Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

The Witcher 3: Wild Hunt - Hearts of Stone

Steenharde endgame content

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Conclusie

  • <p>The Witcher 3 uitgespeeld en kun je eigenlijk geen afscheid nemen van Geralt? Dan is Hearts of Stone precies de uitbreiding waar je op zat te wachten. Het op zichzelfstaande verhaal is behoorlijk spannend en de extra items en omgevingen sluiten naadloos aan op de rest van het spel. De monsters bieden extra uitdaging, maar bij de eindbazen schiet CD Projekt Red iets te vaak uit in moeilijkheidsgraad.</p>
    Score: 85 Uitstekend
    • Verhaal lijkt regelrecht uit de boeken, stevige lengte
    • Onvoorspelbaar balans, rune-merchant voegt weinig toe, side-quest konden leuker
Wanneer je The Witcher 3 speelt, lijkt het een game waar je nog een eeuwigheid mee bezig kan zijn. Wie rond level 26 zit, ziet dat er nog wapens en pantsers komen tot over level 50. Dus je bent er nog laaaang nie- oh, wat ging die eindfase ineens snel. Wie tot in de puntjes alles in de game gedaan heeft, zal nog steeds met moeite level 35 aantikken. Er blijft een raar gat zitten aan het einde, het gevoel dat deze spelwereld zelfs na tweehonderd uur gameplay nog meer in petto heeft… en dat blijkt helemaal te kloppen wanneer je Hearts of Stone speelt.

The Witcher 3: Wild Hunt scoorde eerder dit jaar een 9,5 op Gamer.nl. Lees hier de recensie.

Deze eerste uitbreiding sluit naadloos aan op de rest van het spel. De kaart breidt zich op natuurlijke wijze uit met extra dorpjes, monsternests, korte sidequests en vijanden in het noorden en oosten van Novigrad en Oxenfurt alsof het er altijd al geweest is. Maar wie Hearts of Stone installeert en probeert deze gebieden binnen te hobbelen vóór ze de main quest hebben uitgespeeld, zal binnen de kortste keren gillend terugrennen naar het zuiden. Zelfs de meest simpele Drowner in deze dlc doet nog meer pijn dan de sterkste draak in de basisgame.

High level content

Op de normale moeilijkheidsgraad valt het nog wel mee, maar ervaren Blood and Broken Bones- en Deathmarch-spelers zullen even slikken van de stijging in de moeilijkheidsgraad. CD Projekt Red heeft niet simpelweg extra levenspunten en schade toegevoegd. Nieuwe vijanden zijn gemaakt om bloedirritant te zijn. Groepjes wilde zwijnen rennen razendsnel om je in stormlopen omver te beuken, groepjes spinnen dartelen vliegensvlug buiten bereik van je zwaard en signs en de groepen rode ridders van The Order of the Flaming Rose laten zich niet meer hulpeloos op de grond smijten met een stevige Aard.

Het gaat meer dan ooit om grote groepen vijanden. Waar je eerst drie of vier vijanden om je heen had, wordt je nu veel meer omsingelt door grote teams die je in de pan willen hakken. Bereid je voor om te sterven. Halverwege de dlc zaten we door onze verzamelde voedselvoorraad heen en was alleen de oneindige drankvoorraad nog over. Onze Geralt heeft de game vrijwel dronken uit moeten spelen; met de camera vrolijk zwierend tijdens ieder gevecht. Dat is alleen maar goed, want als The Witcher 3 iets kon gebruiken, dan was het wel een tikkeltje meer uitdaging.

Te veel Dark Souls

Dat tikje uitdaging gaat alleen iets te ver in de verschillende eind- en tussenbazen die Hearts of Stone rijk is. Het is net Dark Souls geworden. Eén van de lichte HUD-aanpassingen in de game is dat je nu vier potions tegelijk kunt selecteren tijdens gevechten. In eerste instantie lijkt het een luxe, maar het blijkt pure noodzaak tijdens de bossfights. We zaten meestal binnen een paar minuten al door onze extra magische voorraad heen en moesten zelfs tijdens de gevechten onze zwaarden en armor repareren omdat ze in no-time botgeslagen werden. Zware eindbazen horen bij The Witcher-games, maar niet op deze manier.

