The Urbz | Gamer.nl

Games weten steeds meer de grote ma a te bereiken en deze eindejaarsperiode zijn we hier meer dan eens mee geconfronteerd. Steeds vaker worden er elementen aan games toegevoegd die het spel meer in de smaak moeten laten vallen bij de mainstream. Hierbij denken we vooral aan hippe muziek, stoere merken en beroemdheden. Ze voegen niets toe aan de artistieke kwaliteit en de gameplay van het spel, of doen er zelfs afbreuk aan, maar ze helpen de verkoop wel de hoogte in. Vooral Electronic Arts lijkt dit door te hebben. The Urbz, de nieuwste variant op The Sims, is daarvan een overduidelijk voorbeeld.

In The Urbz wordt de gameplay van The Sims van het huis in de gezellige woonwijk, verplaatst naar de drukke stad waarin het leven 24 uur per dag door gaat. In deze stad neem je de controle over één enkele Urb, in plaats van een heel gezin. Je doel is om de reputatie van deze Urb flink op te krikken, zodat je overal in de stad van harte welkom bent en jezelf kunt voorzien van de duurste kleding en de nieuwste hebbedingetjes. Maar dergelijke succe en komen natuurlijk niet aangewaaid, je zal moeten werken aan je reputatie!

Werken aan je reputatie doe je onder andere door te praten met andere Urbz (stoer trouwens, die 'z', wat een coole letter is dat) in de stad. Je kunt, net als in The Sims, een gesprekje aangaan en kiezen uit een lijst van interactie mogelijkheden. Deze zijn een stuk uitgebreider dan die in The Sims en handig is dat je direct kunt zien welke acties bij je gesprekspartner in goede aarde vallen, en welke niet. De acties variëren van gewoon wat roddelen tot het kansloos showen van je mobieltje. Ook kun je speciale acties verdienen, die je door ze op het juiste moment te gebruiken, flink wat reputatie op kunnen leveren.

Je kleding is een erg belangrijke factor voor een goede reputatie. Tevens kom je met de juiste kleren, de meeste uitgaansgelegenheden gewoon niet in. Een normaal mens gaat op zoek naar een andere tent, een Urb gaat op zoek naar nieuwe kleren. Om mooie kleertjes te kunnen kopen, dien je echter wel wat poen op zak te hebben. Geld verdien je door te werken. In The Urbz mag je het werk voor je Urb voor de verandering zelf uitvoeren, al beperkt dit zich veelal tot het indrukken van het juiste knopje op het juiste moment. Je kunt op elk van de negen locaties in het spel een drietal banen kiezen, al dien je voor de hogere niveaus wel je karaktereigenschappen eerst naar een gewenst niveau opgekrikt te hebben.

Om je karaktereigenschappen, zoals artistieke vaardigheden, lichaam en intelligentie, naar een hoger niveau te krikken, dien je objecten aan te schaffen die je vervolgens in je appartement kunt plaatsen. Vervolgens kun je met wat buttonbashen je vaardigheden verbeteren. Je appartement kun je trouwens ook volledig naar wens inrichten met objecten die je in de winkels in de stad koopt. Eerst kopen dus, dan kijken of het past. Past het niet, dan moet je weer terug naar de stad om een nieuwe aankoop te doen die hopelijk wel beter bij je gordijnen kleurt. Erg omslachtig. Je appartement is sowieso niet echt nuttig, want alles wat je er kunt doen (behalve douchen) kun je ook in de stad. In de stad staat zelfs een bed voor je klaar, zodat je kosteloos een tukje kunt doen.