Oké, wij weten ook wel dat ‘leuk’ niet echt een professioneel onderbouwd woord is. Leuk. Dat zeg je als je naar een feest van je tante moet en ze achteraf vraagt hoe het was. “Ja, het was wel leuk.” Voor Threes! maken we graag een uitzondering. Want die game is gewoon écht leuk. De vormgeving, de kleurtjes, de muziek en de geluidseffecten; alles klopt. De game voelt vriendelijk aan en tovert een glimlach op je gezicht. Terwijl je ondertussen je hersenen aan het kraken bent, omdat Threes! ook gewoon heel uitdagend is. Dat is toch ook gewoon leuk?

Vooral als je bedenkt dat het concept van Threes! eigenlijk belachelijk simpel is. Zo simpel dat je bij de tutorial denkt: “Hoe lang blijft deze onzin interessant?” Threes! Is in feite niet meer dan één level. Eén level van vier bij vier vakjes (dus zestien in totaal), waarbij de eerste negen vakjes al zijn ingevuld met een paar blokken. Een paar blauwe 1-tjes, roze 2-tjes en witte 3-tjes. Het doel: haal een zo hoog mogelijke score door blokken met identieke nummers te combineren en zo een veelvoud van drie te halen tot je veld vol is en je niks meer kunt schuiven. Van een 1-tje en 2-tje maak je een 3. Om vervolgens met twee 3-en weer een 6 te maken. Twee 6-en maken een 12, die in tweevoud weer een blok van 24 maken. Hoe hoger de nummers op je blokken hoe meer punten je krijgt aan het einde van het spel. Het voelt eigenlijk een beetje als een match-3-game gekruist met een schuifpuzzel, maar dan net even wat anders.

Out of moves!

Om het allemaal niet te eenvoudig te maken, verschijnt er bij iedere zet een nieuw blok in het veld. Bovendien kun je de blokken niet afzonderlijk schuiven, maar schuif je alle blokken die aan elkaar zitten tegelijkertijd van links naar rechts en van boven naar beneden. Met als gevolg dat je niet alleen maar als een dolle aan het schuiven bent, maar ook moet nadenken over wat je vijf zetten later gaat doen. Zestien vakjes zijn nu eenmaal snel gevuld, zeker wanneer een paartje te ver uit elkaar staat.

De game hanteert daarnaast een gemeen trucje doordat je in het begin al snel verleid wordt om maar zoveel mogelijk paartjes direct weg te werken. Maar zoals een goede puzzel betaamt, is de meest voor de hand liggende oplossing vaak niet de goede. Wie zich mee laat voeren in het hoge speltempo (mogelijk dankzij de zeer eenvoudige en intuïtieve swipe-besturing) zal al vrij vlug de letters "out of moves" op zijn scherm zien. In Threes! moet je verder kijken dan je neus lang is, terwijl je door de eenvoud van de game en de slechts zestien vakjes geneigd bent om het tegenovergestelde te doen. Het cliché 'easy to learn, hard to master' mag voor Threes! absoluut van stal worden gehaald. Vooral als je dat ene, ultieme doel wil halen: dat blokje met het magische nummer 3072. Een bijna onmogelijke opgave.

 

Alle juiste snaren

Daarnaast raakt Threes! gewoonweg alle juiste snaren. De zeer simplistische weergave met slechts een handvol kleurtjes en het eenvoudige speelbord kent een paar subtiele details die de game zoveel aantrekkelijker maken om weer even op te pakken. Zo hebben alle blokjes letterlijk een eigen gezicht. Ze krijgen zelfs een eigen karakter doordat ieder blokje ook zijn eigen geluidje maakt wanneer je ze combineert of creëert. Je hoort vaak een 'hello' of een 'wassup', maar ook een schattige 'hé' of een wat norse 'no'. Met de fijne achtergrondmuziek als kers op de taart is Threes! één groot uniek en verslavend geheel, en een puzzelgame zoals je die nog nooit gezien hebt.

Zo onderscheidt Threes! zich ook echt van alle andere puzzelgames. Natuurlijk zijn er concurrenten die er net zo schattig uitzien of spellen met hetzelfde verslavende effect, maar we zien er maar weinig die het totale pakket hebben: toegankelijk, uitdagend, speels, aanstekelijk en oneindig speelbaar. Het grote verschil met puzzelgames die hetzelfde bereiken – denk Tetris en Bejeweled – is dat Threes! daar een geweldig eigen sausje overheen gooit waardoor de game iedere keer weer een klein avontuur wordt.