Je wordt telkens in deze zware gevechten gedropt zonder enige voorbereiding en krijgt achteraf pas in je Beastiary te lezen wat je had moeten doen. Oja, je moest dit en dat doen om deze vijand te verslaan. Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. The Witcher draait om van te voren boeken lezen over vijanden, de juiste Signs leren, potions zuipen en je zwaarden insmeren; niet om je in het diepe te gooien en zoek het maar uit. Dat is Dark Souls, niet The Witcher. De mensen bij CD Projekt Red hebben zich voor Hearts of Stone sowieso flink laten inspireren door andere spellen. Je kan een drankspelletje maken van het spotten van referenties. Verwacht ondermeer verwijzingen naar Angry Birds, Silent Hill en een vrij expliciete ode aan de heists van Grand Theft Auto 5.

Geralt of Rivia’s Day off

De naam van de uitbreiding is (helaas) geen voorbode voor een uitbreiding van het kaartspelletje Gwent, maar verwijst naar het uitstekende verhaal van de game. Net als in The Witcher 3 neemt CD Projekt Red weer rustig de tijd om het verhaal te vertellen in cutscènes met lengtes waar Hideo Kojima jaloers op kan zijn. Geralt ontmoet twee extreem gevaarlijke mannen, waarvan één de titulaire hart van steen heeft. Ze forceren hem om drie onmogelijke wensen uit te voeren, wat tot een avontuur leidt dat regelrecht uit de Witcher-boeken lijkt te komen. In het begin lijkt het nog een beetje doorsnee en soms zelfs hilarisch campy content, maar in de vele uren die volgen zakt Geralt steeds dieper weg in een donkere, soms zelfs inktzwarte wereld. De laatste missies zijn heerlijk duister en vertellen een mooi verhaal waar CD Projekt Red tevreden op mag terugkijken.

Het enige lichtpuntje tussen de gevaren is Geralt terugkerende geliefde Shani. Deze roodharige dokter was één van de belangrijkere personages in de eerste The Witcher, maar CD Projekt Red doet helaas erg weinig met de connectie tussen de games. Fans die meer willen horen over wat er met Alvin is gebeurd worden teleurgesteld. Dat neemt niet weg dat Shani een interessant personage is die in staat is om Geralt behoorlijk te laten twijfelen over zijn eigen levenswijze. Ze is een romantische partner, maar of Geralt iets heeft met Triss of Yennefer op dat moment, komt verder niet aan bod.

Sowieso zitten er, op een enkele naam na, in het gehele avontuur geen verwijzingen naar Geralt’s situatie in The Witcher 3. Hearts of Stone is een volledig op zichzelf staand verhaal, wat opvallend goed uitpakt. Het voelt echt als een soort nieuwe, kortere game en als CD Projekt Red de komende vijf jaar dergelijke afleveringen zou kunnen blijven maken, dan juichen we dat van harte toe. Alleen mogen er wel wat boeiendere side-quests in komen en betere nieuwe features dan de rune-merchant. De side-quests van Hearts of Stone zijn een aantal doorsnee spoorzoekmissies, waarvan er maar eentje een leuke verhalende conclusie heeft. De toegevoegde rune-merchant is niet meer dan een veredelde money-sink voor upgrades die niet sterker zijn dan die je al had. Maar als het hoofdverhaal van Hearts of Stone al zo mooi kan zijn, dan staan we al te popelen om volgend jaar met het twee keer zo grote Blood and Wine aan de slag te gaan.

The Witcher 3: Wild Hunt-uitbreiding Hearts of Stone is vanaf vandaag beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One voor 9,99 euro. Season Pass-houders ontvangen de uitbreiding sowieso.

Dit artikel delen:

Lees meer

Bloodborne krijgt 27 november Game of the Year Edition Gabe Newell-simulator verschijnt op Steam Early Access
20

Reacties op: The Witcher 3: Wild Hunt - Hearts of Stone

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • thom-gamer

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Heb altijd met veel plezier skyrim gespeeld, in mijn ogen ook de beste game ooit gemaakt. Is de witcher dan ook een aanrader?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wormpaul

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Nee, dan zou ik eerder voor een ander soort RPG gaan…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Yip, alleen Skyrim draait om een wereld waarin je kan doen wat je wilt en The Witcher's kracht ligt veel meer bij de verhaalvertelling. Beide extreem tof.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Is The Witcher 3 dezelfde soort RPG als Skyrim: Nee!
    Maar is het een aanrader als je van RPG's houdt? Ja!!

