The Walking Dead Season 2: Episode 2 | Gamer.nl

Het produceren van games in afleveringen werkt, doordat het ontwikkelaars tijd en ruimte geeft terwijl het spelers op het puntje van de stoel heeft zitten met cliffhangers en andere cinematografische trucjes. Natuurlijk kleven er ook scherpe randjes aan deze werkwijze, want een speler kan de intere e of het vertrouwen in een serie verliezen door té grote verschillen tu en afleveringen. Ook is het altijd de vraag hoe Telltale omgaat met de gegeven tijd en ruimte, en bij het tweede deel van The Wolf Among Us pakte de vertraging nogal slecht uit. Gelukkig weet The Walking Dead Season 2 Episode 2 - A House Divided de sfeer en kwaliteit van het eerste seizoen terug te brengen. In de nieuwe groep komt de dynamiek eindelijk op gang en vormt Clementine de katalysator op roerige momenten. Zo hoort het in deze reeks, want het zijn onze besli ingen die het verhaal schrijven en van deze serie een echte game maken.

Walking Dead Season 2 A House Divided

Het vuur ontsteekt

Het begin van A House Divided wordt bepaald aan de hand van gemaakte keuzes in het eerste deel van dit seizoen. Er zijn dus verschillende introducties mogelijk, waardoor we meteen het gevoel krijgen dat wij als speler de vertelling schrijven. In het eerste deel van dit seizoen was Clementine vooral afhankelijk van anderen maar nu je meer weet over de nieuwe groep, is het tijd om ze te bestuderen en uit te testen. Telltale faciliteert dit met het geven van dialoogopties vol argwaan, afkeuring of oordelen in situaties die bijna barsten onder de hoge druk. Clementine moet net als Lee een zijde kiezen of olie op het vuur gooien, wat veel actiever voelt dan de ontwijkende dialogen die we in het eerste deel zagen.

In A House Divided volgen we de groep mensen die Clementine aanvankelijk niet accepteerden en vertrouwden. Clem stond constant onder druk van het wantrouwen, waarbij erg weinig binding was met leden in de groep en nog minder duidelijk werd over de geschiedenis van de personages. Dit verandert compleet in A House Divided, want een nieuwe ontmoeting suggereert dat de groep ooit groter was. Ook laat het zien dat niet iedereen is wie hij/zij zegt te zijn. Met de dreiging van nieuwe personages moet de groep bovendien vertrekken uit de blokhut, wat de verhoudingen doet verschuiven. De groep staat nu onder toezicht van Clementine, die ook nog eens meer ervaring heeft met de buitenwereld.

De reis die volgt verhoogt de spanning, wat erg nodig was om het verhaal weer op gang te krijgen. Clementine is prominenter aanwezig in het reisgezelschap en al snel wordt duidelijk dat de groepsleden schichtig en zenuwachtig zijn buiten de bescherming van de hut. Als speler krijg je de kans om een aantal leden uit te horen over hun angsten, terwijl je met andere leden de banden versterkt. Clementine wordt zichtbaar zekerder van zichzelf en eenmaal aangekomen bij een nieuwe schuilplaats komt ze als klap op de vuurpijl een oude bekende tegen. In de nieuwe omgeving – een skiresort in de bergen – gaat het haardvuur aan, schiet de comfortzone bij de speler omhoog en krijg je eindelijk de teugels in handen. Met die macht komt een grote verantwoordelijkheid: stoorni en in de groep mag jij bestrijden

Walking Dead A House Divided

Oude bekenden

Het zien van iemand uit de oude groep voelt goed en geeft de reeks de hernieuwde energie. Clementine voelt weer echt als een hoofdrolspeler en bovendien is het overduidelijk dat er een schifting in de cast gaat plaatsvinden door het mengen van de twee groepen. Die ontmoeting is vergelijkbaar met de spannende momenten in de televisieserie van The Walking Dead, met name de strijd tu en Ricks groep en The Governor. In A House Divided schemert na de introductie van een sleutelpersonage door dat de groepen in het verleden al met elkaar botsten. Die verhoudingen lopen als rode draad door dit deel, waar je met Clementine door een web van leugens en intriges moet prikken om de juiste keuze te maken. Wie vertrouw je, of belangrijker nog: wiens zijde kies je?

Tu en twee vuren

Wederom krijg je besli ingen voor de kiezen die schaamrood op de kaken veroorzaken. De keuzes zijn vergaand en vergelijkbaar met momenten in het eerste seizoen, hoewel je je dit keer nóg meer afvraagt of een besli ing wel de juiste was. Het maakt A House Divided herspeelbaar, want veel keuzes voelen alsof ze het hele verhaal omgooien. Telltale weet beter dan ooit de speler tu en twee vuren te plaatsen. Deze aflevering duurt twee uur, een eventuele tweede speelronde breidt die tijd dus nog uit.

A House Divided schittert door de positie van Clementine binnen de hoogspanning tu en de twee groepen. Tijdens intense conflicten belandt de serie weer op het oude niveau en geniet je op dezelfde wijze van een sterk aanpasbare vertelling. Wel valt wederom de technische kant van het verhaal op, want de engine is tergend gammel, vooral op PS3. Desalniettemin zet Telltale met A House Divided een immens meeslepende beleving neer, die de serie doet opleven en terugbrengt naar de sterke basis.

A House Divided Walking Dead Season 2

The Walking Dead Season 2 - Episode 2: A House Divided is nu beschikbaar op Xbox 360, Mac, pc, iOS en PS3.