The Walking Dead Season 2: Episode 3 - Reflecteren op het seizoen | Gamer.nl

Let op: het is tot nu toe aardig gelukt om zonder spoilers het tweede seizoen van The Walking Dead te recenseren en we houden die traditie in stand. Een kleine waarschuwing vooraf: we noemen een nieuwe locatie en geven een paar kleine details over de verhoudingen in de groep.

Met In Harm's Way tilt Telltale trouwe fans van de serie over de helft van het seizoen. We krijgen een aantal bikkelharde scènes voor de kiezen en een Clementine die uit haar ogen kijkt als een leeuwin na de eerste jachtpartij. Clem heeft zombies van binnen tot buiten gezien, kent alle tinten bloed en is inmiddels zelf ook niet vies van het betere hak- en zaagwerk. Het vorige deel eindigde met een hevige confrontatie in een skiresort en een hereniging met een oude vriend. Ook verscheen een nieuwe vijand op het toneel die een deel van de groep leek te kennen... en te verafschuwen.

De vakantie is voorbij

De avonturen van Clementine zijn allesbehalve rustgevend en toch voelde het gedurende de eerste twee afleveringen in dit seizoen alsof je met de razendsnel opgroeiende meid op roadtrip was. Dat gevoel wordt je hardhandig ontnomen, want in dit deel maakt de groep tegen wil en dank deel uit van een nieuwe gemeenschap, waar uitrusten en elke vorm van ongehoorzaamheid worden bestraft. Ontsnapping uit het nieuwe kamp lijkt moeilijk, maar een aantal nieuwe ontwikkelingen en reeds bestaande spanningen in de gemeenschap bieden uitkomst. Hulp komt van zowel binnenuit als buitenaf en een ontsnappingsplan is zodoende snel gemaakt.

The Walking Dead Season 2: Episode 3

Die ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Het ene moment voer je klusjes uit onder het nieuwe en strenge bewind, dan ineens slaat de dreigende sfeer om in een explosieve impa e. Alle gebeurteni en komen luid en duidelijk over, maar het is een aparte ervaring omdat je nauwelijks een knop indrukt in het eerste uur van deze aflevering. De ervaring is overigens nog steeds goed, want het script is van topkwaliteit en vooral Carver – leider van het nieuwe kamp – steelt de show. De acteerprestaties van een (redelijk bekende) stemacteur staan centraal en de manier waarop Carver mensen – en vooral Clementine – manipuleert met schijnbaar diepzinnige speeches is tekenend voor het verhaal. Zijn opmerkingen doen je afvragen of je de onschuld van Clementine hebt weten te behouden en doen je beseffen hoe verdeeld de wereld is geworden tu en het eerste seizoen, de DLC 400 Days en nu.

Out of control

De speeches van Carver doen tevens vergeten dat je de controller al een flinke tijd niet hebt aangeraakt. Want ondanks het uitstekende script blijft de interactie minimaal. Het levert soms zenuwachtige momenten op (“wanneer verschijnt de cursor en mag ik iets doen?”), dan weer is het verwarrend omdat je bij schijnbaar irrelevante momenten op een knopje mag drukken. Telltale is in dit deel ontzettend spaarzaam wat betreft het geven van controle over situaties en doet dit gedurende het eerste uur dan ook slechts om je aandacht erbij te houden. De besli ingen in dit deel hebben vooral te maken met de manier van kijken naar de wereld en niet het vormen ervan. Het levert minder (inter)actie op maar doet reflecteren en net over de helft van het seizoen kon de timing niet beter zijn.

The Walking Dead Season 2: Episode 3

Het is knap hoe de aflevering met de tot nu toe minste interactie de speler de mi chien wel belangrijkste vraag stelt: heb ik het goed gedaan? Want bij een serie die zo is veranderd (de puzzels zijn weg, de interactie is inmiddels minimaal) vraag je je af hoe groot je eigen invloed is geweest. Heb ik Clementine echt zoveel harder gemaakt? Had ik me niet beter moeten gedragen in aflevering twee? Heb ik minder controle over de situatie of voelt het zo vanwege mijn keuzes? Het zijn allemaal vragen die de kracht van Telltale bevestigen en de verminderde interactie compenseren. Met de huidige ontwikkeling van de serie zou het ons niet verbazen als Episode 5 helemaal zonder controller te ‘spelen’ is. Een volledig pa ieve laatste aflevering zou origineel zijn maar daarmee ook een nieuwe vraag oproepen: zou Telltales The Walking Dead werken als tekenfilmserie?

The Walking Dead Season 2: Episode 3 is nu beschikbaar op pc, Mac, PS3, Xbox 360 en iOS.