    Skyrim is meer de GTA van de rpg's, lekker rondlopen en doen wat je wilt en The Witcher 3 is veel meer verhalend. Als je van goede verhalende RPG's houd zou ik het een kans geven :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik ben ook heel erg fan van het RPG genre en hoewel Skyrim en Witcher best verschillen in een aantal elementen raad ik het wel aan om een kans te geven :)

    En persoonlijk vind ik Dark Souls ook heel erg tof als we het hebben over RPG's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Aangeven in het eerste stuk dat Witcher 3 wel wat meer uitdaging nodig heeft (wat allerminst waar is op de moeilijkere settings, overigens). Om vervolgens in het tweede stuk te janken dat het te moeilijk is? Sowieso had Witcher 3 al Dark Souls elementen, lijkt me niet meer dan logisch dat dit in de uitbreidingen doorgepakt wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Zoals ik uitleg in de tweede alinea horen hardcore bazen bij The Witcher serie, maar moet je de kans krijgen om je optimaal op ze voor te bereiden via een aantal bekende wegen. Dat is letterlijk de definitie van een Witcher: iemand die met expertise op monsters jaagt. Je wordt nu in gevechten gegooid zonder enige kennis. Dat is de verkeerde game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Red Dead Demon

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik heb sinds de installatie van HoS flink wat fouten gekregen in het spel. Mijn slachtoffers blijven op zijn Matrix staan en Geralt loopt als een dansende Rus door de kastelen. Erg grappig hoe het er uit ziet, maar ik kan nu niet meer spelen. Ik heb m er af gehaald en installeer hem weer als er een patch komt om de boel te fixen.
    Het levert wel hilarische screenshots op. Hehehe…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clausbmf

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ja man dit heb ik dus ook had nooit problemen nu glitchen vijanden op de raarste plekken? hoe the fuck komt dit?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • alex201

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Op de ps4 heb ik nergens last van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Red Dead Demon

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik heb dit dus op de PS4. Maar sinds vandaag ineens niet meer. Ik vond het wel grappig eigenlijk. Onthoofdde deserteurs die zonder hoofd in Neo (Matrix) pose bevroren zijn. Ik heb me rot gelachen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • alex201

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik heb nu ongeveer 3 uur in de expansion zitten en ik moet zeggen dat het officieel skyrim van de troon heeft gestoten. Top game (kan ook komen omdat ik deel 1 en 2 ook heb gedaan). Ik vind deze expansion veel boeiender dan die van skyrim en na de 17gb patch loopt alles ook lekker smooth nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dielicious

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Als Witcher-fan zou je geen problemen moeten hebben met de verhoogde moeilijkheidsgraad, doet Witcher 2 bij de critici een belletje rinkelen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Heb The Witcher 2 ge100% en The Witcher 3 op Deathmarch uitgespeeld ;-) Zoals in de tekst te lezen is; moeilijkheid is het probleem niet, de wijze waarop wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    (Mogelijk SPOILERS)
    Ik ben nog niet ver maar bij het eerste grote kikker monster krijg je toch echt flink wat informatie van Shani over wat vooral niet werkt zoals vuur. Die wapens die zich daar op richten kun je dus al snel weg schrappen. Als het beest er uiteindelijk is merk je al snel dat een potion tegen gif een goed idee is en een spell om zijn beweeglijkheid terug te schroeven ook. Al snel licht de prins dood.
    Mogelijk dat gevechten met andere monsters minder info geeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dielicious

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Het grappige is dat ik de boss juist verslagen heb met vuur. Er is een kleine kans dat Igni en mijn bommen de boss in brand zetten, wat juíst veel damage doet, ondanks dat de direct impact van de sign/bom zelf amper damage doet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Klopt, hij fikt prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 1 maand geleden
    Verder in de game en vind de monsters geen blanco bladzijde. Als je een spin tegen komt doe je de insectoid aanpak, spookmokkels enz, je kan ze als je de main game heb uitgespeeld als type herkennen en als zodanig overwinnen.
    De humor in de game is ook erg goed en treed meer op de voorgrond dan bij de main game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • thom-gamer

    • 2 jaren geleden
    Ik heb het idee dat je bij de Witcher toch ook een open wereld hebt waar je jouw eigen gang kan gaan en allerlei random quest tegenkomt? Lijkt mij dan best wel op skyrim lijken?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.