Wat is nu eigenlijk de beste platformserie van de PlayStation? Ratchet & Clank of toch Jak & Dexter? Voor sommigen is het antwoord: geen van beide, maar Sly Cooper. Van Sony’s platformseries is die met de cartooneske wasbeer in de hoofdrol altijd het ondergeschoven kindje geweest, maar eigenlijk geheel ten onrechte. De Sly-serie kent inmiddels drie delen en allen worden ze getypeerd door een unieke en zeer sterk uitgewerkte cartoonstijl die herinneringen oproept aan de beste Tom & Jerry-afleveringen. Sly’s gameplay draait voor een groot deel om stealth. Veel stealth-games gaan de fout in wegens een te hoge frustratiefactor, maar de Sly-serie ontwijkt dat euvel glansrijk. Alle drie de games zijn gebundeld voor de PlayStation 3, met enkele minigames toegevoegd, in High Definition omgezet, voorzien van trophy-ondersteuning, met de Move te spelen en 3D-tv’s ondersteunend. Kortom: Sly is helemaal opgepoetst voor het moderne tijdperk.
Stelende wasbeer
In de eerste Sly ga je op zoek naar het legendarische boek de Thievius Raccoonus, bezit van de eeuwenoude dievenfamilie der Sly’s. De eerste kennismaking met de serie is er een met een lineaire platformgame met een verdomd leuk eigen stijltje. In verschillende hoofdstukken, die worden gepresenteerd als afleveringen uit een tekenfilmserie, ga je op zoek naar de bladzijden van de Thievius Raccoonus. Deel 1 is nog tamelijk lineair maar zet al de lijnen uit die de serie zo sterk maken: een eigen stijl, zeer gepolijste gameplay en lekker veel afwi eling in de thematiek van de levels en in de gameplay (stealth, achtervolgingen, schietstukjes en vooral heel veel platformen).
Sluipende wasbeer
De tweede game, Band of Thieves, neemt de sterkste punten van Sly 1 mee, maar verandert de gameplay op een paar plekken fundamenteel, en ten goede. Elk hoofdstuk van de game brengt een spectaculaire roof met zich mee die je in de mi ies eraan voorafgaand minutieus plant. De verschillende episodes spelen zich ditmaal in een hub-achtige open omgeving af, van waaruit je de binnenomgevingen bereikt die de meer lineaire levels bevatten. Het sluipaspect komt hier nog beter tot zijn recht, omdat de omgevingen een veelvoud aan verschillende paadjes met zich meebrengen. Bovendien ben je niet meer na één klap dood en heb je in plaats daarvan een levensbalk gekregen.
Fri e wasbeer
Het derde deel, Honor Among Thieves, treedt qua gameplayformule feilloos in de voetsporen van deel twee. Weer is er gekozen voor een open spelwereld, maar een belangrijk verschil is dat, meer dan in Sly 2, veel mi ies zich ook daadwerkelijk in die open omgeving afspelen in plaats van in lo e binnenomgevingen. Aan de ene kant is er qua gameplay nog meer afwi eling, aan de andere kant wordt dat soms net iets teveel van het goede en werken alle elementen niet altijd even vloeiend samen. De enigszins onnozele quick time-events die af en toe de kop opsteken typeren dit euvel. Deel drie is wederom meer dan het spelen waard en doet in grote mate goed wat Sly 2 al heel erg goed eed, maar af en toe is de focus op de sterkste punten van de serie een klein beetje verloren gegaan.
Geliefde wasbeer
Als je ook maar een klein beetje van het platformgenre houdt, dan mag de Sly Collection eigenlijk niet ontbreken in je collectie, niet in de minste plaats omdat je drie volwaardige kwaliteitsgames krijgt voor een relatief zacht prijsje. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit of je de games al hebt gespeeld of niet: met de speciale tekenfilmstijl en de verra end fri e gameplay vormt deze platformreeks een welkome uitzondering op veel hedendaagse dertien-in-een-dozijn-producties. Gelukkig maar dat onze geliefde wasbeer binnen afzienbare tijd het gamelandschap met een nieuwe game komt verrijken!