaat, staje zeker niet te trappelen wanneer je weer mag schieten.

Wel leuke toevoegingen in de besturing komen voornamelijk voort uit het gebruik van denunchuk. Zo kun je bijvoorbeeld een grijphaak wegslingeren door de nunchuk snelnaar beneden te bewegen. Vervolgens kan Lara slingeren aan dit touw, maar somsis het ook mogelijk om alleen iets vast te grijpen. Door de nunchuk dan naarboven te bewegen trekt Lara aan het touw om zo deze dingen naar haar toe tetrekken. Ook kun je de nunchuk schudden als een vijand boos op je afstormt.Lara ontwijkt deze dan in een soort bullet-time waardoor je rustig even kuntrichten en zo hopelijk zonder al te veel kleerscheuren uit het gevecht komt.Zelfs zwemmen gaat sneller als de nunchuk geschud wordt. Het zijn grotendeel impele toevoegingen, die op de PS2 veelal met de controller ook konden, maarze geven wel degelijk een leuke extra dimensie aan de Wii-versie.

MinigamesEen Wii-game is natuurlijk niets zonder de nodige minigames en ook in Tomb Raider zijn dezeuiteraard talrijk aanwezig. Over het algemeen lijken de minigames echter vooralingevoerd te zijn om iets met de Wii-functionaliteit te doen. Het lijkt er somsop alsof ontwikkelaars niets beters weten te verzinnen dan zinloze minigamestoe te voegen aan een Wii-port van een spel. De minigames komen meestal neer opde Wii-mote heen en weer bewegen om zo een reliëf van stof te ontdoen. Hetlijkt zo bijna alsof Lara in plaats van een stoere avonturier toch lieverhuisvrouw was geworden.De mini-games breken de game echter niet. Ze voegen alleen helemaal niets toebehalve wat extra gezwaai met de Wiimote. De Wii-versie brengt dan ook nietecht een grotere meerwaarde met zich mee dan zijn PlayStation 2 broertje. Detotale tijd die je door de minigames extra met het spel bezig bent zalmi chien op een totaal van tien minuten uitkomen en is dus verwaarloosbaar.Anniversary is een zeer goede remake van het origineel en zal iedere fan van deserie en van het genre in het algemeen zeker vermaken. Als port is deWii-versie echter niet superieur of minderwaardig aan de andere versies. Heb jealleen een Wii, dan is dit een prima versie van een avontuurlijk spel waarmeeje een aantal zeer vermakelijke uurtjes zult beleven voordat het einde zich aandoet.