Tomb Raider: Anniversary (PSP) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Als je de review van de PS2-versievan Tomb Raider: Anniversary hebt gelezen, weet je dat deze game eengeslaagde remake is geworden van de originele Tomb Raider. Nietalleen nostalgische gevoelens zorgde ervoor dat de game met een nette8 werd beoordeeld, maar ook de vele vernieuwingen speelden mee. TombRaider: Anniversary is inmiddels ook voor de PSP te verkrijgen.PSP-ports van andere consoles leveren over het algemeen minder danoptimale resultaten op, dus we houden ons hart vast.

Hetdoet me goed te zeggen dat de conversie van Tomb Raider Anniversarynaar de PSP wonderwel is geslaagd. Meteen valt al op hoe goed de gameer eigenlijk uitziet op de PSP. Vooral door de hoge resolutie van detextures krijgt het gehele plaatje een kraakheldere uitstraling.Bovendien zien zowel mens als dier (en monster) er overtuigend uit.Wat ook opvalt, is de toename aan detail ten opzichte van deoorspronkelijke versie. De levels zijn ingewikkelder opgezet en ziener veel weelderiger uit dan voorheen. Het is eigenlijk frappant om tedenken dat vroeger een zware PC of een grote console nodig was omdeze game in een veel minder gedetailleerde vorm weer te geven,terwijl het er nu op een handheld zelfs mooier uitziet. Het enige datafdoet aan dit grafisch indrukwekkende plaatje is de onstabieleframerate. Het is geen uitzondering dat het beeld schokkerig begintte bewegen als de camera wordt gedraaid.

Meer rekenkrachtbetekent ook dat de makers meer over hebben om te spelen met deopbouw van de levels. De toegenomen atletische capaciteiten van denog altijd rondborstige Lara Croft spelen dit ook nog eens in dehand, want bepaalde plekken kunnen nu worden bereikt met een zeerhandige grapling hook of door over richels te schuifelen. Dithoudt in de praktijk in dat de voorheen simpele puzzels uit TombRaider veel dieper zijn en meer denkwerk en reactievermogen vereisen.Wel is de algemene lay-out van de levels gelijk gebleven en ook depuzzels zijn in de basis nog steeds te herkennen als van toen in dejaren '90. De nostalgie gaat dus niet verloren, maar een stukjeuitdaging wordt wel toegevoegd.

De besturing is voor de PSPenigszins aangepast. De tweede analoge stick mist immers en defunctie die er op de console aan verbonden is moet door andereknoppen worden overgenomen. Het gevolg hiervan is dat de mogelijkheidom vrij rond te kijken niet meer zo goed werkt als op de consoles.Links en rechts kijken is in de PSP-versie losgekoppeld van op enneer kijken. Het eerste kan worden gedaan door de schouderknoppen tegebruiken, terwijl het laatste is te doen door driehoekje plus deanaloge stick te gebruiken. Vooral tijdens gevechten met deverschillende inheemse diersoorten kan het onhandig zijn dat je nietop en neer kan kijken om te zoeken naar een veilige richel. Deanaloge stick wordt immers al gebruikt om jezelf in veiligheid tebrengen. Als je toch besluit de strijd aan te gaan, is het makkelijkom de vijand in het zicht te houden. Druk gewoon de tweeschouderknoppen in en je vizier lockt zich op dedichtstbijzijnde vijand. Door daarna op één van deschouderknoppen te drukken, is op de volgende vijand te locken. De camera wil ondanks dit systeem wel eens tegenwerken en is niet optimaal te noemen.

Door te locken en te strafen is het niet eenszo moeilijk om de vijanden te verslaan. De meeste zijn niet snelgenoeg om je te raken en als ze in de buurt komen, is het soms ookmogelijk om via een slow-motion-scène efficiënt afte rekenen met de achtervolger. Moeilijk wordt het dus nooit, maareen aantal legendarische vijanden zoals de T-Rex en de latere baas inde ruïnes van Egypte toveren automatisch een lach op je gezicht.Zelfs voor de mensen die het origineel niet eerder hebben gespeeld,zorgen deze vijanden voor een aloude en beproefde adrenalinekick.

Tomb Raider Anniverary is in praktischalle opzichten de uitzondering op de regel dat PSP-ports moeteninleveren op kwaliteit. Zelfs alle extra's uit de consoleversies zijnpresent in deze versie. Het meest intere ante extraatje is toch welde commentaartrack van de makers die je tijdens het spelen uitleggeeft over het tot stand komen van de game. Cheats, artwork en anderekostuums zijn ook aanwezig en je kunt niets anders dan concluderendat we op een overdaad aan extra's getrakteerd worden. Veel ervanzijn ook duidelijk gericht op de oudere gamers die het origineelhebben gespeeld.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou