Tokyo Mirage Sessions #FE | Gamer.nl

Tokyo Mirage Sessions #FE | Gamer.nl

Tokyo Mirage Sessions #FE werd oorspronkelijke aangekondigd als een rpg voor Wii U waarin Nintendo’s Fire Emblem- en Atlus’ Shin Megami Tensei-serie samenkomen. Na een lange stilte rondom de samenwerking onthulden de eerste screenshots dat de game zijn inspiratie niet voornamelijk putte uit deze series, maar juist uit de verreweg meest populaire serie van Atlus: Persona. Na een ontwikkelperiode van ruim vijf jaar spelen we dan eindelijk deze unieke rpg - althans, uniek op papier.

In de praktijk brengt brengt Tokyo Mirage Se ions #FE, dat overigens een onnodige mond vol is, weinig nieuws naar de tafel. Zeker met een setting als Tokio, een verhaallijn volledig toegespitst op de Japanse muziek- en idolindustrie en het gebruiken van de Japanse stemacteurs, is het duidelijk dat de ontwikkelaars een specifieke doelgroep voor ogen hebben. Diezelfde doelgroep is echter volledig ingewijd in de wereld van jrpg’s en kennen hoogstaande games in het genre, zoals Persona, als hun eigen achtertuin. In het verlengde hiervan proberen Nintendo en Atlus mee te liften op het succes van die serie op een ander platform, maar de game laat op een aantal vlakken behoorlijk te wensen over.

Tokyo Mirage Se ions FE

Idolensfeer

Tsubasa Oribe is een energieke meid met de ambitie om popidool te worden. Daarmee probeert zij in de voetsporen van haar zus te treden, die vijf jaar eerder op mysterieuze wijze tijdens een voorstelling verdween. Hoofdpersonage Itsuki Aoi is beduidend minder geïntere eerd in de wereld van idolen, maar steunt Tsubasa om haar droom te verwezenlijken. Ze hebben afgesproken bij een talentenjacht, die Tsubasa’s dromen omtovert tot haar erge nachtmerries. Op vergelijkbare wijze als haar zus verdwijnt ze nu zelf in het niets, maar springt Itsuki haar achterna en ontdekt een nieuwe dimensie: de Idolasphere.

De Idolasphere is vergelijkbaar met de Midnight Channel van Persona 4: het is een surrealistische versie van de realiteit waarvan de inwoners, zogenaamde Mirages, mensen naar ontvoeren en aldaar hun Performa oogsten. Performa is de potentie van mensen om hun dromen te realiseren. Niet alle Mirages zijn echter uit op Performa; sommige sluiten allianties met de gestrande mensen en vechten aan hun zijde. Voor deze vriendelijke Mirages, zoals Chrom en Tharja uit Fire Emblem Awakening en Caeda uit Shadow Dragon, is de Idolasphere echter net zo verwarrend. Ook zij proberen te achterhalen hoe zij terug kunnen keren naar hun eigen wereld.

Tokyo Mirage Se ions FE
Tokyo Mirage Se ions FE
Tokyo Mirage Se ions FE

Raad van Fortuin

Nadat Itsuki en Tsubasa weten terug te keren naar het echte Japan, worden zij gescout door de producer van talentenbureau Fortuna Entertainment. Daar ontdekt het tweepaar dat Fortuna eigenlijk een vereniging voor Mirage Masters is; hun vriend Touma, die een toekomst als acteur ambieert, en Tsubasa’s grote idool Kiria zijn kennelijk ook Mirage Masters. Vanaf dat moment kan Tsubasa zich volledig storten op haar carrière als idool en wordt Itsuki meegesleurd in een wondere wereld waar hij verder totaal geen intere e heeft.

Zoals inspiratiebron Persona bestaat Tokyo Mirage Se ions #FE grofweg uit twee delen: enerzijds het dagelijks leven in Tokio, waarbij Tsubasa le en volgt bij full-time otaku en choreograaf Barry, terwijl Itsuki banjert door de straten van Shibuya om zijn leven vorm te geven. Ondertu en stuit hij op sidequests, waarbij de gamepad fungeert als smartphone. Hierop komen berichten van andere Mirage Masters binnen in de vorm van een chatapplicatie. Anderzijds is er elk hoofdstuk iemand die gered moet worden uit de klauwen van de kwaadaardige Mirages, waardoor Itsuki en twee Fortuna-collega’s terechtkomen in een nieuwe Idolasphere.

