The Unspoken | Gamer.nl

The Unspoken | Gamer.nl

Je bent een tovenaar. Ja ja, we hebben dat vaker gehoord. En meestal betekent ‘magie’ in games eigenlijk gewoon een creatieve manier om kogels of raketten af te vuren. Het maakt dan dus eigenlijk niet uit of je een uzi of een toverstaf bij je hebt, het resultaat is hetzelfde. Zelden is magie ook werkelijk een andere manier van spelen. Gelukkig is the Unspoken een uitzondering op de regel.

The Unspoken draait om tovenaarduels. Spreuken vuur je niet af met toetsencombinaties, maar met handgebaren. De game is namelijk een showcase voor de Oculus Touch vr-controllers en maakt hier ook zeer goed gebruik van.

Gevechten vinden plaats in arena’s in een ‘echte’ stad. In die arena’s, tu en de hoge en moderne gebouwen, kun je niet vrij rondlopen, maar teleporteer je van sokkel naar sokkel. De vijand kan dat uiteraard ook. En wanneer aan je sokkel genageld kun je allerhande spreuken afvuren door de juiste handgebaren te maken met de controllers. Daarnaast heb je een aantal magische voorwerpen in je arsenaal die je ook echt moet gebruiken. Een voorbeeld is een kooi met een demoon. Deze kooi heeft twee gekleurde sleutels en er verschijnen drie sleutels in de lucht. Je moet de juiste twee pakken, in de juiste sloten steken en deze omdraaien, voor de demoon jou gehoorzaamt en je tegenstander aanvalt.

Unspoken

Gevoel

Met zijn concept krijgt The Unspoken het voor elkaar dat je echt het gevoel krijgt magische krachten te hebben. In plaats van het uit je hoofd leren van de juiste knopjes, trek je voorwerpen uit de omgeving om ze naar de vijand te gooien. Of je laat een vuurbal in je hand groeien die je à la Dragon Ball Z richting vijand duwt.

Het tactische element van The Unspoken zit hem voor een deel in de voorbereiding op de matches. Je kunt uit een aantal kla en kiezen die eigen soorten aanvallen en speciale moves hebben. Daarnaast kan elke kla e uit alle soorten magische voorwerpen drie exemplaren kiezen om mee te nemen naar de strijd. Als je wilt kun je zelfs drie dezelfde voorwerpen kiezen, bijvoorbeeld als je de magische speer meer dan eens wilt inzetten om een vijandelijk schild te doorboren.

Deze keuzes zijn ook van belang voor een aantal tactische besli ingen tijdens elke match. Want delen van de omgeving zijn vernietigbaar en af en toe verschijnt er een speciaal soort geest die je kunt overhalen om voor jou te vechten door deze zo veel mogelijk te beschadigen. Een meter geeft aan wie van de twee spelers bij het uitbreken van de geest de controle krijgt. Als dat een onderdeel van je tactiek is, is snel veel schade aan kunnen richten belangrijk, maar een aanval op die supergeest maakt jou ook weer zwak voor aanvallen van de andere speler.

Unspoken

Street Tekken: Alpha Magic

Voor wie regelmatig fighting-games speelt zal dit soort op-de-vierkante-millimetergameplay wel bekend voorkomen. En net zoals Tekken en Street Fighter is The Unspoken het soort spel waar je meer van gaat houden naarmate je meer van de nuances doorziet. Mede daarom is het zo jammer dat The Unspoken maar één spelmodus geeft om je vaardigheden tot het uiterste te testen, namelijk de duelmodus. Hoewel het helpt dat er meerdere arena’s zijn, en dat de diverse kla en zorgen voor variatie, wil je meer van dit universum. De game zou, buiten zijn duelmodus en tutorial, baat hebben bij een paar variaties of zelfs minigames. Vooral omdat je afhankelijk bent van de matchmaking heeft The Unspoken net wat meer body nodig. Gelukkig is het aantal spelers groot – mede omdat de game momenteel bij Oculus Touch wordt geleverd – en is het makkelijk om snel een game te vinden.

Wat intere ant is aan The Unspoken is dat het voelt als een game die niet zo zeer om virtual reality draait als wel om het tonen van hoe bewegingscontrollers zouden moeten werken. Het is niet moeilijk om je voor te stellen dat dit het soort game is dat de Kinect groot had kunnen maken als Kinect ook echt precies en functioneel was. The Unspoken is daarom een goede demonstratie van Oculus Rift en Touch. Het is een diepe tactische game waarbij de strijd zich afspeelt tu en jou en de tegenstander en niet tu en jou en de controller. Het resultaat is dat het spel je inderdaad dat gevoel geeft: je bent een tovenaar!