The Sims: Op Vakantie | Gamer.nl

Het is inmiddels al meer dan twee jaar geleden dat The Sims uitgebracht werd. Voor de release vroeg iedereen zich af wie het in hemelsnaam leuk zou vinden om zelf een huishouden te runnen. Inmiddels weten we beter, want sinds het uitkomen staat The Sims hoog in de charts van bestverkochte spellen, en het is inmiddels zelfs het bestverkochte spel ooit geworden. We hebben inmiddels ook al drie aanvullingen achter de kiezen die alle drie ook als warme broodjes over de toonbank gingen. Daar waar de eerste twee uitbreidingen vooral een aantal nieuwe objecten aan het spel toevoegden, kreeg je in Hot Date de kans om je charmes aan de andere Sims te tonen in een speciaal voor de gelegenheid gebouwde Sims stad. Nu is het de beurt aan de vierde uitbreiding, en dit maal heeft men een heus vakantieparadijs klaargestoomd. De vraag is of de vierde aanvulling van dit spel nog wel wat kan toevoegen aan het beproefde concept, of dat het slechts simpele geldklopperij betreft.

The Sims is een heel vrij opgevat spel, en het wordt globaal gezien op twee manieren gespeeld. Een deel van de spelers stelt zichzelf het doel om zoveel mogelijk geld te verdienen met je Sims en tegelijk de behoeftes goed te handhaven. Zij willen bijvoorbeeld persé die breedbeeld tv kopen en gaan daarvoor hard werken. Vooral de wat oudere gamers prefereren deze manier van spelen. De wat jongere spelers bouwen echter liever een mooi huis, vaak met behulp van de nodige cheatcodes. En het is vooral deze laatste doelgroep die het spel heden ten dage nog steeds regelmatig speelt. Voor deze groep is waarschijnlijk ook de vakantie uitbreiding bedoeld, want hij valt niet nuttig te plaatsen binnen het idee van geld verdienen en een huishouden managen. Vakantie staat immers synoniem voor geld verkwisten.

Voor je Sims staan een aantal leuke vakantielocaties klaar, waaronder een besneeuwd bergtopje of een meertje bij een camping. Om op vakantie te gaan dien je genoeg geld te hebben, en een telefoon. Als al je Sims zich thuis bevinden neem je de telefoon en boek je een vakantie. Even later staat de auto op de stoep en ben je klaar om te vertrekken. Je kiest dan op de vakantiemap de locatie waar je heen wilt en je bent verlost van al je zorgen! Op vakantie kan je verschillende activiteiten ondernemen, waaronder boogschieten, snowboarden, rond een kampvuur zitten, zwemmen en slapen.

Speciaal voor de vakantie heeft men een hele troep leuke mensen bedacht die je op vakantie zullen vergezellen. Het is mogelijk om een leuk praatje te houden met de mensen daar, en wie weet hou je er een leuk vakantievriendinnetje aan over. Als je ook Hot Date nog in je bezit hebt zijn de mogelijkheden van elkaar beminnen ook in vakantie eindeloos. Maar kijk uit, want ook tijdens de vakantie loert er gevaar. Zo zijn er zakkenrollers actief die je de nodige centjes uit je zak kunnen kloppen. Daarnaast kan je ook nog leuke souvenirs kopen om mee naar huis te nemen. Je kan zo een hele souvenircollectie opbouwen en deze keer op keer opnieuw bezichtigen. In totaal zijn er 120 nieuwe objecten, waarvan er helaas slechts enkelen ook in je eigen huis gebruikt kunnen worden.