TimeShift | Gamer.nl

Wie de ontwikkeling van TimeShift gevolgd heeft, weet dat de game een moeizame cyclus achter de rug heeft. Eerst was de game in ontwikkeling voor alleen de PC, waarna ook de Xbox- en Xbox 360-versies werden aangekondigd. De Xbox-versie van de game werd echter geschrapt, omdat de ontwikkelaar zich volledig wilde focu en op de next-gen systemen. De PS3 behoorde hier ook toe. Ontwikkelaar Sabre zag de game in de handen van een andere uitgever komen, maar kon daardoor wel langer door blijven werken aan de game. Langzaam maar zeker veranderde de game en ook de vrijgegeven footage deed na de teleurstellende eerste beelden de hoop doen opleven. Een demo liet zien dat we mi chien wel eens te maken konden hebben met een goede game!

TimeShift is geen moeilijke game om onder woorden te brengen. Je neemt een hypermodern pak dat in staat is de tijd te manipuleren. De functies 'slow', 'pauze' en 'rewind' maken onderdeel uit van de mogelijkheid van het pak om de tijd te kneden. Nu is het zo dat het pak vroeger nog krachtiger was, maar door een beschadiging die is opgetreden na een tijdsprong, zijn de eerder genoemde krachten over. De tijdsprong die moest worden gemaakt, transporteerde de speler naar een alternatieve werkelijkheid, nadat een 'evil genius' genaamd Krone met een eerder model van het pak deze werkelijkheid onderdrukt om er de heerser te worden. Er moet alles op alles worden gezet om Krone tegen te houden. Extreme veranderingen in het tijdcontinuüm die door Krone worden veroorzaakt, kunnen namelijk zorgen voor catastrofale gevolgen in de huidige en alternatieve werkelijkheid. Oké, niet bijster diep dus. En dat zal het later in de game ook niet worden.

Ontwikkelaar Sabre heeft zich goed weten te redden met het concept van tijd. De drie functies werken en je wordt uitgenodigd om ze vooral veel te gebruiken. En dat is uiteindelijk ook het geval. Tijdens gevechten kun je allerlei strategieën gebruiken om je vijand neer te knallen. In de praktijk komt het erop neer dat je vooral slow en pauze veel gebruikt. Deze stellen je in staat veel sneller te bewegen dan de vijand en deze daarop makkelijk neer te kunnen schieten. Pauze brengt ook nog eens het voordeel met zich mee dat het wapen van een vijand kan worden afgepakt en tegen hem kan worden gebruikt. Niets doen is ook een optie, met als gevolg dat je ontwapende tegenstander ineen kruipt van angst, of naarstig op zoek gaat naar een ander wapen. Er zijn veel mogelijkheden om je tegenstander zo creatief mogelijk om te brengen. De manier die het meeste voldoening geeft is toch wel het gooien van een granaat naar een groep vijanden terwijl de wereld op pauze staat. De granaat bevindt zich na het gooien in een vroege staat van ontploffing, terwijl Jan en Piet nog steeds op jou staan gericht. Het vooruitzicht is heerlijk en de uiteindelijke uitwerking ook. Als de wereld weer op play staat, knalt de granaat helemaal uit elkaar en vliegen de lichaamsdelen om je oren.

Het komt de game zeer ten goede dat het kernaspect, namelijk het manipuleren van tijd, zo goed is uitgewerkt. Dit geldt ook voor de momenten dat er niet gevochten hoeft te worden. TimeShift zit namelijk vol met puzzels die met behulp van tijdreizen moeten worden opgelost. De puzzels zijn echter niet bijster ingewikkeld te noemen, en weten door gebrek aan variatie niet volledig te overtuigen, een paar originele vondsten daargelaten. Het is tijdens het oplo en van puzzels dat ook de rewind-functie zijn kop op doet steken. De rewind-functie is bijvoorbeeld bijzonder handig wanneer een object naar zijn oorspronkelijke positie moet worden terug gehaald. Deze functie is ook tijdens gevechten te gebruiken, maar dit gebeurt praktisch nooit. De andere twee functies voldoen in de meeste situaties en het is onnodig om de derde functie te gebruiken. Dit is jammer, aangezien rewind daardoor veel te weinig wordt gebruikt.

