The World Ends With You | Gamer.nl

Grote steden kunnen somsoorverdovend rumoerig zijn. Ga maar eens op een warme zomerdag inAmsterdam, of nog beter, in Tokio een ommetje maken. Duizenden mensenlopen door de straten, druk in de weer met het leiden van hun eigenleven. Bovendien probeert het overgrote merendeel van al die mensentegelijkertijd ook nog eens aanvaard te worden door de gemeenschapwaarvan ze deel uitmaken. Toch zitten er in de kudde altijd een paareigenwijze schapen die anders willen zijn en gewoon hun ding doen.The World Ends With You gebruikt deze manier van leven als een vanzijn belangrijkste uitgangspunten. Alleen daardoor al verdient dezegloednieuwe DS-game de nodige aandacht.

The World Ends With You werd ontwikkelddoor Square Enix, de bekende RPG-bakker verantwoordelijk voorfranchises als Final Fantasy en Dragon Quest. Binnen deze Japansestudio bestaan echter ook nog afzonderlijke teams die zichvoornamelijk bezighouden andere gamereeksen dan deze tweestokpaardjes. Zo zijn de mensen die in het verleden de KingdomHearts-serie hebben bedacht verantwoordelijk voor The World Ends WithYou. Dit betekent dat we in dit geval eens niet te maken hebben meteen spin-off van een reeds bestaande spellenreeks. Een klein wonderals je weet dat Square Enix de laatste jaren voornamelijk lijkt teteren op zijn gevestigde franchises. Bovendien probeert men met ditspel ook enkele nieuwe concepten en ideeën te introduceren.Het verhaal gaat van start wanneerNeku, een 15-jarige knaap met een gesloten karakter, op mysterieuzewijze wakker wordt in hartje Shibuya, de meest trendy wijk in Tokio.Nog voordat hij goed en wel weet wat er gaande is verschijnt er eenaftelklok op zijn hand en krijgt onze hoofdrolspeler te horen dat hij'de mi ie' tot een goed einde moet brengen. Lukt hem dat niet, danzullen de gevolgen dramatisch zijn. Niet veel later verschijnt dehippe Shiki ten tonele en sluit ze zonder enige aanleiding een paktmet Neku. Vanaf dit punt zijn de twee personages onlosmakelijk metelkaar verbonden, iets waar einzelgänger Neku niet bepaald blijom is. Gaandeweg zal het duo ontdekken dat ze terecht zijn gekomen ineen duister spel waarin The Reapers, The Noize en de dreiging ompermanent 'gewist' te worden voortdurend aanwezig zijn.Mocht je na het lezen van de vorigealinea het idee krijgen dat dit spel een beetje chaotisch is, dan hebje deels gelijk. Vooral tijdens de eerste twee uren lijkt het alsofmen je wilt verstikken met personages en spelfuncties. Quacomplexiteit scoort The World Ends With You hoger dan de gemiddeldeDS-titel. Vreemd genoeg komt dat niet door een te strakkemoeilijkheidsgraad of slechte keuzes op het gebied van vormgeving,deze twee aspecten zijn namelijk op en top in orde. De ontwikkelaarheeft echter zoveel functies in het spel gestopt dat je verdomd goedmoet zijn in het uitvoeren van meerdere handelingen op hetzelfdemoment.Laten we de manier waarop gevechtenplaatsvinden eens onder de loep nemen. Doordat de DS beschikt overmet twee schermen heeft men besloten om de actie in The World EndsWith You op te splitsen. Op het onderste scherm bestuur je Neku,terwijl zijn teamgenoot op het bovenste scherm te zien is. Het uniekeis dat je als speler de twee personages simultaan commando's moetgeven. Neku laat je aanvallen lanceren door met de stylus allerleigestructureerde bewegingen op het touchscreen te maken, terwijl hettweede personage aan de hand van knoppencombinaties zijn vijandenschade kan berokkenen. Dit wilt dus zeggen dat je ene hand hetpennetje moet gebruiken, terwijl je met de duim van je andere handcombinaties moet indrukken. Dit alles kan in het begin voorproblemen zorgen, maar eens je het systeem onder de knie hebt begintThe World Ends With You op gang te komen. Vuurballen lanceren,ijspegels omhoog laten schieten en zelfs een gigantische boemeranglanceren zijn na een tijdje kinderspel eens je de bijhorendehandelingen leert kennen. Doordat je om echt goed te wordendaadwerkelijk moet oefenen krijg je na het verslaan van de vijand eenvoldaan gevoel. Bovendien zijn er immens veel aanvalsmogelijkheden teverzamelen in de vorm van pins. Dit zijn kleine objecten dieje gedurende het spel verdient en stuk voor stuk een andere krachtmet zich meedragen.Het gebruiken van de pins lijkt eenbeetje op het samenstellen van een team in de Pokémon-games.Je mag zes verschillende pins opspelden om daarna in gevechten tegebruiken. Hoe meer je een bepaalde pin gebruikt, hoe sneller dienslevel zal stijgen en eventueel zelfs zal evolueren. Het vechtsysteemis erg diep, maar je maakt het zo ingewikkeld als je zelf wilt. Zokun je instellen dat de computer de controle over het bovenstepersonage overneemt of besli en om enkel gebruik te maken van depins die je goed kent. Op die manier schakel je eigenhandig wel heelwat speelplezier uit. Het leren kennen van de diverse krachten en hetuitvoeren van combo's zijn namelijk net de dingen die de gevechten zoheerlijk verslavend maken.Naast een bijbehorende aanvalskrachtbeschikt zowat elke pin ook over een merk. Merken spelen een relatiefgrote rol in The World Ends With You doordat ze een bepaalde invloedhebben op de spelwereld. Gebruik je de pins van het merk dat op datmoment binnen het spelgebied waar jij je bevindt hip is, dan zullenje aanvallen voorzien worden van extra kracht. Datzelfde systeemgeldt ook voor het aantrekken van kledingstukken. In Shibuya zijnoveral winkels te vinden waar je in ruil voor geld coole broeken,petten, hemden en andere voorwerpen kunt kopen die net als de pinsverbonden zijn aan een bepaalde merknaam. Draag je de merken die opdat moment in de mode zijn dan zorgt ook je kledij voor positieveeffecten tijdens confrontaties met de vijand.Hoeveel en wanneer die confrontatiesplaatsvinden bepaal jij grotendeels helemaal zelf. Geen randomencounters in The World Ends With You, wat voor velen onder onseen hele opluchting zal zijn. Ook het eindeloos verslaan van vijandenom ervaringspunten te sprokkelen is tot het minimum gereduceerd.Telkens wanneer het spel afsluit blijft een interne klok bijhoudenhoe lang het duurt alvorens je opnieuw gaat spelen. Raak je de gamepas na twee dagen opnieuw aan, dan zal een bericht je laten wetenhoelang het geleden is dat je nog speelde.

