The Wolf Among Us - Episode 3: A Crooked Mile - Mysterie zonder puzzels | Gamer.nl

Een korte samenvatting vooraf: er is een moord gepleegd in Fabletown, een kleurrijke enclave van sprookjesfiguren in New York. Eerdere delen presenteerden wolf in mensenkleren Bigby aan het publiek en toonden hoe het licht ontvlambare manbeest worstelde met een moordzaak. Daarnaast vocht de grote boze wolf vooral met zichzelf en die constante tweestrijd stuurde jij als speler met je besli ingen. In deel drie schiet de wolf uit de kleren en komt het verhaal eindelijk goed uit de verf. De neonlichten geven dit deel weer een lekkere jaren '80-vibe, het rijkelijk vloeiende bloed herinnert ons er aan dat elk sprookje ook duistere kanten kent.

Spanning om te snijden

In dit deel staan de onderlinge verhoudingen en spanningen tu en personages centraal. Personages uit het door jou gekozen pad komen vrijwel allemaal terug en zetten Bigby voor het blok. Telltale speelt goed in op gevoelens en verleidt de speler continu tot het maken van rigoureuze, agre ieve besli ingen. Dit verhoogt het schuldgevoel tijdens het spelen en maakt dat je soms juist voorzichtiger reageert. Zo moet Bigby bijvoorbeeld een belangrijke boodschap afleveren bij Sneeuwwitje, die op dat moment een begrafenis van een clubje trollen bijwoont. Met die wezens staat Bigby al niet op goede voet en een begrafenis verstoren gaat nogal ver. Zelfs als het trollen betreft. Blijf je netjes wachten tot de plechtigheid is voltrokken of storm je als een dolle stier de scène binnen?

Er ontstaat een behoorlijke spanning tu en Bigby en de fabelfiguren die hij eerder in de serie al bedreigde of hevig toetakelde. Ook Sneeuwwitje staat nogal onder druk, in de wetenschap dat er iemand geobsedeerd is door haar. Het soapgehalte stijgt met deze gebeurteni en, maar gelukkig houden een aantal bloederige actiescènes het verhaal intere ant.

Heksen en bezemstelen

In A Crooked Mile vertakt het pad in een drietal richtingen, waarbij wat je kiest bepalend is voor het verhaal dat je krijgt voorgeschoteld. Tijd speelt daarbij een belangrijke factor, want dit deel geeft je slechts de mogelijkheid om een aantal locaties te bezoeken om bij de hoofdverdachte in de moordzaak te komen. Je bezoekt ofwel het appartement van Ichabod Crane (leraar en held in Sleepy Hollow), de kamer van heks en bomenknuffelaar Aunty Greenleaf of het kantoor van Tweedle Dee en Tweedle Dum (de dikkerds uit Alice in Wonderland).

De locaties zien er goed uit en er is een hoop te zien in de bovenstaande scènes. Wel wordt duidelijk dat Telltale voorgoed afziet van eerder toegepaste speelstijlen. Zowel in The Wolf Among Us als het nieuwe seizoen van The Walking Dead verdwijnen puzzels en maken ze plaats voor uitsluitend exploratieve gameplay. Weg is de noodzaak om object A te gebruiken op object B en ook de sporadische momenten waarin je zoekt naar bewijzen in een kamer zijn verdwenen. Dat is jammer en riskant, want Telltale legt zo de focus voor 100% op het verhaal en de keuzes die je maakt. Doodgaan is er niet meer bij, dingen uitproberen is niet meer nodig en het kiezen van paden is zodoende het enige dat je nog voorhanden hebt in de game. Daarmee haken puzzelaars wellicht af en is de serie slechts voor fans van de strips nog intere ant.

Harde kern

Lees je inmiddels de Fables-strips, dan herken je vast een aantal van de nieuwe personages in A Crooked Mile. Niet alleen Ichabod Crane (en daarmee Sleepy Hollow) staat in de schijnwerpers, maar ook zwendelaar Jack, voorheen de onhandige koehandelaar, duikt weer even op. De personages gedragen zich naar hun evenknieën uit Bill Willingham’s verhalen en het weerzien is extra leuk als je de strips kent.

Telltale flirtte eerder – met name in seizoen 1 van The Walking Dead –  nog met lichte puzzelelementen maar neemt hier volledig afscheid van in nieuwe afleveringen. Zowel het tweede seizoen van The Walking Dead als The Wolf Among Us zijn interactieve verhalen met verschillende paden en de bijbehorende gevoelens die de gemaakte keuzes opleveren. Erg is het niet, want de verhalen boeien en de keuzes leveren altijd gemengde gevoelens op. Deze zorgen ervoor dat je besluit om  een deel of zelfs een heel seizoen opnieuw te spelen. Wel betekent spelen vanaf nu vooral beleven, wat niet voor iedere gamer werkt.

The Wolf Among Us - Episode 3: A Crooked Mile is nu beschikbaar voor pc, Mac, Xbox 360, PS3 en iOS.