Als je de review van de PS2-versie van Tomb Raider: Anniversary hebt gelezen, weet je dat deze game een geslaagde remake is geworden van de originele Tomb Raider. Niet alleen nostalgische gevoelens zorgde ervoor dat de game met een nette 8 werd beoordeeld, maar ook de vele vernieuwingen speelden mee. Tomb Raider: Anniversary is inmiddels ook voor de PSP te verkrijgen. PSP-ports van andere consoles leveren over het algemeen minder dan optimale resultaten op, dus we houden ons hart vast.

Het doet me goed te zeggen dat de conversie van Tomb Raider Anniversary naar de PSP wonderwel is geslaagd. Meteen valt al op hoe goed de game er eigenlijk uitziet op de PSP. Vooral door de hoge resolutie van de textures krijgt het gehele plaatje een kraakheldere uitstraling. Bovendien zien zowel mens als dier (en monster) er overtuigend uit. Wat ook opvalt, is de toename aan detail ten opzichte van de oorspronkelijke versie. De levels zijn ingewikkelder opgezet en zien er veel weelderiger uit dan voorheen. Het is eigenlijk frappant om te denken dat vroeger een zware PC of een grote console nodig was om deze game in een veel minder gedetailleerde vorm weer te geven, terwijl het er nu op een handheld zelfs mooier uitziet. Het enige dat afdoet aan dit grafisch indrukwekkende plaatje is de onstabiele framerate. Het is geen uitzondering dat het beeld schokkerig begint te bewegen als de camera wordt gedraaid.

Meer rekenkracht betekent ook dat de makers meer over hebben om te spelen met de opbouw van de levels. De toegenomen atletische capaciteiten van de nog altijd rondborstige Lara Croft spelen dit ook nog eens in de hand, want bepaalde plekken kunnen nu worden bereikt met een zeer handige grapling hook of door over richels te schuifelen. Dit houdt in de praktijk in dat de voorheen simpele puzzels uit Tomb Raider veel dieper zijn en meer denkwerk en reactievermogen vereisen. Wel is de algemene lay-out van de levels gelijk gebleven en ook de puzzels zijn in de basis nog steeds te herkennen als van toen in de jaren '90. De nostalgie gaat dus niet verloren, maar een stukje uitdaging wordt wel toegevoegd.

De besturing is voor de PSP enigszins aangepast. De tweede analoge stick mist immers en de functie die er op de console aan verbonden is moet door andere knoppen worden overgenomen. Het gevolg hiervan is dat de mogelijkheid om vrij rond te kijken niet meer zo goed werkt als op de consoles. Links en rechts kijken is in de PSP-versie losgekoppeld van op en neer kijken. Het eerste kan worden gedaan door de schouderknoppen te gebruiken, terwijl het laatste is te doen door driehoekje plus de analoge stick te gebruiken. Vooral tijdens gevechten met de verschillende inheemse diersoorten kan het onhandig zijn dat je niet op en neer kan kijken om te zoeken naar een veilige richel. De analoge stick wordt immers al gebruikt om jezelf in veiligheid te brengen. Als je toch besluit de strijd aan te gaan, is het makkelijk om de vijand in het zicht te houden. Druk gewoon de twee schouderknoppen in en je vizier lockt zich op de dichtstbijzijnde vijand. Door daarna op één van de schouderknoppen te drukken, is op de volgende vijand te locken.  De camera wil ondanks dit systeem wel eens tegenwerken en is niet optimaal te noemen.

Door te locken en te strafen is het niet eens zo moeilijk om de vijanden te verslaan. De meeste zijn niet snel genoeg om je te raken en als ze in de buurt komen, is het soms ook mogelijk om via een slow-motion-scène efficiënt af te rekenen met de achtervolger. Moeilijk wordt het dus nooit, maar een aantal legendarische vijanden zoals de T-Rex en de latere baas in de ruïnes van Egypte toveren automatisch een lach op je gezicht. Zelfs voor de mensen die het origineel niet eerder hebben gespeeld, zorgen deze vijanden voor een aloude en beproefde adrenalinekick.

Tomb Raider Anniverary is in praktisch alle opzichten de uitzondering op de regel dat PSP-ports moeten inleveren op kwaliteit. Zelfs alle extra's uit de consoleversies zijn present in deze versie. Het meest interessante extraatje is toch wel de commentaartrack van de makers die je tijdens het spelen uitleg geeft over het tot stand komen van de game. Cheats, artwork en andere kostuums zijn ook aanwezig en je kunt niets anders dan concluderen dat we op een overdaad aan extra's getrakteerd worden. Veel ervan zijn ook duidelijk gericht op de oudere gamers die het origineel hebben gespeeld.