De wapens in TimeShift zijn net als het verhaal: niet bijster origineel. Ze voelen echter wel goed aan en het is een genot ze te gebruiken in combinatie met de mogelijkheden tot tijdmanipulatie. Het pistool, de shotgun en de a ault gun behoren tot de wapens die praktisch meteen tot je beschikking staan. Later komen andere wapens tot je beschikking, waaronder een kruisboog, rocket launcher en uiteindelijk ook krachtige energiewapens. De uitwerking van de meeste wapens op de vijand is niet al te smakelijk. Minimaal vliegen de bloedspetters in het rond en in de meeste gevallen is een explosie van lichaamsdelen en lichaamsvocht het gevolg. Het is lekker overdreven en kan in combinatie met de tijdfuncties tot komische situaties leiden. De meer krachtige wapens die later in de game te verkrijgen zijn, zorgen voor nog leukere situaties, maar maken de game ook veel makkelijker. In combinatie zijn er geen echte nadelen verbonden aan deze wapens en ook de overvloed aan munitie zorgt ervoor dat het niet veel moeite kost de meeste vijanden neer te leggen.

De tegenstanders hebben wel een goede AI meegekregen die het je moeilijk zou kunnen maken. In een open situatie proberen ze je te flanken en wanner ze onder vuur liggen weten ze zich bijzonder goed te verstoppen. Als ze echter niet op hun plek blijven zitten, lopen ze toch wel weer recht op je af, zodat ze makkelijk neer te schieten zijn. Makkelijk blijft toch een relatieve term, want als je je tijdkrachten niet goed gebruikt, leg je al gauw het loodje. Het is wel een tegenvaller dat er maar zo weinig variatie zit in de tegenstanders. De standaard grunt is toch wel de tegenstander die je het meest zult zien. Later worden de vijanden zeker intere anter als blijkt dat een aantal ook de tijd kunnen vertragen of stil kunnen zetten. Voor deze vijanden geldt echter wel weer hetzelfde principe: zet de tijd stil of vertraag het en ze worden kwetsbaar. Meer afwi eling was wel welkom geweest.

De online multiplayer mode van TimeShift is bijzonder compleet te noemen. Natuurlijk zijn er de standaard gameplaymodes met een paar variaties erop, maar praktisch elke optie is aan te pa en. Welke wapens er kunnen worden gebruikt, de schade van deze wapens, maar ook welke wapens aan de start van een match worden gebruikt. De zwaartekracht is ook nog eens aan te pa en. De multiplayer heeft wel de typische stijl van Unreal en Quake, wat betekent dat je vooral in kleine levels al springend op elkaar schiet. Het is een stijl die niet iedereen zal aanspreken. Een groot voordeel ten opzichte van veel andere games is dat je van je Xbox 360 ook een dedicated TimeShift-server kunt maken. Je krijgt zelfs een achievement als je een game lang genoeg host.

Als we kijken naar het plaatje dat op het scherm wordt getoverd, kunnen we concluderen dat TimeShift in positieve zijn grote stappen heeft gedaan. De graphics zijn lekker strak en sommige effecten zorgen voor wow-momenten. Als je bijvoorbeeld in de buurt bent van een explosie vervormt de omgeving op een overtuigende wijze rond deze explosie. Ook tijdens het manipuleren van de tijd sta je een aantal keren te kijken van de kleine details die in de game zitten. En dit allemaal met een lekkere soepele framerate. Het moet wel worden gezegd dat de stijl van de game een beetje saai en inconsequent is. Een aantal voertuigen lijken namelijk niet echt te pa en in de algehele stijl van de game en ook een aantal levels is aan de saaie kant. Over de gehele linie presteert de game toch heel behoorlijk. Dit geldt ook voor het geluid. De wapens klinken lekker en omgevingsgeluiden zorgen voor een goed gevoel van immersie. De vijand heeft bovendien een afwi elende woordenschat die ervoor zorgt dat ze niet te vaak in herhaling vallen. Zelfs de voice-cast is van een dergelijke kwaliteit dat het niet onder doet van de meer high profile games.

Tot slot

Het is jammer dat TimeShift net nu moet uitkomen. De game heeft namelijk een enorm sterke line-up om tegen op te vechten en de kans is groot dat maar weinig mensen deze game verkiezen boven de games die in november uitkomen. Toch is het de moeite waard om TimeShift in het achterhoofd te houden. Als er later in het jaar een kleine droogte valt in het aanbod van games, is deze game zeker de moeite waard om uit te proberen. De extra tijd die Sabre heeft gekregen om deze game verder te polijsten heeft de kwaliteit zeker goed gedaan. Dit kan overigens niet voorkomen dat er een straaltje budgetbak-gehalte doorschemert, maar dit is gezien de leuke gameplay best wel te vergeven.