Toki Tori (WiiWare) | Gamer.nl

Mensen die gratis flashgames op internet op waarde weten te schatten, zullen waarschijnlijk helemaal wild worden van WiiWare. Op Nintendo's nieuwe service komen verschillende uitermate originele titels uit. Vaak zijn deze wat aan de korte kant, maar wel erg verra end en grafisch best aantrekkelijk. De Nederlandse ontwikkelstudio Two Tribes is al met de lancering aanwezig op het nieuwe platform met een remake van Toki Tori voor de GameBoy Color. Het gaat hier om een ogenschijnlijke simpel puzzelspelletje dat natuurlijk veel meer van de speler verwacht dan op het eerste gezicht lijkt.

Het concept van Toki Tori is, zoals dat eigenlijk hoort bij puzzelgames, zo simpel dat het met gemak uit te leggen valt. Je bestuurt een kuiken, wiens naam tevens functioneert als naam van de game, en gaat op zoek naar verloren eieren. In elk level, iets meer dan één scherm groot, zijn een paar van die eieren te vinden. Als speler zie je ze gelijk, maar hoe je de kuiken alle eieren laat oppakken, is een heel andere kwestie.

Met de Wiimote klik je op een plek op het scherm waar Toki Tori heen moet lopen. Hij kan alleen naar links, rechts of beneden en dus niet op hogere plekken klimmen of over afgronden springen. Vaak staan de eieren die je moet grijpen om een level uit te spelen, juist op de plekken die moeilijker bereikbaar zijn. Daarvoor heb je verschillende moves, waarvan je aan het begin van het level kunt zien hoeveel je er van kunt gebruiken in dat level. Zo heb je de mogelijkheid een brug te bouwen om daar overheen te lopen, je te teleporteren naar een nabijgelegen platform of van een in de weg lopende vijand een bewegingsloze ijsblok te maken.

In de eerste wereld, een bosrijke omgeving, zul je zonder al te veel moeite naar de volgende uitdaging sprinten. Er worden veel nieuwe mogelijkheden ter beschikking gesteld en de uitdagingen zijn vrij simpel gehouden om beginnende spelers niet te overweldigen en je wegwijs te maken in de mogelijkheden van het spel. Eenmaal aangekomen bij de lugubere omgevingen van de tweede wereld, het spookkasteel, krijg je als speler beduidend pittigere levels voor je kiezen. We zijn niet de beroerdste om toe te geven dat ook wij een aantal keer stevig vastliepen. Je kunt dan in geval van nood een joker inzetten, zodat je door mag naar het volgende level. Je krijgt de joker pas weer terug als je het level waar je hem hebt ingezet hebt uitgespeeld.

In totaal bevat Toki Tori vier werelden, allemaal gevuld met tien levels en een aantal oefenlevels voor de nieuwe moves die je spelenderwijs krijgt toebedeeld. Bewonderenswaardig is dat bij het uitspelen van een wereld er een aantal extra moeilijke variaties op eerdere levels ter beschikking komen. Dit geeft de spelers die al flink hebben geoefend met Toki Tori een extra beloning in de vorm van nog meer speelplezier.

De afwerking van Toki Tori is iets minder. Grafisch heeft de game mi chien te veel weg van een standaard flashgame, met fel kleurgebruik dat af en toe met elkaar vloekt. Het kuikentje dat je bestuurt is zelf ook niet een bijzonder charismatisch wezen, eerder een tweederangs karakter die ze bij de audities van een nieuwe platformer hebben afgewezen. De omgevingen worden per wereld eigenlijk steeds weer hergebruikt. En de game houdt niet de snelheid waarmee je een level uitspeelt bij, wat de speelduur nog meer ten goede zou komen.

Al deze dingen halen het algemene cijfer wat naar beneden, maar te zwaar er aan tillen zou een fout zijn. Het is een lekker wegspelende puzzelgame en we zijn ergens al blij dat er verschillende thema's aan de werelden vast zitten en er een behoorlijk aantal levels zijn. Verder is er een grappige extra feature in het spel verwerkt: kom je als speler bij een bepaald punt in het spel, dan wordt er een brief met foto naar het prikbord in het menu van je Wii gestuurd. We kunnen ons voorstellen dat de gemiddelde gamer hier weinig om zal geven, maar zeker voor kinderen is het een leuke toevoeging. Nog leuker is dat je, een beetje zoals in Super Mario Galaxy, er een Wiimote bij kunt pakken om je medespeler te helpen.