Tiger Woods PGA Tour 10 (Wii) | Gamer.nl

Onlangs recenseerden we Tiger Woods PGA Tour 10 voor de Xbox 360 en de PlayStation 3, zondermeer een uitstekende golfgame. Toch voelt golfen met een analoge stick nog niet als echt golfen. De Wiimote biedt in dat opzicht meer potentie. Een reden temeer om onze aandacht ook te vestigen op de Wii-versie van het spel.

Om uit te zoeken of de Wii-versie wel in de buurt komt van echt golfen, namen we de proef op de som door een echte golfer uit te nodigen. Ondergetekende mocht het opnemen tegen een casual gamer die zowat iedere zondag op de golfbaan is te vinden. Een eitje voor een doorgewinterde gamer zou je denken, maar niets is minder waar. Al na de eerste hole lijkt de golfervaring het toch te winnen van de game-ervaring. Sterker nog, na een hole of drie staat het in punten vier voor de golfer tegen één voor de gamer. Gelukkig was de strijd nog niet gestreden en wisten we onze achterstand nog om te buigen in een gelijkspel. Uiteindelijk capituleerden we pas na een double bogey op de laatste en besli ende hole.

Na deze enerverende pot golf is de conclusie duidelijk: Tiger Woods PGA Tour 10 voor de Wii weet het golfgevoel als nooit tevoren over te brengen. Dit komt voor een groot deel door de Wii MotionPlus, die zorgt voor een zeer natuurgetrouwe ervaring omdat de precisie van je slag veel hoger ligt dan bij de standaard Wiimote. Die precisie heeft dan vooral betrekking op de manier waarop je een draw of een fade slaat, oftewel: een bal met een effect naar links dan wel naar rechts slaan. Dankzij een handig schermpje zie je namelijk direct of jouw club de bal wel op de juiste manier raakt. Bovendien kun je aan het einde van de slag (dus het moment dat je de bal net gaat raken) nog kiezen voor een draw of fade. Met de standaard Wiimote staat dat al vast aan het begin van je slag.

Het apparaatje zorgt er tevens voor dat je direct ziet wat je fout doet zodat je daar meteen op kunt anticiperen. Sla je de bal teveel naar links, dan zie je dat meteen en heb je snel wel de juiste beweging te pakken. Deze directe manier van feedback zorgt ervoor dat beginners het spel redelijk snel onder de knie kunnen krijgen. Overigens is de game zonder MotionPlus ook gewoon speelbaar, maar wordt het eigenlijke golfspel door het apparaatje op een dermate positieve manier beïnvloed dat het overduidelijk onze voorkeur heeft.

Bedoeld voor iedereen

Tiger Woods PGA Tour 10 gaat op een prettige manier om met de verschillende speelniveau's van de gamers. De pot die we speelden tegen een ervaren golfer laat al zien dat ook een golfer zonder game-ervaring uit de voeten kan met deze game, maar er zijn natuurlijk ook gamers zonder golfervaring. Juist voor deze gamers hebben de makers de All Play-moeilijkheidsgraad in het leven geroepen. Dit niveau is duidelijk bedoeld voor de onervaren spelers. Een slagboog laat precies zien waar de bal gaat landen. Veel eenvoudiger kan het spel eigenlijk niet worden.

Maar je kunt het spel ook zo moeilijk maken als je zelf wilt. Met een profe ionele golfer aan de knoppen kun je de hulp van de computera istentie uitschakelen. Je slagen moeten op dit niveau bijna perfectie naderen om op de juiste plek te belanden. Niet alleen je inzicht moet dus goed zijn, maar ook je slaghouding. Tu en de All Play-optie en het hoogste niveau zit ook nog een gulden middenweg die zorgt voor een gezonde uitdaging, zonder dat je de perfecte afslag nodig hebt om een toernooi als winnaar af te sluiten.

