De Efteling klinkt misschien als een vreemde plek voor een persmeeting, maar als je weet dat het hier om de nieuwste ThemePark (Inc) gaat, zal je dit niet echt verbazen. Electronic Arts had Stuart Whyte (Producer ThemePark Inc) naar Nederland gestuurd om deze nieuwe editie aan de pers te introduceren en gaf ons de mogelijkheid om een vroege alpha eens onder handen te nemen.

Na een flinke trip door Nederlands natuurschoon (lees: een hoop modder en weiland) eindigde het avontuur bij Golfpark de Efteling alwaar de nodige pers hun roddels aan het uitwisselen was. Stuart Whyte begon zijn presentatie en hierna was het mogelijkheid om hem zelf eens het vuur aan de schenen te leggen.

What's new?

Op eerste gezicht lijkt er niet al teveel zijn veranderd. De graphics worden getoond op een verbeterde versie van de ThemePark World-engine (die op zijn beurt een variant van Populous3 is) en de icons en karakters lijken niet echt veel te zijn veranderd. Hebben we hier te maken met een waardige opvolger of een vermomde datadisk? We gingen eens achter een van de pc's zitten en maakten een rapport op.

Interface

Op een aantal vlakken is 'ThemePark Inc' zeer zeker verbeterd t.o.v. zijn voorganger. Zo heeft TPWorld een nieuwe interface waar het nu mogelijk is om op elk object met de rechtermuis te klikken en de benodigde actie uit te voeren. Een irritante relschopper gooi je het park uit door de bewaking in de schakelen en de prijzen van attracties verander je nu ook vliegensvlug als deze iets te populair beginnen te worden. Ook is nu die irritante afstandsbediening vervangen door een wat conventionelere (en vooral gebruiksvriendelijke) interface. Mocht je wat meer voor de grafiekjes willen gaan, dan is het natuurlijk ook mogelijk met uitgebreide statestieken aan de slag te gaan.

De goede en slechte punten aan je park krijg je ook weer te horen van de assistent. Een veel gehoorde kritiek was dat deze nogal flink op je zenuwen begon te werken wanneer je de game aan het spelen was (en dan hebben we het nog geeneens over de Nederlandstalige versie De mensen bij Bullfrog hebben hier eens goed naar gekeken en de AI van de assistent nodig verbeterd.

De nieuwe attracties zijn echter nog verre van realistisch en hebben helaas nog erg veel weg van het oude ThemePark world. Zo heb je in plaats van een 'bouncing dino' een 'bouncing snowman' als attractie, wat ons een erg vreemde nasmaak geeft. Toch heeft het hele cartoonsfeertje wel degelijk zijn charmes en geeft het zeker een leuke look aan de game.