The Warriors (PSP) | Gamer.nl

Eind oktober 2005 wist Rockstar vriend envijand te verra en met het uitstekende The Warriors, een Playstation 2 gamedie zich in dezelfde setting afspeelde als de gelijknamige cultfilm uit dejaren ‘70. Ondertu en heeft Rockstar ook de kracht van de PSP ontdekt enproduceert de ontwikkelaar regelmatig erg lekkere games voor de handheld vanSony. Gelukkig heeft de spraakmakende ontwikkelaar, naast GTA, ook besloten omThe Warriors van onder het stof te halen, zodat we nu echt overal en altijd eenrobbertje kunnen vechten in de staten van New York City.De verhaallijnvan The Warriors is op de PSP nog steeds dezelfde als een jaar geleden op dePlaystation 2. Het verhaal speelt zich nog vóór de gebeurteni en uit de film af, wat wilzeggen dat je als speler te zien krijgt hoe The Warriors als startend groepje uitgroeittot een imposante bende vol met charismatische personen. Tijdens het spel maakje afwi elend kennis met de bendeleden uit The Warriors en mag je elk vanhen helpen om allerlei klu en tot een goed einde te brengen. Deopdrachten die je moet uitvoeren bestaan overigens meestal uit steedsterugkerende doelenstellingen: steel autoradio’s, zet de stad op stelten ofmaak de leden van een rivaliserende bende een kopje kleiner. Vooral dat laatsteis erg belangrijk binnen The Warriors, het spel is namelijk een beat ‘em up inhart en nieren. Zeventig procent van de tijd bestaat The Warriors namelijk uit vuistslagenen schoenstampen uitdelen. Saai zou je denken, maar gelukkig heeft Rockstar ondertu engenoeg ervaring opgedaan met games waarin dit soort gameplay centraal staat om de gevechten leuk te houden.Naast destandaard aanvallen die we zo vaak tegenkomen in dit soort games heeft TheWarriors nog meer te bieden. Elk lid van de bende heeft, naast zijn eigenunieke bewegingen, de mogelijkheid om combo’s uit te voeren en vijanden door delucht te gooien. Vooral als er zich om je heen een groep tegenstanders bevinden,kan het handig zijn om een zo’n snoodaard bij zijn kruis te nemen om hemvervolgens tegen zijn makkers aan te kegelen. Als toetje is elk lid van TheWarriors ook nog eens uitgerust met een speciaal metertje dat, eens je genoegklappen hebt weten uit te delen, zal opvullen, waarna je dubbel zoveel schadeaan kan richten en je aanvallen er nog spectaculairder uitzien. Alsof dat nogniet genoeg is zit het spel ook vol met objecten die als wapen kunnen dienen,denk maar een vuilbakken, koevoeten en baseballbats.

Op allerleimanieren zoveel mogelijkheden rivaliserende bendeleden (of onschuldigevoorbijgangers, aan jou de keuze) toetakelen klinkt dan mi chien wel leuk,maar speelt het ook lekker op de PSP? Omdat The Warriors oorspronkelijk voor dePS2 uitkwam is de gameplay opgebouwd rond de mogelijkheden van de Dual Shock,die in vergelijking met de handheld van Sony over twee extra knoppen én eentweede thumbstick beschikt. Het gevolg is dat bepaalde acties, zoals hetdraaien van de camera, op de PSP wat stroef verlopen. Toch heeft Rockstar dieproblemen tot een minimum weten te beperken door, mede door een uitstekendetutorial, alle e entiële knoppencombinaties die je nodig hebt haarfijn uit teleggen.Als hetspel voor zeventig procent uit gevechten bestaat, wat is er dan voor de restnog terug te vinden binnen die andere dertig procent? Wel, naast devechtersbaas uit te hangen mag je zo nu en dan ook aan de slag gaan met wat minigames. Soms is het om een mi ie tot een goed einde te brengen bijvoorbeeldnodig om je artistieke kunsten boven te halen en The Warriors-tags over heel de stad te verspreiden. Dit zijn kleineW-symbolen die je over de logo’s van rivaliserende gangs moet aanbrengen. Omzo’n tag te plaatsen moet je doormiddel van de thumbstick het logo helemaal zelf op de muur met een spuitbus natekenen.Een ander voorbeeld van zo’n tu enactiviteit is het stelen van autoradio’s.Nadat je een autoruit vakkundig tot honderden kleine stukjes glas hebt weten tereduceren, gaat een erg kort minigamepje van start: de autoradio zit namelijkvast met vier kleine schroefjes die je, door met je thumbstick draaiendebewegingen te maken alsof je een schroevendraaier gebruikt, moet losdraaienvoordat de politie je bij je nekvel te pakken heeft.

Als je jeeventjes niet wilt bemoeien met het hoofdverhaal dan heeft Rockstat ook nog watandere dingen in petto. In het hoofdkwartier van The Warriors kun je eenbabbeltje maken met je strijdmakkers, terwijl je naar wat typische muziek uitde jaren 70 luistert. Liggen je prioriteiten echter bij het onderhouden van jelichaam, dan ga je naar de punchbagom je gevechtsbewegingen op te fri en. Een van de leukste dingen die in hethoofdkwartier terug te vinden zijn is echter de arcadekast waarop het spelArmies of the Night te spelen is, een échte sidescroll beat-em up zoals we diekennen vanuit het (S)NES tijdperk (Final Fight ect.).

Op het gebied van gameplay zijn er weinigminpunten aanwezig, maar grafisch behoort The Warriors zeker niet tot deabsolute top als je gaat vergelijken met andere PSP-titels. Toch storen deietwat mindere graphics niet echt, omdat het spel constant die typische seventie feer weet uit te stralen. Rockstar is een ontwikkelaar die, mede door detoevoeging van humor en overtuigende voice-acting, zijn titels altijd dattikkeltje extra weet mee te geven. The Warriors is zeker geen uitzondering opdie regel. Net zoals op de PS2 bevat de PSP-versie wederomeen erg leuke soundtrack die er enkel maar voor zorgt dat het geheelgeloofwaardig overkomt.

Een van degrootste troeven van deze PSP-poort is echter de Ad-Hoc multiplayer mode die je onder anderetoelaat samen met een tweede persoon de singleplayer mi ies te doorlopen. Hetgrote voordeel ten opzichte van de PS2, waarin deze optie ook aanwezig was, isdat elke speler nu zijn eigen PSP heeft in plaats van op hetzelfdetelevisiescherm te moeten kijken. Goed werk Rockstar, jullie hebben een puikPSP-spel weten af te leveren met The Warriors!