The Talos Principle: Road to Gehenna

Helse nieuwe puzzels

Geschreven door Erwin Vogelaar op

• <p>Er is weinig mis met Road to Gehenna. De puzzels zijn weer goed en het verhaal dat er omheen wordt verteld is interessant. Het is echter jammer dat de uitbreiding niet voortborduurt op het origineel, maar de bekende elementen gebruikt voor meer van hetzelfde.</p>
    Score: 75 Goed
    • Stapel uitstekende puzzels, bewezen formule nog steeds sterk
    • Geen nieuwe puzzelelementen, verhaal minder boeiend dan origineel
Croteams The Talos Principle was eind vorig jaar een welkome verrassing. Niet alleen is het een game met goede, breinbrekende puzzels, maar het verhaal voegt veel toe met filosofische vraagstukken over kunstmatige intelligentie en het menselijke. De game voelde af, maar toch is er nu een uitbreiding.

The Talos Principle speelt zich af in een virtuele tuin van Eden. Hier geeft schepper Elohim je de opdracht om in zijn tuin te wandelen en puzzels op te lossen om zo eeuwig leven te verkrijgen. Ondertussen is er een computersysteem dat je aan het twijfelen brengt over de intenties van Elohim en de waarheid achter de wereld. De hoofdrol is weggelegd voor de uitstekende puzzels. Gehenna is een afgesloten gebied in diezelfde tuin.

Gehenna

Mocht je een beetje bekend zijn met de heilige boeken, dan ben je het woord Gehenna mogelijk wel eens tegenkomen. Het is een aanduiding voor een plek waar zondaars gekweld worden en in veel moderne vertalingen van de Bijbel wordt het woord vertaald als hel. In deze uitbreiding voor The Talos Principle is Gehenna een plek waar Elohim zijn zondaars heeft opgesloten. Deze godfiguur geeft echter toe een fout gemaakt te hebben en stuurt jou, Uriël, er naartoe om deze zielen te redden voordat de virtuele wereld ophoudt met bestaan.

In de originele game los je puzzels op om Tetromino’s te verzamelen, maar deze keer is het bij elke puzzel je doel om een hendel over te halen om zo een van de gedoemden te redden. De hendel zit natuurlijk verstopt achter talloze obstakels waar je langs moet zien te komen. Voor de rest komt de uitbreiding op hetzelfde neer. Hoewel Gehenna afgesloten was van de rest van de wereld, had Elohim duidelijk geen inspiratie voor een nieuwe stijl. Alles is herkenbaar.

Gehannes

Hetzelfde geld voor de puzzels. De puzzels van The Talos Principle zijn heel erg goed. Je hebt een duidelijk aantal voorwerpen beschikbaar om je doel te bereiken en alle tijd om na te denken hoe je bijvoorbeeld in vredesnaam dat onmogelijke hoekje om gaat met een laserstraal. Road to Gehenna heeft exact dezelfde stijl puzzels. Er wordt niet eens één nieuw element toegevoegd. Geen één nieuw voorwerp om de puzzels een nieuwe dimensie te geven. Dat is jammer.

Wel zijn de puzzels zijn direct moeilijk en worden ze alleen maar moeilijker. Road to Gehenna is gemaakt voor spelers die het origineel uit hebben gespeeld en de kennis die ze hebben opgedaan door het oplossen van puzzels willen gebruiken voor meer puzzels. Tevens zijn er weer een stapel sterren te vinden waarvoor je vaak out of the box moet denken om ze te pakken te krijgen.

Geheimen

Het verhaal neemt wel een andere route. Geen Elhomin die je door de puzzels begeleidt en geen mysterieus computersysteem dat je verleidt de verboden toren te beklimmen. Deze keer zijn het enkel de verloren zielen, bestaande uit kunstmatige intelligenties, die met elkaar een soort internetforum hebben opgericht om te communiceren. Hier vertellen ze verhalen en discussiëren ze over kunst en het leven. Hoewel het verhaal niet zo sterk is als de originele game, is er genoeg om van te genieten. Vooral de primitieve text adventures die je via de computerpanelen kunt spelen zijn leuk.

De vraag die na het spelen van Road to Gehanna overblijft is of deze uitbreiding nodig was. The Talos Principle is een game die af is en Road to Gehenna weet niet daar bovenuit te steken. Het is alsof je een waanzinnig lekkere pizza gegeten hebt en volledig voldaan bent. Dan komt er nog een toetje waar je wel ruimte voor wilt maken, maar dan blijkt dat toetje te bestaan uit nog een punt van diezelfde pizza. Het is heel lekker, maar ook een beetje overbodig.

De uitbreiding The Talos Principle: Road to Gehenna is nu te koop op Steam voor 14,99 euro.

Regisseur Furious 7 werkt aan Mortal Kombat-film Amerikaans team wint 6,6 miljoen dollar op Dota 2-toernooi
3