The Tiny Bang Story | Gamer.nl

The Tiny Bang Story | Gamer.nl

Het Ru ische Colibri Games maakt weinig woorden vuil aan The Tiny Bang Story. Er is geen uitleg over de wereld waarin je terecht komt of wat de bedoeling is. Gewoon met het eerste level beginnen en zien waar het schip strandt. Je wordt gedropt in een fantasiewereld die helemaal uitgestorven lijkt. Geef je ogen goed de kost, want die vreemde wereld is veel intere anter dan hij lijkt.

Elk van de vijf levels bestaat uit meerdere zoekschermen, waarvan er elk level minimaal eentje wel een aandoenlijk bewonertje van de The Tiny Bang Story-land bevat. In The Tiny Bang Story wordt geen woord gezegd, maar toch weten de makers eigenzinnige en vooral eigenaardige karakters te schetsen. Het is bewonderenswaardig hoe de mensjes die in de game geen grote rol spelen, zo intrigerend zijn om naar te kijken.

Van een bejaard vrouwtje met een starende kat op schoot tot een voluptueuze dame die haar borsten half op de toonbank tentoonstelt. Niet de toonbank van de dichtstbijzijnde H&M, maar die van een appelmuseum. Hoe verzinnen ze het? Elk zoekveld mag met recht een kunstwerkje worden genoemd, want The Tiny Bang Story is geheel handgetekend.

Elke keer dat er een gloednieuw zoekscherm verschijnt, duurt het even voor je ogen hebben verwerkt wat er allemaal te zien is. Het is soms een chaos met overal bolletjes, pakketjes en buisjes, maar het is aan jou daar orde in aan te brengen. In elk level moeten namelijk puzzelstukjes worden gevonden, die in de groene kleuren van bijvoorbeeld een boom zijn vermengd, of op een andere manier niet direct in het oog springen.

Terwijl je vlijtig in het rond klikt, hopend dat je toevallig op dat laatste puzzelstukje stuit, kom je weer nieuwe opdrachten tegen. De ene keer is dat het vinden van specifieke objecten, zoals een krant of munt met het nummer ‘1’ erop, maar het kunnen ook geheel nieuwe puzzels zijn. The Tiny Bang Story bestaat gelukkig niet enkel uit zoek-en-vind-spelletjes.

Van puzzel naar arcadegame

Zo moet je een soort oldskool arcadegame doen, waarbij je een boot langs allemaal obstakels moet manoeuvreren. Het scherm schuift steeds op, waardoor je snel moet reageren, maar niet te snel, want dan slaat je schip waarschijnlijk kapot op een blokkerige rots of vijand. Leuk voor de variatie en bovendien maakt het je op een andere manier alert. Voor de rest heeft The Tiny Bang Story namelijk weinig met tijdsdruk te maken, over het algemeen kun je heel relaxed de wereld in je op kunt nemen en rustig aan zoeken naar bepaalde voorwerpen.

Een andere puzzelvariant is die waarbij vreemde werktuigen in elkaar moeten worden gezet. De titel The Tiny Bang Story slaat namelijk op een kleine oerknal die alle spullen in het bizarre wereldje uit elkaar heeft doen springen, zo ontdek je gaandeweg. De onderdelen van voer- en werktuigen liggen verstrooid door het level en het is aan jou om ze weer in elkaar te krijgen. Het feit dat je wilt weten hoe deze vreemde apparaten werken, maakt je ambitieus om de boel snel in elkaar te klikken.

Wat het zoeken naar items leuk houdt, is dat je het niet voor niets doet. Steeds heb je bepaalde attributen nodig om een volgend zoekveld vrij te spelen, of zet je er een voertuig mee in elkaar, dat je naar een volgend level toe rijdt. Sommige gedeeltes van het level reageren op elkaar, waardoor je steeds uitgenodigd wordt te blijven doorspelen om te zien wat er nu weer komt. Dat je elke keer weer een stuk of dertig puzzelstukjes moet zoeken om verder te komen, lijkt dan niet zo'n groot probleem meer. Maar mi chien komt dat stiekem door de rustgevende loungemuziek die klinkt als een boswandeling op een warme lentedag?

De charme van de grappige figuren en de verra end originele puzzels die soms voorbij komen, weten goed te verhullen dat The Tiny Bang Story toch ietwat eentonig blijft. Steeds weer point-and -clickend op zoek naar puzzelstukjes en andere objecten, gaat na een tijdje ook vervelen. Mi chien realiseerde Colibri Games zich dat ook en hebben ze daarom besloten de game slechts vijf levels lang te maken. Zonde, want als ze meer unieke puzzels hadden bedacht, gecombineerd met de grappige tekenstijl, dan had The Tiny Bang een grotere indruk achter kunnen laten.