Deze aanpak zorgt ervoor dat de game in feite door een breed publiek te spelen is. Golf is nu eenmaal een sport die niet bij iedereen tot de verbeelding spreekt, maar door de manier waarop de sport in PGA Tour 10 wordt gepresenteerd, zullen niet-golfers wellicht iets sneller naar deze titel grijpen. Bovendien wordt het Wii-publiek door EA niet gestigmatiseerd en is de uitgever zich er wel degelijk van bewust dat er ook Wii-bezitters zijn die wel van een uitdaging houden.

Het juiste golfgevoel

Heb je eenmaal de juiste slag te pakkendan wordt het tijd om je golfvaardigheden in de praktijk te brengen. Ende carrièremodus is daarvoor de ideale plek. Deze modus verschilttrouwens niet zo heel veel van de Xbox 360- en PlayStation 3-versie, alzijn de menu's op de Wii net een beetje eenvoudiger gemaakt enoverzichtelijker. Het blijft tenslotte de bedoeling om gewoon jewedstrijden te spelen en de Wii bewijst dat zoiets ook kan zonder al teveel poespas.

Net als in de andere versies maak je in de carrièremodus een speler aan, om die vervolgens door een seizoen van challengers, qualifiers enhoofdtoernooien tot de beste golfer ter wereld te laten uitgroeien.Jammer genoeg is Tiger Woods ook in deze versie net even wat te sterkgemaakt, maar buiten dat biedt de carrièremodus meer dan voldoendespelplezier. Je speler wordt steeds beter, maar ook jijzelf krijgt de'slag' steeds beter te pakken.

Heb je na een slopend seizoen nog puf over of miste je toch nog een beetje een uitdaging, dan kun je jezelf wagen aan de Tournament Challenges.Deze uitdagingen laten je bijvoorbeeld slagen nabootsen van bekendespelers. Wie alle offline modi met succes heeft afgerond kan zichvervolgens gaan wagen aan de Live Tournaments, waarin jedagelijks of wekelijks speelt tegen de beste (digitale) golfers terwereld. Extra detail: de digitale toernooien vinden plaats op preciesdezelfde tijden als de echte wedstrijden..

De onvermijdbare minigames

DeWii staat bij veel casual gamers thuis, dus er moet meer in zitten daneen back 9 op Pebble Beach of een rondje US Open. Vandaar dat het spelook een hele lading minigames bevat. Deze minigames zullen voor deminder ervaren spelers een groot gedeelte van het spelplezier vormen,omdat ze eenvoudiger te verhapstukken zijn dan een volledige wedstrijdvan achttien holes. De grootste publiektrekker wordt dit jaar gevormddoor de geheel nieuwe Disc Golf-modus. Deze modus stelt jou in staat omalle golfbanen te bespelen met, jawel, een frisbee. Frisbeeën isvolgens EA namelijk een van de snelst groeiende sporten in Amerika. Hetdoel is simpel: gooi in zo min mogelijke worpen je frisbee in eenijzeren mand.

Hetzal niemand verbazen dat dit een stuk eenvoudiger is dan golfen, maarergens is deze modus best een beetje verslavend. Frisbeeën is sowiesoal leuk en al helemaal zonder het risico om in een hondendrol testappen. Ook de rest van de minigames zijn goed voor een leuke strijdtu en jou en je medespelers. In een speciale partymodus kun jeuitmaken wie de beste 'mini-game-golfer' is. Niet alle minigames zijnvan hetzelfde niveau, maar het plezier van Disc Golf en een geinigeCapture the Flag- en Mini-Putt-variant maken veel goed.

TigerWoods PGA Tour 10 heeft ons aangenaam verrast. De Wii wordt niet echtgezien als een console die diepe simulaties biedt, maar weet met dezegame een uitstekende nabootsing van de sport neer te zetten. De gameheeft geen moeite zich aan te pa en aan het niveau van de spelers enbiedt voldoende spelplezier voor zowel de totale golfleek als de gamerdie naast zijn controller ook altijd een golfclub bij zich draagt. DeWii MotionPlus bewijst in deze game zijn meerwaarde als toevoeging opde al goed werkende Wiimote. Met dit mooie weer sta je als golferliever op een zonnige baan, maar als straks het weer wat slechterwordt, vormt Tiger Woods PGA Tour 10 een prima alternatief.