De tijd die daardoor'verloren is gegaan' zal automatisch gecompenseerd worden doordat jepins toch de ervaringspunten ontvangen die je normaal gesproken zelfzou hebben verzameld. Uitermate handig voor de mensen die geen zinhebben om uren te spenderen aan het opwaarderen van hun uitrusting.Ook past dit systeem bij de manier waarop je een handheldspel hoortte spelen: eventjes tu endoor om je een uurtje te ontspannen. Zelfsde moeilijkheidsgraad valt op elk moment handmatig aan te pa enmocht die ene eindbaas te pittig zijn. Dit klinkt onrechtvaardig,maar als je het spel op een hogere moeilijkheidsgraad speelt danzullen er heel wat verborgen extra's boven water komen.Een van de sterkste punten van het spelis ongetwijfeld de manier waarop de actie van je scherm spat. TheWorld Ends With You behoort op audiovisueel niveau bij de crèmede la crème binnen de uitgebreide spellencatalogus van de DS.Tijdens heel het avontuur ontdek je steeds weer nieuwe deuntjes diedaarna in je hoofd blijven rondspoken. Zelfs al heb je een afkeer vande typische J-pop en Japanse rock, de soundtrack past bij het heleShibuya-stijltje. Grafisch zit het spel vol levendige kleuren. Vooralde artistieke vormgeving van de omgevingen en de vijanden springen inhet oog. Als klap op de vuurpijl duiken er op precies de juistemomenten korte tu enfilmpjes op die de sfeer perfect weten weer tegeven. Square Enix blijft met andere woorden nog eventjes heer enmeester als het aankomt op het afleveren van visuele parels voor deDS.Er valt nog heel wat meer te vertellenover The World Ends With You, zoals de manier waarop het verhaalhandig opgesplitst is in hoofdstukjes en over de randactiviteitenwaardoor de speelduur aanzienlijk opgerekt kan worden. Deontwikkelaar heeft zelfs een a ortiment aan multiplayerfuncties inhet spel gestopt waarmee je kleding kunt uitwi en of samen een TinPin Slammer-toernooi (BeyBlade, maar dan met de pins die je in hetspel vindt) kunt organiseren. The World Ends With You is kortom eenerg volledig pakket vol met intere ante dingen om je uren mee bezigte houden. Zowel de doorwinterde RPG-fanaat als de eerder gematigdeliefhebber van een leuk actiespel kan plezier beleven aan deze unieketitel. Hopelijk krijgen we in de toekomst meer gelijkaardigeprojecten te zien die exclusief voor de DS verschijnen.