Tokyo Mirage Se ions FE

Wapendriehoek

Het vechtsysteem is eveneens bekende koek. In de Idolasphere kan Itsuki eenvoudig vijanden meppen om het gevecht in het voordeel van zijn team te starten, ook al wordt deze extra beurt willekeurig uitdeeld. De gevechten zelf nemen plaats op een rond podium, waarbij de driekoppige party zichzelf fuseert met hun Mirages en in deze zogeheten Carnage Mode de vijand omcirkelt. Gevechten ontvouwen zich turn-based waarbij je kiest uit fysieke of magische aanvallen. Beide manieren van aanvallen kun je gebruiken om de zwakke plek van de vijand uit te buiten. Fysieke aanvallen volgen de principes van Fire Emblems traditionele wapendriehoek, waarbij Itsuki’s zwaard sterk is tegen vijanden met bijlen maar juist moet oppa en tegen speren. Magische aanvallen houden vast aan Persona, waarbij je stapsgewijs ontdekt hoe een vijand reageert op vuur, ijs, bliksem of wind.

Het raken van een zwakke plek activeert een Se ion Attack, waarbij teamleden elkaar opvolgen en de vijandige partij tot moes slaan. Bovenstaande regels gelden echter ook andersom, waardoor je het risico loopt veel voortgang kwijt te raken als je niet regelmatig opslaat. Bovenin het scherm zit de SP-meter verborgen, die langzaam volloopt bij elke zwakke plek die je raakt. Als de meter eenmaal vol zit, krijg je een Special Performance-punt en begint de meter opnieuw vol te lopen. Deze punten kun je inzetten voor een krachtige aanval waarbij Mirage en Mirage Master tegelijkertijd aanvallen.

Tokyo Mirage Se ions FE
Tokyo Mirage Se ions FE
Tokyo Mirage Se ions FE

Sterrenkracht

Ervaringspunten zorgen ervoor dat de Master naar nieuwe levels groeit en de Mirage nieuwe magische aanvallen leert. Deze aanvallen zijn afkomstig van het wapen dat de Master op dat moment gebruikt. Zodra alle aanvallen geleerd zijn, is het verstandig om nieuwe te maken. Dit gebeurt in het Bloom Palace, een mystieke ruimte die bereikbaar is via Fortuna Office, waar bevriende Mirages vrij kunnen bewegen. Gastvrouw Tiki, het kleine draakmeisje uit Fire Emblem, gebruikt restanten van vijanden om nieuwe wapens te maken. Ook gebruikt zij de sterrenkracht van Fortuna-leden, die zij verdienen met korte maar krachtige gevechten, om hen speciale aanvallen te leren.

Doordat Tokyo Mirage Se ions #FE met zoveel spelmechanieken werkt, vergt het behoorlijk wat tijd om alle systemen onder de knie te krijgen. Uiteindelijk belonen die inspanningen je met een diepgaand en veelzijdig vechtsysteem dat zich kan meten met Persona. De algehele vertelling en personages blijven echter hopeloos achter. Het verhaal ontvouwt zich door beknopte hoofdstukken waarin een ontvoerd personage gered moet worden uit de klauwen van kwaadaardige Mirages. Er wordt weinig aandacht besteed aan het overkoepelende verhaal waarin het mysterie rondom de Idolaspheres de leidraad vormt. In plaats van meer aandacht te besteden aan de setting van de idolindustrie die Tokyo Mirage Se ions #FE zo uniek maakt, vertelt het een dertien in een dozijn-verhaal over het redden van de wereld.

Tokyo Mirage Se ions FE

Vermoeiend

Het merendeel van de personages is een samenraapsel van clichés en stereotypen. Hoofdpersonage Itsuki heeft net zo weinig ambities als ruggengraat en vormt daarmee een schril contrast met Tsubasa, voor wie elk gesprek een emotionele achtbaan is gedurende de eerste hoofdstukken. De onnatuurlijk uitbundige bewegingen tijdens de matig schreven dialogen, die bovendien veel te lang doorgaan, zorgen ervoor dat de daadwerkelijke verhaalkant van Tokyo Mirage Se ions #FE eerder vermoeiend dan inspirerend is. De game biedt geen enkele stimulans om verder te spelen.

De lokalisatie laat op bepaalde punten ook te wensen over. De personages leveren tijdens gevechten constant commentaar op elkaar en vijanden, maar geen van deze Japanse kreten zijn vertaald. Hierdoor vraag je je gedurende de game af waarom Itsuki telkens ‘ichika-bachika’ roept bij elke vijand die je selecteert. De censuur roept eveneens vragen op. Tsubasa’s standaard Carnage-outfit kent een enorm decolleté, terwijl een vrij te spelen trouwjurk als kostuum haar volledige huid inclusief inkijk bedekt in een bodysuit. Dit doet niet alleen erg onnatuurlijk aan, maar geeft ook een vertekend beeld van wat Nintendo probeert te bereiken met deze aanpa ingen.

Tokyo Mirage Se ions #FE is vanaf 24 juni verkrijgbaar voor Wii U.